ترندهای روز

استعفای «ظریف» بورس را مایوس کرد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر در مدت زمان کوتاهی شاهد حرکات سینوسی منفی در بازار سرمایه هستیم که ناشی از اتفاقات اخیر، سخنرانی ها و تنش های منطقه ای است.

فردین آقابزرگی درباره علت قرمز شدن بورس در هفته های گذشته گفت: یکی از دلایل تداوم این وضعیت همچنان واکنش بازار به شهادت هانیه در ایران است و بخشی دیگر به خنثی سازی باز می گردد. خوش بینی به وعده های دولت چهاردهم و تیم شورای رهبری ریاست جمهوری. و بدیهی است که دیروز سقوط شاخص واکنشی به استعفای آقای ظریف بود که بازار را ناامید کرد.

وی درباره دلایل ریزش های پی در پی بازار سرمایه گفت: تحت تاثیر دو عامل اساسی مسائل داخلی و مسائل بین المللی شاهد این واکنش های بازار سرمایه هستیم. به گفته همه مسئولان در زمان حضور و خروج از سمت و سمت و بر اساس نظرات کارشناسی، بخش کوچکی از مسائل بازار سرمایه مربوط به تحریم ها، FATF، حماس، ۱۶ مهر، اسرائیل و… است. موضوع تاثیرگذار بر بازار سرمایه این است که ساختار حاکمیت اقتصادی شامل اقتصاد دستوری، افزایش نرخ سود بدون در نظر گرفتن منافع و شرایط فعالان اقتصادی، تعیین دستوری نرخ خوراک و افق میهن مدیرانی که کاملا وابسته به دولت برای بورس باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: اینها تصمیماتی است که باعث آشفتگی در بازار سرمایه شده است. تا زمانی که این مسائل اصلاح و حل نشود، مشکلات بورس با صحبت های مدیران و با توئیت های آقای ظریف حل نمی شود و این مسائل تاثیر موقتی بر بازار دارد. تا زمانی که هزینه های دولت در حال افزایش است، مشکلات بازارها از جمله بازار سرمایه حل نمی شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مدیریت بیش از ۷۵ درصد سهام در بازار سرمایه بر عهده دولت و شبه دولتی ها است و در این شرایط نمی توان مشکل را حل کرد و عمده مشکلات بورس است. در این مسائل این مشکلات ناشی از ساختار اقتصادی با تغییر مدیران قابل حل نیست.

آقا بزرگی گفت: حالا بعد از گذشت یک ماه از افق میهنات برای همه مشخص شد که این جابجایی ها قابلیت تحولات اساسی را ندارد که همه به دنبال آن بودند. مشکل ما جای دیگری است و سیاست خارجی کشور در جای دیگری تعیین می شود.

وی ادامه داد: این کابینه دولت چهاردهم که رونمایی شد; افشاگری از توانایی ها و قدرت رئیس جمهور بود که اگرچه آقای پزشکیان رئیس جمهور کشور است، اما جای دیگری وجود دارد که تعیین می کند کابینه دولت چهاردهم چگونه باشد. قطعا از هفته آینده در رای اعتماد چالش خواهیم داشت و در حالی که مردم فکر می کنند این افراد از فیلترها عبور کرده اند، فیلتر مجلس همچنان باقی است و ممکن است وزرای اقتصادی تغییر کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به توانایی بازار سرمایه در جذب سرمایه با وجود این مشکلات ساختاری، تصریح کرد: در ۲۰ سال گذشته مسئولان اصلاح طلب، اصولگرا، تندرو، اصولگرا، مسئولانی که مدعی بودند بورس قمارخانه است و … مسئولانی که می‌گفتند هر چه پول وارد بازار سرمایه می‌کنید، سر کار آمدند، اما در تمام این مدت بورس رشد کرد و این حرکت ادامه دارد.

وی افزود: در حال حاضر در مدت زمان کوتاهی شاهد تحرکات سینوسی منفی در بازار سرمایه هستیم که ناشی از اتفاقات اخیر، سخنرانی ها و تنش های منطقه ای است.

آقا بزرگی ادامه داد: در روز افق میهن آقای بیزیکیان شاخص ۴ درصد رشد کرد اما به مرور زمان که مشخص شد اتفاق جدیدی قرار نیست بیفتد، شاخص پایین آمد اما این به این معنا نیست که این اتفاق بیفتد. وضعیت ادامه خواهد داشت. به یاد داریم که در سال ۱۳۹۸ در جریان افزایش چشمگیر شاخص، سود شرکت ها رو به کاهش بود و از نظر فاندامنتال توجیه منطقی برای سرمایه گذاری در بورس وجود نداشت. می خواهم بگویم وقتی سال های گذشته را مرور می کنیم، می بینیم که بورس حرکت کرده است و معتقدم شاخص بورس قطعا تا ۳.۵ میلیون حرکت می کند.

وی تاکید کرد: در سال ۱۳۹۵ شاخص کل بورس حدود ۷۰ هزار واحد بود و امروز پس از گذشت کمتر از ۷ سال به ۲ میلیون واحد رسیده است و همه نگران این دو میلیون واحد هستند اما در این مدت رشد حدود ۲۹ برابری داشته است و هیچ ملک، سرمایه و بازاری آنقدر رشد نکرده است که اگر شاخص ۲.۵ میلیونی را در نظر بگیریم، این عدد رشد به ۳۳ برابر برسد. این نرخ رشد در یک دوره ۳۰ ساله ۴۶۰۰ برابر شده است و دومین بازار موازی که سکه است در این مدت ۲۱۰۰ برابر شده است. بنابراین این رشد ادامه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه درباره علت قرمز شدن بورس در هفته های گذشته گفت: یکی از دلایل تداوم این وضعیت همچنان واکنش بازار به شهادت هانیه در ایران است و بخشی دیگر ناشی از آن است. خنثی سازی خوش بینی ها نسبت به وعده های دولت چهاردهم و تیم شورای راهبری رئیس جمهور. جمهوری است و دیروز مشخصا سقوط شاخص واکنش به استعفای آقای ظریف بود که بازار را ناامید کرد.

آقا بزرگی بیان کرد: در این شرایط اغلب اخباری برای محدود کردن دامنه نوسانات اعلام می شود که مصداق بارز دستکاری بازار است و در حالی که پس از سقوط بورس در همه جای دنیا همه جبران شدند اما در ایران وقتی مرجع نظارت از محدوده ۱% صحبت می کند یعنی وضعیت فوق العاده است و بر این وضعیت فوق العاده تاکید می کند و صف فروش تشکیل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا