بانک و بیمه

استفاده از ارزهای محلی به جای دلار در مبادلات تجاری اعضای گروه بریکس

به گزارش افق میهن، محسن کریمی – معاون امور بین الملل بانک مرکزی – در پخش زنده تصویری سومین نشست معاونان مالی و بانک مرکزی کشورهای عضو برجام که در شهرستان بریکس در حال برگزاری است، این خبر را اعلام کرد. ریودوژانیرو برزیل سیاست بانک مرکزی در این زمینه را توضیح می دهد. توسعه همکاری های مالی با کشورهای عضو بریکس هدف مشترک همه کشورهای عضو برای کاهش وابستگی به دلار در مبادلات تجاری و افزایش استفاده از ارزهای داخلی است و افزود: بانک مرکزی ایران از این طرح حمایت کرده و آمادگی مشارکت در آن را دارد. کمک کند.”پل بریکس” اعلام کرد.

پل BRICS مکانیسم توسعه سکونت اعضای BRICS است

وی در این نشست توضیح داد: موضوعات مربوط به مفهوم پل بریکس، مکانیسم تسویه مالی چندجانبه و همچنین کانال های تبادل اطلاعات بانکی سریع و مطمئن بریکس (پیام رسان های بانکی مستقل از سوئیفت) به دلیل سرعت پایین برای اعضای بریکس حائز اهمیت است. تراکنش‌ها و همچنین عدم دسترسی عادلانه همه شرکت‌کنندگان به کانال‌های پرداخت فرامرزی، دلایل اصلی اهمیت پل بریکس است.

همانطور که تیم بریکس روسیه اشاره کرد، این پیش نویس را می توان به عنوان یک یادداشت اولیه تلقی کرد و با توجه به پتانسیل خوب برای استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) و عدم تمرکز، معاون بانک مرکزی خاطرنشان کرد که این پیش نویس به عنوان پیش نویس تهیه و ارائه شده است.

کریمی گفت: پل بریکس نه تنها با استفاده از قراردادها و خطوط سوآپ دوجانبه (BSL) مغایرت دارد، بلکه مسیر عملیاتی آن را تقویت می کند و امکان گسترش آن به قراردادهای خط نقدینگی چندجانبه صاف و از آنجا در صورت سوآپ نقدینگی کشورهای عضو این پل را تقویت می کند. خطوط قبلاً ایجاد شده اند، عملیاتی کردن و چندجانبه سازی این خطوط مبادله به طور قابل توجهی تسهیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه نمی توان بر اهمیت پرداختن به موضوع چارچوب قانونی بیش از حد تاکید کرد، افزود: انتظار می رود حقوق همه اعضا از جمله جنبه های زیرساختی پلت فرم بریکس رعایت و ملاحظات مناسب در نظر گرفته شود. علاوه بر این، مکانیسم کنسرسیوم می تواند حمایت قانونی کافی برای پل BRICS فراهم کند که باید بیشتر توسعه یابد.

فرصتی جدید برای اعضای بریکس
معاون بانک مرکزی با بیان اینکه این سازوکار این امکان را برای کشورهای مشارکت کننده فراهم می کند تا رویه های مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم (AML/CFT) را در حوزه قضایی خود اجرا کنند، افزود: این ابتکار باعث بهبود تامین مالی تروریسم برجام می شود و اعضا می توانند از آن بهره مند شوند. از استانداردها و توصیه‌های بین‌المللی مربوطه است و نیازی به اتکا به توصیه‌های برخی نهادها بر اساس ارزیابی‌های جهت‌دار نیست و از نظر مدل عملیاتی باید بر اساس سبد ارزهای ملی باشد. اعضا به استفاده ملی اهمیت می‌دهند. ارزها و دور شدن از دلار و یورو. صورتحساب باید در پلتفرم انجام شود.

کریمی خاطرنشان کرد: ایران تجربه عملیاتی دارد و از طریق یک گروه تخصصی آن را اعلام خواهد کرد. با توجه به تعریف دقیق مدل انتخابی و پیشرفت چندین تجربه مشابه جهانی، انتظار می رود این طرح در مدت زمان نسبتاً کوتاهی اجرایی شود.» وی بر اهمیت و فوریت پل بریکس تاکید کرد.

وی با بیان اینکه در این زمینه ارزها یا واحدهای حساب منتخب باید به گونه ای تعریف شوند که با اقتصاد همه اعضا سازگار باشد و بتوانند از مزایای ارزهای داخلی برخوردار شوند، گفت: در چارچوب اصول بنیادین. بخصوص امنیت، استقلالگنجاندن و پایداری به ایجاد تغییراتی در سیستم پولی و مالی بین‌المللی کمک می‌کند تا منافع همه اعضا در نظر گرفته شود. این رویکرد دسترسی عادلانه تر به زیرساخت های سیستم پولی و مالی بین المللی را تضمین می کند که از رشد اقتصادی برابرتر حمایت می کند.

وی در این نشست با حمایت از پیشنهادات تیم بریکس روسیه در خصوص شروع تحقیقات بر روی پل بریکس، به ویژه اهداف و اصول ذکر شده در تذکرات مقدماتی، افزود: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد گام بعدی حمایت از تشکیل کارگروهی با مسئولیت تعیین جدول زمانی پژوهش و تهیه کاغذ سفید و برنامه زمانی اولیه خواهد بود.

قائم مقام بانک مرکزی در ادامه با تشریح پیشنهادهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، بر تکمیل این طرح و رفع ابهامات موجود تاکید کرد و گفت: در این زمینه باید به ابعاد مختلف توجه شود. پل بریکس شامل سطح دسترسی، اختیارات و اطلاعات اعضا، سازوکار اجماع و درجه عدم تمرکز، امنیت حقوقی، زیرساختی، فنی و اطلاعاتی، مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و ​​نقدینگی و تشکیل یک گروهی از کارشناسان و هماهنگی آنها در مراحل مختلف پلت فرم.پل بریکس“ضروریه.

کریمی افزود: به عبارت دیگر به جای چند زیرگروه کارشناسان، کارگروهی پیشنهاد می شود که بررسی جوانب مربوطه و تهیه پیش نویس و برنامه زمان بندی را بر عهده خواهد داشت و در این زمینه نیاز و مزایای استفاده از دفتر کل توزیع شده ( DLT) توضیح داد. با توجه به اهمیت آن در حل مشکل تمرکز بین کشورهای عضو. باید به وضوح توضیح داده شود.

وی استفاده از سامانه تک مدل را مناسب ترین گزینه برای پیشبرد اهداف در این حوزه دانست و گفت: در حال حاضر در حال انجام فاز مطالعاتی مدل مشابه در ACU هستیم و آمادگی داریم این تجربیات را با سایر اعضا به اشتراک بگذاریم. .” همچنین با در نظر گرفتن پروژه mBridge و پیشرفت آن، ما پیشنهاد می کنیم که این تجربیات توسط چین و امارات متحده عربی به اشتراک گذاشته شود.

معاون بین الملل بانک مرکزی ادامه داد: در حال بررسی اطلاعات ارائه شده در مورد سپرده های مرکزی (CSD) کشورهای عضو و نتایج پرسشنامه و همچنین بررسی مدل های پیشنهادی برای تسویه بریکس (Brics Clear) هستیم. در اسرع وقت اعلام خواهد شد.

کریمی در پایان گفت: خوشبختانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تجربه خوبی در زمینه امنیت اطلاعات در بخش مالی دارد و قصد دارد تا حد امکان در مانورهای سایبری برنامه ریزی شده بریکس شرکت کند. چنین مانورهای سایبری مقاومت سایبری بخش مالی BRICS را تقویت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا