محیط زیست

استقرار سامانه بارشی قوی در اصفهان / رگبار و رعدوبرق استان را فرامی‌گیرد

مینا معتمدی در گفت وگو با خبرنگار ایران تحلیل در خصوص پیش بینی هواشناسی استان اصفهان اظهار کرد: بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد امروز و فردا سامانه بارشی و جوی نسبتاً پایداری بر روی استان خواهد آمد.

وی افزود: بر این اساس از اواخر فردا تا پایان روز چهارشنبه سامانه بارشی نسبتاً قوی در استان اصفهان فعال است. بنابراین امروز و فردا آسمان صاف تا نیمه ابری گاهی وزش باد پیش بینی می شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: از فردا شب در غرب استان ابری، مه و رعد و برق، در مناطق سردسیر برف و وزش باد شدید تا شدید و در شرق و شرق پیش بینی می شود. در مناطق شمالی وزش باد لحظه ای پیش بینی می شود که به تدریج کاهش می یابد. در این مدت کل استان را پوشش خواهد داد.

اخطار نارنجی برای وزش باد شدید و طوفان لحظه ای

وی درباره صدور اولین اخطار نارنجی با ورود سامانه بارشی از سه شنبه ۲۹ ام. اسفند تا پایان روز چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۳ گفت: فعالیت این سامانه با بارش سیل آسا و برف در مناطق سردسیر، وزش باد شدید و طوفان لحظه ای، نوسانات دما، مه و کاهش دید، کولاک، رعد و برق و تگرگ همراه است.

معتمدی تصریح کرد: در این مدت مناطق غربی، جنوبی و مرکزی به ویژه اسلام آباد موگوی، بویین میاندشت، سمیرم، چادگان، خمینی شهر، خوانسار، گریستن (صاحبان) دهقانان، متن، برخورد (دولت آباد)، لنجان، شهرضا، فرودگاه اصفهان، فریدونشهر، فلورجان، کاشان، کبوترآبادگلپایگان، کوهپایه، مبارکه، شاهین شهر و میمه، موچه خورت و نجف آباد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

وی افزود: لغزندگی سطح معابر و معابر شهری، جاری شدن آب و طغیان رودخانه ها و مسیل های فصلی، کولاک، آسیب به سازه های موقت و ماشین آلات کشاورزی، کاهش دید و اختلال در تردد شهری و روستایی، احتمال سقوط اجسام از ارتفاع. کاهش دید و اختلال در حمل و نقل، آسیب به نهال و محصولات کشاورزی از جمله اثرات مخاطرات سیستم مذکور است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: احتیاط در سفرهای بین شهری و استانی به چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه بویراحمد و فارس، یزد و سمنان، پرهیز از فعالیت های کوهنوردی و گردشگری، اطمینان از استحکام سازه های موقت، نداشتن شکاف زیر. بناهای نیمه‌ساز و درختان فرسوده توصیه می‌شود در فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری، لایروبی قنوات و رودخانه‌ها اقداماتی انجام شود.

وزش باد و گرد و غبار در مناطق مستعد

وی درباره سامانه دوم با فعالیت وزش باد، گرد و خاک و کاهش دید از بعدازظهر سه شنبه تا اواخر روز چهارشنبه در استان گفت: فعالیت این سامانه با وزش باد و طوفان در مناطق مستعد گرد و خاک و کاهش دید همراه است.

معتمدی تصریح کرد: در این مدت مناطق شمالی، شرقی، مرکزی و جنوبی استان به ویژه سمیرم، نایین، اردستان، نسخه، گریستن (داران)، فریدونشهر، فرودگاه اصفهان، شهرضا، کاشان، کبوترآبادکهپایه، گلپایگان، مبارکه، مهاباد، موچه خورتنجف آباد خوروبیابانک، دهقانان، برخورد (دولت آباد)، چادگان، چوپانان، خمینی شهر، خوانسار، اصفهان، انارک و اسلام آباد موگویبا خطرات اخطار نارنجی سیستم مذکور مواجه هستند.

وی افزود: احتمال خسارت به صنعت کشاورزی، آسیب به بنرها و سازه های شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، اختلال در مسیرهای مواصلاتی استان به ویژه در ساعات بعد از ظهر، کاهش دید به دلیل گرد و غبار، لغزندگی سطح جاده ها. در مناطق بارانی احتمال کولاک وجود دارد. کاهش دید و اختلال در ترافیک ناشی از اثرات اطلاع دهندگان سیستم مذکور می باشد

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: در سفر مراقب باشید در حین و در خارج از شهر نیز توصیه می شود برای نگهداری ماشین آلات کشاورزی، توقف فعالیت در فضای باز و ارتفاعات، اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارات احتمالی ناشی از وزش باد شدید و عدم توقف در زیر درختان اقدامات لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان بین دو تا چهار درجه افزایش می یابد، گفت: بیشینه دمای هوای کلانشهر اصفهان در گرم ترین ساعات امروز به ۲۲ درجه سانتی گراد و کمینه دما خواهد رسید. فردا صبح به ۷ درجه سانتیگراد می رسد.

معتمدی خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۲۸ درجه سانتیگراد بالای صفر و بویین میاندشت با دمای دو درجه بالای صفر گرم ترین و سردترین مناطق استان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا