ورزشی

استقلال درست می گوید یا سازمان لیگ!؟

صحبت های دیروز سهیل مهدی درباره نحوه تعیین قهرمان در پایان فصل باعث ایجاد حواشی شده است. در شرایطی که استقلالی‌ها پیش از این تصور می‌کردند در دیداری که از نظر قانونی میهمان به حساب می‌آیند، به دلیل تساوی ۱-۱ برتری دارند، مهدی گفت برای افزایش امتیاز باید امتیازی که در خانه حریف به دست آمده حذف شود. نگرانی استقلال

بعد از صحبت های مهدی بود که استقلالی ها سازمان لیگ را به تغییر قانون متهم کردند. آنها مدعی شدند سازمان لیگ قبلاً بازی رودرو را استاندارد اعلام کرده بود و حالا چیز دیگری می گوید.

بخشی از ادعای استقلالی ها درست است. سازمان لیگ پیش از این اعلام کرده بود که در تعیین تیم قهرمان (برای جلوگیری از احتمال تبانی در هفته های پایانی) به جای تفاضل گل از بازی مستقیم استفاده می کند. اما این قسمت از ادعای استقلال مبنی بر تغییر قانون سازمان لیگ درست نیست. قانون بازی رودررو تغییری نکرده و اگر دو تیم در پایان فصل به تساوی برسند، بازی رو در رو قهرمان را مشخص می کند.

تفاوت در مقایسه با گذشته در نحوه ارزیابی حضوری نتایج است. در گذشته در صورت تساوی در دو بازی رفت و برگشت تیمی که در خانه حریف گل بیشتری می زد برتر محسوب می شد اما در شرایط فعلی تساوی در دو بازی رفت و برگشت با هر نتیجه ای به معنای مساوی است. در بازی های تن به تن می شود و گل زدن در خانه حریف دیگر برتری محسوب نمی شود.

اینکه سهیل مهدی به این موضوع اشاره کرد که در صورت تساوی پرسپولیس و استقلال تفاضل گل محاسبه می شود، به این معنا نیست که دیگر بازی مستقیم ملاک نیست. بلکه دلیل این است که هر دو دربی این فصل مساوی است و بازی مستقیم نمی تواند برتری هیچ کدام را مشخص کند، بنابراین کار تا معیار بعدی یعنی تفاضل گل پیش می رود. ضمن اینکه اگر یکی از دو تیم پرسپولیس و استقلال در مجموع دو دربی را برده بودند، باز هم به لطف برتری در دربی می توانستند در پایان فصل (در صورت تساوی امتیازات) قهرمان شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا