ترندهای روز

اسراری جذاب از حضور یک ارتش مرموز در یکی از قدیمی‌ترین و خون‌بارترین میدان‌های نبرد اروپا

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یورو نیوز: امروزه دره سرسبز اطراف رودخانه تولن در شمال شرقی آلمان مکانی آرام در دل طبیعت به حساب می آید. به گفته باستان شناسان، این مکان نشانه هایی از گذشته ای خونین دارد.

باستان شناسان این مکان را محل قدیمی ترین نبرد شناخته شده در اروپا و همچنین مهم ترین نبرد زمان خود می دانند.

یک باستان شناس آماتور برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ استخوانی را در این مکان دید که از ساحل رودخانه بیرون زده بود. از آن زمان و با انجام یکسری کاوش ها، هزاران استخوان و صدها سلاح مربوط به نبردی بزرگ ۳۲۵۰ سال پیش در این مکان کشف شد.

باستان شناسان کشف کرده اند که در این میدان نبرد، دو گروه متخاصم متشکل از ۲۰۰۰ جنگجو هر کدام در حدود سال ۱۲۵۰ قبل از میلاد با یکدیگر جنگیده اند.

تخمین زده می شود که بین ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ نفر در این نبرد کشته شدند. در میان هزاران استخوان انسانی کشف شده در صحنه، حداقل ۱۵۰ فرد که اکثراً مردان جوان بین ۲۰ تا ۴۰ سال سن دارند و همچنین دو زن شناسایی شده اند.

با این حال، بزرگترین رمز و رازی که محققان در تلاش برای کشف آن هستند این است که چرا این نبرد رخ داد و چه کسی در آن جنگید؟ در واقع، هیچ کس دقیقاً نمی داند که منشأ درگیری یا اختلافی که منجر به این قتل عام شد، چه بود.

ده‌ها نوک پیکان و سنگ چخماق برنزی که از دره تولنز به دست آمده‌اند، اکنون جزئیاتی در مورد جنگجویان ماهری نشان می‌دهند که در این نبرد وحشیانه عصر برنز شرکت کرده‌اند.

لیف اینسلمان، باستان‌شناس دکترا در دانشگاه برلین و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «آنها می‌توانستند نیروهای یک جنگ‌سالار یا رهبر کاریزماتیک باشند که با چند مزدور اجیر شده به جنگ می‌رفتند».

آقای Inselman و همکارانش ۵۴ نوک پیکان برنزی و سنگ چخماق کشف شده در سایت باستانی دره Tollens، در حدود ۱۳۰ کیلومتری شمال برلین را بررسی کردند. تعدادی از این تیرها در بدن رزمندگان جاسازی شده بود و باستان شناسان آن ها را از بقایای اجساد خارج کردند.

نتایج این مطالعه جدید نشان داد که برخی از تیرهای کشف شده در میدان نبرد ممکن است از مناطق دوردست اروپای مرکزی جنوبی آمده باشند.

برای کشف منشأ این تیرها، محققان آن‌ها را با پیکان‌هایی که در بیش از ۴۷۰۰ مکان دیگر در سایر نقاط اروپا یافت شده است، مقایسه کردند.

به گفته آنها، برخی از این آثار باستانی دارای اشکال خاص با پایه و شکل های «لوزی شکل» هستند که نشان می دهد احتمالاً در منطقه باواریا در آلمان امروزی یا در موراویا در چکسلواکی کنونی ساخته شده اند.

به دلیل عدم وجود چنین تیرهایی در گورهای محلی کشف شده، محققان می گویند که این تیرها از طریق تجارت به تولن نرسیده است، بلکه احتمالاً جنگجویان جنوبی این تیرها را برای شرکت در نبرد با خود آورده اند.

محققان همچنین ارتباط بین برخی از مصنوعات برنزی یافت شده در بستر رودخانه Tullens و سایر اشیاء مربوط به همان دوره را که در جنوب آلمان و شرق فرانسه یافت شده اند، کشف کرده اند.

تا قبل از کشف این میدان نبرد، بسیاری از محققان تصور می کردند که عصر برنز در درجه اول یک دوره صلح آمیز بود که طی آن تجارت عامل اصلی توسعه فرهنگی بود. با این حال، حفاری در سایت دره تولن نشان داده است که “درگیری های مهم و خشونت آمیز بخشی جدایی ناپذیر از زندگی عصر برنز بود.”

آقای اینسلمان گفت که سایر مکان های باستان شناسی آلمان مربوط به همان دوره نوک پیکان بیشتری نسبت به دوره های قبلی نشان می دهند که نشان دهنده افزایش درگیری های خشونت آمیز است.

دلایل این افزایش خشونت ناشناخته است، با این حال تغییرات آب و هوایی، بیماری ها و بلایای طبیعی در طول زوال دولت های محلی مدیترانه به عنوان برخی از عوامل ذکر شده است.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی «Antiquity» منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا