ترندهای روز

اسپیس‌ایکس برای برگرداندن فضانوردان سرگردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

یک کپسول SpaceX که برای بازگرداندن دو فضانورد سرگردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شد.

کپسول اژدها، با دو صندلی خالی برای بوچ ویلمور و سانی ویلیامز، در ساعت ۵:۳۰ بعد از ظهر به وقت شرقی (۹:۳۰ بعد از ظهر به وقت گرینویچ) به ایستگاه فضایی بین المللی لنگر انداخت.

این دو فضانورد پیش از این با یک کپسول جدید بوئینگ استارلاینر برای یک ماموریت هشت روزه در ماه ژوئن (سه ماه پیش) به ایستگاه فضایی بین المللی رسیده بودند، اما به دلیل نقصی که در طول پرواز کشف شد، مجبور شدند در آنجا بمانند.

اکنون انتظار می رود که آنها در ماه فوریه (پنج ماه دیگر) به زمین بازگردند.

کپسول اژدها روز شنبه (۲۸ سپتامبر) با فضانورد ناسا نیک هیگ و فضانورد روسی الکساندر گوربونوف به عنوان خدمه از کیپ کاناورال فلوریدا بلند شد.

هیگ در حال حاضر دوره ای را در ایستگاه فضایی بین المللی به پایان رسانده است و گوربونوف قبل از بازگشت ویلمور و ویلیامز به زمین به خدمه ایستگاه خواهد پیوست.

این پرتاب برای پنجشنبه گذشته برنامه ریزی شده بود، اما به دلیل طوفان هلن که در روزهای اخیر ویرانی هایی را در جنوب شرقی ایالات متحده از جمله فلوریدا ایجاد کرده بود، به تعویق افتاد.

اتصال این کپسول به ایستگاه فضایی بین المللی در حالی اتفاق افتاد که ایستگاه در مدار ۲۶۵ مایلی (۴۲۶ کیلومتری) بالای بوتسوانا در جنوب آفریقا در حال چرخش بود.

تصاویری از داخل ایستگاه فضایی بین‌المللی نشان می‌دهد که هیگ و گوربونوف در حال لبخند زدن و عکس گرفتن با دو خدمه پس از ورود هستند.

اسپیس ایکس برای بازگرداندن فضانوردان سرگردان به ایستگاه فضایی بین المللی لنگر انداختنیک هیگ فضانورد ناسا (راست) و فضانورد روسی الکساندر گوربونوف (چپ)

پرواز پنجم ژوئن کپسول استارلاینر اولین پرواز آزمایشی سرنشین دار این کپسول و اولین تلاش بوئینگ برای حمل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی بود.

در حین پرواز، کپسول با مشکلات متعددی از جمله نشت هلیوم – که در سیستم رانش آن استفاده می شود – و مشکلات چند رانشگر مواجه شد.

مهندسان بوئینگ و ناسا ماه ها تحقیق کردند، اما تا اواخر ماه گذشته بود که ناسا تصمیم گرفت که بازگرداندن ویلمور و ویلیامز به زمین با Starliner بی خطر باشد.

کپسول استارلاینر به دلیل مشکلاتی که در طول توسعه آن و همچنین مشکلاتی که در طی پروازهای آزمایشی بدون سرنشین در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ کشف شد، چندین سال به تعویق افتاد.

ناسا ناوگان شاتل های فضایی خود را در سال ۲۰۱۱ بازنشسته کرد و به فضاپیمای سایوز روسیه برای سفر به ایستگاه فضایی بین المللی تکیه کرد.

هدف اصلی ناسا از مدت ها قبل استفاده از دو شرکت آمریکایی برای انجام این ماموریت ها بوده است و در سال ۲۰۱۴ قراردادهایی به ارزش ۲.۴ میلیارد دلار و ۲.۶ میلیارد دلار با بوئینگ و اسپیس ایکس اعطا کرد.

در سال ۲۰۲۰، SpaceX که توسط میلیاردر ایلان ماسک تأسیس شد، اولین شرکت خصوصی شد که فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا