اخبار اقتصاد ایران

اسیر جنگ نرم شده‌ایم | خبرگزاری ایران تحلیل

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: اینکه اتاق بازرگانی اربیل اعلام کرد به جای کالای ایرانی باید کالاهای ترکی، عربستانی و اردنی خریداری شود، نشان دهنده واکنش ها و موج سازی ها علیه تجار ایرانی است. عراق. علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره اقدامات اتاق بازرگانی اربیل و اعلام تحریم ها […]

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: اینکه اتاق بازرگانی اربیل اعلام کرد به جای کالای ایرانی باید کالاهای ترکی، عربستانی و اردنی خریداری شود، نشان دهنده واکنش ها و موج سازی ها علیه تجار ایرانی است. عراق.
علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره اقدامات اتاق بازرگانی اربیل و اعلام تحریم کالاهای ایرانی در این منطقه گفت: حضور در بازار و حفظ آن نیازمند هوشمندی است و در شرایط رقابت در بازار همیشه سعی رقبا این است که از هر فرصتی برای افزایش نفوذ در بازار استفاده کنند، چه از مسیر علمی و اخلاقی استفاده کنند و چه از مسیر غیراخلاقی، این قاعده و اصل بازار است و همیشه همین است. وجود دارد.
وی ادامه داد: تجار برای انجام فعالیت های تجاری در انواع بازارها از روش های اخلاقی استفاده می کنند اما زمانی که این موضوع به منافع افراد مربوط می شود و کار به سمت رانت واسطه ها کشیده می شود و در شرایطی که دشمنان در بازار هستند. به دنبال استفاده از هر فرصتی در مقابل رقبا از آن استفاده می کنند، موضوع فرق می کند و داستان ایران در بازار عراق نیز از همین دست است.
یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه تجار ایرانی سال هاست در بازار عراق فعالیت می کنند، گفت: عراق بدون احتساب فرآورده های نفتی بزرگترین بازار مصرف کالاهای ایرانی محسوب می شود و میزان فروش ماهانه ایران به عراق به این کشور می رسد. ۷۰۰ میلیون دلار و در ترکیه و اردن و عربستان رقبای ایران در این بازار هستند و با توجه به موضوع ارز دولتی عراق ۱۰ تا ۱۵ درصد از نظر قیمت با رقبا فاصله داریم اما بخش خصوصی و تجار ایرانی همچنان در تلاش برای حفظ این بازار هستند.
شریعتی افزود: ما صلاحیت تحلیل مسائل سیاسی و اظهار نظر در این زمینه را نداریم، اما از نوع اتفاقات ضد تروریستی که در این منطقه از طریق دولت ایران هر چند ماه یک بار رخ می دهد، تقریبا هر ماه توسط ترکیه با هدف انجام می شود. دفع پ ک ک چه کاری انجام می شود؟ اما چه شد که اعضای اتاق بازرگانی اربیل همراه با موج مافیا در این منطقه اعلام کردند که نباید کالای ایرانی بخرند و کالاهای ترکی، عربستانی و اردنی را جایگزین آن کنند.
وی گفت: فراموش نمی کنیم که در سال ۲۰۱۹ ترکیه به عراق حمله کرد و منجر به کشته شدن چندین کرد و مظلوم این منطقه شد و کار به جایی رسید که مردم داوطلبانه کالاهای ترکیه را تحریم کردند. اما نکته این بار این است که تحریم کالای ایرانی در این منطقه خواسته مردم نیست، بلکه از سوی دلالان و مافیا مطرح شده است و این موج را ایجاد می کنند.


عضو اتاق ایران و عراق با اشاره به قدرت رسانه ها علیه تجار ایرانی در عراق و اربیل گفت: ما اسیر جنگ شده ایم و متاسفانه رسانه های داخلی هم از بیت المال تغذیه می کنند، فراموش کرده اند که نان خود را. از صادرات به دست می آید و به دنبال دستاوردهایی برای دولت هستند و از سوی دیگر می دانیم که دولت ایران دفاتر دینی، علمی و پزشکی در خارج از کشور به ویژه در عراق ایجاد کرده است و خروجی این فعالیت ها و خروجی آن است. این اقدامات باید عاملی باشد که اکنون نتیجه دهد و از تجار ایرانی حمایت کند.
شریعتی ادامه داد: زمانی که اتاق بازرگانی اربیل علیه تجار ایرانی بیانیه داد، دولت باید از بازرگانان حمایت کند، همانطور که در زمان تنش اخیر با پاکستان، وزیر امور خارجه بلافاصله در سوئیس وارد مذاکره شد و موضوع را با پاکستان حل کرد. اما در اربیل این اتفاق نیفتاد و در نهایت عراق برای اولین بار از ایران در سازمان ملل شکایت کرد. بخش خصوصی ایران در عراق و اربیل یتیم و مظلوم مانده است و نیازمند حمایت و حل مشکل از سوی دولت است. این حملات و اقدامات در این نقطه از عراق نیز توسط دولت ترکیه انجام می شود، اما اقدامات آنها نادیده گرفته می شود، اما برعکس، موجی از تنش برای تحریم کالاهای ایرانی ایجاد می شود.
وی تاکید کرد: بازرگانان نگاه سیاسی به این مسائل ندارند و مسائل را از منظر اقتصادی می بینند، هرچند تحریم کالای ایرانی که آرزوی مافیای این منطقه است صورت نمی گیرد و کم است. اثر، اما نشان می دهد که دشمنان ما در حال مشاهده هستند که از هر نقطه می توانند ما را هدف قرار دهند و ما باید هوشیار باشیم.
عضو اتاق ایران و عراق گفت: اگرچه این روزها درباره خروج ایران از توصیه های هفتگانه FATF صحبت می شود، اما باید بپذیریم که تحریم هستیم و نمی توانیم ارز دولتی عراق را که رقبای ترکیه، عربستان و اردن دریافت می کنند، دنبال کنیم. این بازار دارند، ما دسترسی داریم و تاجران ایرانی امکان استفاده از این پول را ندارند و در بازاری که ۱۵ درصد از نظر قیمت عقب هستیم و مورد حمله مافیا هستیم، یتیم هستیم و دولت باید این مشکل را حل کند.
به گزارش ایلانا؛ وی با اشاره به لابی ترکیه که نتیجه آن بیانیه اتاق بازرگانی اربیل علیه کالای ایرانی بود، تاکید کرد: اینکه اتاق بازرگانی اربیل بیانیه ای صادر کرد که به جای خرید کالاهای ترکی، عربستانی و اردنی باید کالاهای ترکی، عربستانی و اردنی خریداری شود. کالای ایرانی نشان دهنده واکنش ها و موج سازی علیه تجار است. ایران در عراق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا