اخبار اقتصاد ایران

اشتغال غیرقانونی 3 میلیون اتباع خارجی در ایران | حمایت دولت از اشتغال فارغ التحصیلان

بیرانوند معاون استخدامی وزارت کار گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی اشتغال اتباع بیگانه در ۱۵ استان کشور ممنوع است. حدود ۱.۵ میلیون اتباع خارجی دارای مجوز کار هستند و به طور قانونی حضور دارند، اما جمعیت افراد بدون مجوز دو برابر این تعداد تخمین زده می شود.

ایران تحلیل به نقل از تسنیم; در چند دهه اخیر، به ویژه پس از دهه ۶۰، کشور با حضور ناگهانی صدها هزار کارگر خارجی مواجه بوده است که عموماً به راحتی در کشور کار می کنند و فرصت های شغلی بسیاری را در اختیار گرفته اند. حضور کارگران ایرانی در کشور تهدید است یا فرصت؟

نه اینکه درهای کشور به روی خارجی ها و جویندگان کار از کشورهای دیگر بسته شود و هیچ کشور دیگری با این پدیده مواجه نباشد، بلکه نکته مهم این است که اشغال موقعیت های شغلی در بازار کار داخلی توسط خارجی ها باعث می شود از دست دادن فرصت های شغلی برای کارجویان ایرانی زیادی وجود دارد.

تاکنون قوانین و مقررات کشور در خصوص پدیده اشتغال اتباع خارجی در ایران به جریمه کارفرمایانی که از نیروی کار غیرقانونی خارجی استفاده می‌کنند یا اخطار در این زمینه‌ها و کاربرد دیگری که می‌توان کارفرمایان را از استفاده از آن منصرف کرد، محدود شده است. نیروی کار خارجی و افزایش انگیزه برای استخدام کارجویان داخلی را فراهم نکرده است.

محمود کریمی بیرانوند معاون استخدامی وزارت کار گفت: سامانه رصد اشتغال ما مربوط به اتباع ایرانی است زیرا منبع آمار ملی هر فرد است. اکنون فرآیند ثبت نام مشاغل اتباع خارجی الکترونیکی شده و از ایجاد صف های طولانی در دولت جدید جلوگیری شده است. اکنون در ۱۵ استان کشور بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، حضور اتباع بیگانه ممنوع است.

بیرانوند ادامه داد: در بقیه استان ها ظرفیت برآوردی پذیرش اشتغال اتباع را سنجیدیم. به عنوان یک قاعده، ما فقط برای شهروندان قانونی با مجوز کار می کنیم و بررسی خود را به وزارت کشور و سازمان ملی مهاجرت ارائه می دهیم. به عنوان یک قاعده، هماهنگی برای اتباع خارجی باید توسط یک سازمان ملی مانند سازمان ملی مهاجرت سازماندهی شود.

معاون استخدامی وزارت کار افزود: حدود یک و نیم میلیون اتباع خارجی دارای مجوز کار و حضور قانونی هستند و جمعیت افراد فاقد مجوز دو برابر این تعداد برآورد شده است.

کریمی بیرانوند بیان کرد: در شورای عالی اشتغال سه بحران کمبود نیروی کار که کارفرمایان تشخیص می دهند، عدم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و تغییر الگو و فرهنگ اشتغال بررسی شده است. بر اساس دستور وزیر کار، کمیته ملی ویژه اشتغال فارغ التحصیلان مراکز دانشگاهی تشکیل شده و در حال بررسی عملکرد هر یک از نهادها و موافقت دولت برای حمایت از اشتغال هستیم. فارغ التحصیلان در کابینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا