ترندهای روز

اشعه فرابنفش چه ضررهایی دارد و شاخص uv چند باید باشد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

دکتر عباس شاهسونی اظهار داشت: طول موج پرتوهای فرابنفش از ۱۰۰ تا ۴۰۰ نانومتر است. محدوده ۱۰۰ تا ۲۸۰ نانومتر به عنوان UV C، محدوده ۲۸۰ تا ۳۲۰ نانومتر به عنوان UV B و محدوده ۳۲۰ تا ۴۰۰ نانومتر به عنوان UV A شناخته می شود.

وی افزود: محدوده ۱۰۰ تا ۲۸۰ نانومتر یا UV C که خطرناک ترین نوع اشعه ماوراء بنفش است، به طور کامل توسط لایه اوزون کنترل می شود، مگر در برخی نقاط جهان مانند برخی از نقاط استرالیا که در آن قرار داریم. با مشکل سوراخ شدن این لایه مواجه هستیم و خوشبختانه در کشورمان این مشکل نداریم.

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت از کنترل ۹۰ درصد UVB خبر داد و ادامه داد: اشعه ماوراء بنفش در محدوده ۳۲۰ تا ۴۰۰ نانومتر یا UVA به طور کامل از لایه اوزون عبور می کند و انسان عمدتا در معرض قرار می گیرد. تا ۱۰ درصد UV B و ۱۰۰ درصد UV A هستند.

شاهسونی با بیان اینکه UV B باعث آفتاب سوختگی و برنزه شدن پوست می شود، افزود: اثرات نور خورشید بیشتر مربوط به UV A است که به قسمت های عمقی بدن و پوست نفوذ می کند و باعث سرطان پوست، پیری زودرس پوست، آب مروارید و اختلالات سیستم ایمنی می شود. .

وی با تاکید بر اینکه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش مضر است، گفت: قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش به مدت یک ساعت یا یک روز نمی تواند برای انسان مشکل ایجاد کند، البته باید در این روزهای گرم و تابستان کمتر باشد. در معرض نور خورشید قرار گیرد.

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: شاخص UV برای پرتوهای فرابنفش تعریف شده است و ابزاری است که آگاهی عمومی را در مورد مواجهه طولانی مدت با این اشعه ها افزایش می دهد، بنابراین راهکارهایی برای خودمراقبتی اتخاذ می شود. در برابر این پرتو مهم است. است. شاخص UV باید به صورت روزانه گزارش شود و محدوده آن از صفر تا بالای ۱۱ است که هر چه این شاخص بیشتر باشد احتمال آسیب به پوست و چشم بیشتر می شود بنابراین لازم است در معرض اشعه ماوراء بنفش کمتر قرار گیریم.

شاهسونی تصریح کرد: زمانی که شاخص UV بین ۱ تا ۲ باشد اثر کمی دارد و بی خطر است، اما برای افرادی که پوست حساسی دارند و دچار آفتاب سوختگی می شوند بهتر است از لباس های بلند و ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر نور خورشید استفاده کنند یا SPF حداقل ۱۵. وقتی این شاخص بین ۳ تا ۵ باشد، خطر متوسط ​​است و لازم است قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعات ۱۰ تا ۱۶ و بیرون از خانه از کلاه لبه دار، لباس های آستین بلند و آستین بلند به حداقل برسد. کرم ها از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۱۵ و عینک آفتابی مناسب استفاده کنید که بتواند اشعه ماوراء بنفش را از بین ببرد.

وی گفت: زمانی که شاخص UV بین ۶ تا ۷ باشد، خطر افزایش می یابد و قرار گرفتن در معرض نور خورشید باید بین ۱۰ تا ۱۶ ساعت به حداقل برسد و موارد ذکر شده باید مورد توجه قرار گیرد. زمانی که شاخص UV بین ۸ تا ۱۰ باشد بسیار خطرناک است و در این روزهای تابستان شاخص UV در این محدوده از ۱۰ تا ۱۶ ساعت است و در برخی مناطق ممکن است این شاخص به ۱۱ برسد.

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت یادآور شد: اقدامات ساده مانند استفاده از کلاه لبه دار، عینک آفتابی استاندارد، کرم ضد آفتاب و لباس آستین بلند علاوه بر کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سلامت مردم را در برابر اشعه ها اشعه ماوراء بنفش کمک زیادی می کند. شاخص UV بالاتر از ۶ مختص ایران نیست، بلکه کل خاورمیانه و جهان با این مشکل مواجه هستند و در فصل گرم سال این پدیده طبیعی و ناشی از نور خورشید است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، شاهسونی میانگین شاخص UV در منطقه مدیترانه شرقی را در محدوده ۹ عنوان کرد و خاطرنشان کرد: توصیه اصلی ما به مردم این روزها که شاخص UV بین ۸ تا ۱۰ و در یک وضعیت خطرناک، به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض است. با نور آفتاب است، به خصوص بین ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۶:۰۰.

وی تاکید کرد: زمانی که شاخص UV بالاتر از ۱۱ باشد، خطر زیادی برای انسان به همراه دارد و با رنگ بنفش نشان داده می شود و در این موارد حداقل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استفاده از کلاه لبه دار، عینک آفتابی استاندارد، لباس بلند و کرم ضد آفتاب است. با SPF حداقل ۳۰ توصیه می شود. در این موارد توصیه می شود هر دو ساعت یکبار ضد آفتاب را تمدید و استفاده کنید.

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت افزایش و تشدید شاخص UV و اشعه ماوراء بنفش را ناشی از تغییرات اقلیمی در سطح کره زمین دانست و گفت: اثرات تغییر اقلیم منجر به افزایش قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش نور خورشید، کاهش ازن استراتوسفر. و افزایش تابش UV B است.

شاهسونی ادامه داد: اثرات تغییر اقلیم می تواند باعث تغییراتی در پوشش ابر شود و زمانی که پوشش ابر کاهش یابد، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش افزایش می یابد. مضرترین اثرات اشعه ماوراء بنفش بر کارگران و مردان در فضای باز به ویژه افراد بالای ۵۵ سال است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از هر سه مرگ یک مورد به دلیل سرطان پوست غیر ملانومایی است که علت اصلی آن کار زیر نور خورشید است.

وی تصریح کرد: از هر چهار نفری که در فضای باز کار می کنند، یک نفر در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می گیرد که می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست غیرملانومی را تا ۶۰ درصد افزایش دهد. اقدامات ساده ای که در بالا ذکر شد می تواند خطر ابتلا به این نوع سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت تاکید کرد: توصیه ما در این ایام این است که مراقب افرادی مانند کارگران ساختمانی و صنعتی و کشاورزانی که در فضای باز کار می کنند بیشتر باشد که در فاصله زمانی بین دو طرف قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنند. ۱۰:۰۰ و ۱۶:۰۰. به حداقل برسد و کارفرمایان باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که امکان استراحت کافی بدون قرار گرفتن در معرض نور خورشید فراهم شود.

شاهسونی یادآور شد: زمانی که شاخص UV بالاتر از ۱۱ باشد بهتر است افراد حداکثر ۳۰ دقیقه زیر نور خورشید باشند زیرا بیشتر از آن دچار آفتاب سوختگی می شوند. در این شرایط علاوه بر کارگران و مردان، کودکان و نوزادان نیز گروه های آسیب پذیری هستند که ممکن است دچار مشکل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا