ورزشی

اشک همه در آمد/ ویدئو

سوال اول این بود: فکر می کنید در بازی ها به خاطر نژادپرستی اینقدر توهین می کنید؟

من فکر می کنم این یک چیز بسیار غم انگیز است که من آن را در هر بازی و هر هفته تجربه کرده ام. من هم می گویم که فقط من نیستم، فقط در اسپانیا نیست، همه جای دنیا هست. در کشور من سیاه بودن سخت است و همیشه سفید پوست ترجیح داده می شود. این اتفاق برای پدرم هم افتاد، به خاطر رنگ پوستش استخدام نشد. من برای هر اتفاقی که برایم می افتد فحش های زیادی می شنوم. نژادپرستان آزادند و هیچ کس آنها را محکوم نمی کند. من به خاطر تمام توهین هایی که می کنم هر روز غمگین تر می شوم. هر روز یاد می‌گیرم که مطمئن شوم تا پنج یا شش سال دیگر، مردم همان رفتاری را که برای من اتفاق افتاد را تجربه نخواهند کرد.

شما این بار به عنوان مهمان و از همه مهمتر با شعار مبارزه با نژادپرستی در برنابئو بازی خواهید کرد. چه انتظاری از مسابقه دارید؟

از همه بازیکنان اسپانیایی برای حمایتشان تشکر می کنم. این فقط در اسپانیا نیست، نژادپرستی در همه جای دنیا وجود دارد. بازیکنان اسپانیایی بیشتر و بیشتر به من کمک کردند، پیام فرستادند، با من مصاحبه کردند. من همیشه فکر می کردم که فیفا، KNMBOL، یوفا و غیره می توانند مانند فدراسیون فوتبال برزیل کارهای بیشتری انجام دهند. من می خواهم برای همه فقرا بجنگم. من می خواهم این وضعیت تغییر کند، که وقتی می آیم با مطبوعات صحبت می کنم، مجبور نباشم در این مورد صحبت کنم.

2004287

در پاسخ اول گفتی جنایتکاران بی مجازات نمی مانند، آنها سفید پوستانی هستند که از تو و نژادپرستی حرف می زنند…

فکر می کنم آنها باید کمتر در مورد هر کاری که من در زمین انجام می دهم صحبت کنند. البته من باید پیشرفت کنم اما من فقط ۲۳ سال سن دارم و این یک روند طبیعی است. من در جوانی برزیل را ترک کردم و چیز زیادی درباره نژادپرستی یاد نگرفتم. شما می توانید اینجا در اسپانیا تحصیل کنید. هر بار تمایل کمتری به بازی دارم و اراده ام کمتر می شود. من می خواهم به مبارزه ادامه دهم. (وینی اینجا شروع به گریه می کند)

2004286

دیدن گریه شما در اینجا سخت است. آیا با این همه اتفاق منفی احساس تنهایی نمی کنید؟ انرژی خود را از کجا می آورید؟

من معتقدم که همه مردم با من هستند و من را همراهی می کنند. هر روز پیام های بیشتری برای ادامه مبارزه به من می فرستند. آنها در کنار خانواده ام از من حمایت می کنند. من از حمایت (از طرف خانواده ام) و آرامش خاطر دارم که اینجا باشم و برای افراد زیادی صحبت کنم. این مهم است که اینجا باشم و در مورد همه افرادی که ممکن است با آنچه من درگیر بوده اند صحبت کنیم.

چند خبرنگار حاضر در سالن همراه با وینی شروع به گریه کردند.

2004285

در بازی های گذشته تمرکز لازم را نداشتید و مردم شما را متهم می کردند. مردم عصبانی می شوند، به شما توهین می کنند و حتی شعارهای نژادپرستانه سر می دهند.

اگر مردم شروع به تنبیه افرادی کنند که این کار را انجام می دهند، اوضاع برای همه بهتر خواهد شد. امروز آنقدر شکایت، نامه و … زیاد است که بالاخره اتفاقی که برای دوستم در بارسلونا افتاد افتاد. یک فرآیند باز می شود و هیچ اتفاقی نمی افتد. اگر صحبت نکنیم، فکرشان را عوض نمی کنیم. آنها حتی فیلمی از کودکی پخش کردند که مرا نژادپرست خطاب می کرد. من آنها را سرزنش نمی کنم زیرا آنها بی گناه هستند و همان کاری را می کنند که پدر و مادرشان انجام می دهند.

فردا جو سانتیاگو برنابئو را چگونه تصور می کنید؟

این یک رویا است که بتوانم در خانه، اسپانیا، با پیراهنی که همیشه دوست داشتم و برای تیم ملی خود بازی کنم. اسپانیا یکی از بهترین تیم های جهان است. مدت زیادی از آشنایی ما گذشته است. انتظار دارم مسابقه ای مثل بازی مقابل انگلیس و نمایشی بسیار کامل داشته باشیم. از این دوئل بسیار خوشحالم و می خواهم برزیل پیروز بیرون بیاید.

2003963

گلزنی و توصیه آندریک به او

خوشحالم که آندریک اولین گل خود را به ثمر رساند. من در سن ۱۵ سالگی با او آشنا شدم و خوشحالم که او در حال زندگی رویای خود است و تنها در ۱۷ سالگی به این مرحله رسیده است. این پیشرفت برای او و خانواده اش بسیار مهم است. امیدوارم مردم به او کمک کنند تا او هم مانند من روند خودش را داشته باشد. اینکه او در ۱۸ سالگی به رئال مادرید رسید بسیار مهم است. رئال بزرگترین باشگاه جهان است و بسیاری از مردم در مورد آن خوب و همچنین بد صحبت می کنند. و در مورد نژادپرستی، مطمئن باشید که من اینجا خواهم بود تا در هر کاری به او کمک کنم.

– یک سال پیش، مبارزه با نژادپرستی آغاز شد …

همانطور که در ابتدا گفتم، مردم با هر شکایتی معتقدند که من علیه اسپانیا هستم، اما اینطور نیست. من مخالف نژادپرستان هستم، من خواهان برابری برای همه هستم. بعد از یک سال آنقدر تماس داشتم، آنقدر جلسات داشتم که می خواستند همه چیز را تغییر دهند، در حالی که دیگران فقط می خواستند من کاری انجام ندهم. از یوفا و فیفا کمک می خواهم. لالیگا در حال تکامل است، سعی می کند بجنگد، اما گاهی اوقات به همه چیز نمی رسد. لالیگا جلسات زیادی با من در این مورد داشت. بازیکنان نیز با من صحبت می کنند و این به من قدرت می دهد. در برزیل، اعمال نژادپرستانه اکنون جرم است. امیدوارم سایر فدراسیون های دنیا هم بپیوندند تا بازیکنان فقط به فکر فوتبال باشند. که بتوانند تغییرات اساسی ایجاد کنند تا بتوانند بر این موضوع فائق آیند. حالا من بیشتر در مورد نژادپرستی می فهمم، به همین دلیل است که خیلی درست صحبت می کنم. محمد علی یک نمونه بود و من اینجا هستم تا برای برزیلی ها صحبت کنم. چون خیلی ها از من دفاع می کنند.

2004292

تا حالا چند بار گریه کردی؟ کجا قدرت ادامه دادن را پیدا می کنید؟

از خانواده ام، از مردمی که در برزیل رنج می برند. می دانم از کجا آمده ام و برای رسیدن به اینجا چه رنج هایی کشیدم و جنگیدم. خیلی سخت است.

به ترک رئال مادرید فکر کردی؟

من هرگز به ترک رئال مادرید فکر نکرده ام زیرا اگر از تیم جدا شوم با نژادپرستان موافق خواهم بود. من به مبارزه و گلزنی ادامه خواهم داد تا مردم چهره من را بیشتر ببینند. من به تکامل خود ادامه خواهم داد تا این اتفاق بیفتد. من می خواهم فوتبال بازی کنم و مردم را خوشحال کنم. نژادپرستان یک اقلیت هستند. از آنجایی که من بازیکن جسوری هستم و برای رئال مادرید بازی می کنم که هر سال عناوین را به دست می آورد، اوضاع پیچیده تر می شود. من قوی و قوی خواهم ماند زیرا رئیس باشگاه نیز از من حمایت می کند. در رئال مادرید همه از من حمایت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا