محیط زیست

اصفهان در ۱۰ ماه گذشته چند روز هوای ناسالم داشته است؟

به گزارش خبرنگار ایران تحلیل، شاخص کیفیت هوا عددی است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده ها و وضعیت آلودگی هوا را نشان می دهد. با وجود این، برخی از روزها با وجود گرد و غبار بودن هوا در شهر، کیفیت هوا سالم اعلام می شود و یا در روزهایی که هوا برای گروه های حساس ناسالم است، شاخص های کیفی برخی ایستگاه های پایش وضعیت بسیار ناسالم را نشان می دهد که با توجه به مسئولان، آمار کیفی هستند که روزهای سالم و ناسالم را می سنجند. هوای کلانشهر اصفهان بر اساس میانگین شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index) تعیین می شود که معیاری برای اندازه گیری غلظت ترکیبات مختلف آلاینده در هوا از جمله مونوکسید کربن، دی گوگرد، ترکیبات نیتروژن، ازن و ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ و ۲.۵ میکرون هستند که به دلیل عمق نفوذ زیاد می توانند مشکلات زیادی برای سلامتی ایجاد کنند.

با وجود این، برخی روزها با وجود غبارآلود بودن، وضعیت کیفی هوا بر اساس شاخص‌های میانگین سالم اعلام می‌شود، در حالی که شهروندان سیاه‌گرد را با چشم می‌بینند و آلاینده‌ها را تنفس می‌کنند، در حالی که گاهی نیز بر اساس همین شاخص‌ها. هوا در شرایط ناسالم برای گروه های حساس گزارش شده است، اما شاخص کیفی برخی ایستگاه های پایش وضعیت بسیار ناسالم را نشان می دهد، از سوی دیگر میانگین آمار و ارقام شاخص های کیفی هوا در ایستگاه های مربوط به شهرداری و محیط گاهی اوقات بسیار متفاوت است.

بر این اساس کلانشهر اصفهان بر اساس آمار اداره کل حفاظت محیط زیست استان در مدت ۳۰۶ روز از ابتدا فروردین تا سی دی امسال ۱۲ روز هوای پاک (سبز)، ۱۷۶ روز هوای قابل قبول (سالم)، ۸۷ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، و ۳۱ روز هوای ناسالم برای عموم (قرمز) را تجربه کرد.

در همین راستا نگاهی به کیفیت هوای شهر اصفهان در مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد که این کلان شهر از ابتدا فروردین تا سی دی در سال ۱۴۰۱، یک روز هوای پاک، ۱۴۶ روز هوای قابل قبول (سالم)، ۱۳۵ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی) و ۲۴ روز هوای ناسالم برای عموم (قرمز) وجود داشته است.

لازم به یادآوری است که بر اساس آمار اداره کل حفاظت محیط زیست استان؛ مقایسه آمار رسمی سال جاری و ۱۴۰۱ کیفیت هوای کلانشهر اصفهان نشان می دهد که تعداد روزهای آلوده این کلانشهر در ۱۰ ماه سال جاری ۱۱۸ روز به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. ۱۵۹ روز اما تعداد روزهای پاک و قابل قبول در این سال افزایش یافته است.

ثبت ۱۰ روز هوای بسیار ناسالم (بنفش) در کلانشهر اصفهان در ۱۰ ماه سال جاری

جمشد ملاقاتمسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایران تحلیل درباره وضعیت سنجش کیفیت هوای کلانشهر اصفهان طی ۳۰۶ روز از ابتدا فروردین تا سی دی ۱۴۰۲، بیان کرد: در این مدت تنها سه روز هوای پاک، ۱۳۵ روز هوای قابل قبول (زرد)، ۱۰۳ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۵۵ روز شرایط ناسالم برای عموم (قرمز) و ۱۰ روز هوای ناسالم. هوای بسیار بد ناسالم (بنفش) در کلانشهر اصفهان ثبت شده است.

وی در پاسخ به این سوال که براساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه های کنترل کیفیت هوای شهرداری اصفهان از ابتدای سال جاری تا پایان آذر تعداد روزهای بسیار ناسالم (بنفش) به مدت ۱۰ روز ثبت شده است، اما در این مدت، کیفیت هوای کلانشهر اصفهان بر اساس آمارهای اداره کل حفاظت محیط زیست استان به هیچ وجه در رده (بنفش) قرار نمی گیرد، افزود: از ۱۳ ایستگاه فعال پایش کیفیت هوای ایستگاه خیابان ۲۵ شهرداری اصفهان آبانتو دستگاه است. تحلیلگر تست ازن وصل است که تعداد روزهای بسیار ناسالم را گزارش و ثبت می کند.

مسئول کنترل کیفیت هوای معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان ادامه داد: اطلاعات آمارهای دریافتی سنجش کیفیت هوای ایستگاه های فعال محیطی شهر اصفهان تنها بر اساس ذرات معلق آلاینده ۲.۵ میکرون و ۱۰ PM می باشد زیرا دستگاه تحلیلگر تست ازن آنها در خیابان پروین بودند، شاید بیش از دو سال دیگر، و آماری در مورد اندازه گیری وجود ندارد ازن در این ایستگاه نبوده و این نوع آلودگی فقط توسط دستگاه ایجاد می شود تحلیلگر تست ازن شهرداری در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان اندازه گیری شد، بنابراین از نظر آلودگی ازنداده های ایستگاه های کنترل کیفیت هوای شهرداری بیشتر وضعیت روزهای قرمز و ارغوانی را ثبت کرده است، به همین دلیل گزارشی از روزهای (بنفش) در داده های زیست محیطی وجود ندارد، البته در دو تا سه روز گذشته ایستگاه اندازه گیری ازن پس از مدتی دوباره محیط زیست استان با تعمیرات لازم در فرآیند سنجش کیفیت هوا قرار گرفت.

وی با اشاره به اثرات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه آلاینده های ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم، تصریح کرد: احتمال تشدید بیماری های قلبی یا ریوی در سالمندان یکی از عوارض سلامتی این آلاینده ها است، بنابراین افراد حساس باید از خودداری کنند. فعالیت های طولانی یا سنگین در صورت امکان. برای کاهش از خانه، زیرا این آلاینده ها ناشی از فعالیت های صنعتی است، آلاینده های خروجی از اگزوز خودروها، دودکش های کارخانه ها، منازل مسکونی و صنایع که حاصل فعالیت انسان از مصرف سوخت های فسیلی است، اما ذرات ۱۰ میکرونی با منشاء طبیعی از فعالیت مراکز گرد و غبار در هوا معلق است.

ملاقات وی در پاسخ به این سوال که تعمیر و تنظیم مجدد دستگاه های سنجش کیفیت هوا ایستگاه های فعال شهرداری چقدر زمان می برد؟ وی گفت: به طور معمول طی دو تا سه روز کاری هر سه ماه یکبار تمامی ایستگاه های سنجش کیفیت هوا را ریست می کنیم اما مسائل تعمیر ایستگاه بر اساس وضعیت و تعداد ایستگاه ها است. تحلیلگر به عنوان مثال، یک ایستگاه ذرات ۲.۵ میکرون را اندازه گیری می کند و ایستگاهی دیگر سه تا چهار آلاینده را در مدت یک تا چهار ساعت ثبت می کند.

وی افزود: در برخی موارد ممکن است در ایستگاه ها با مشکلات سخت افزاری مواجه شویم، به عنوان مثال ایستگاه سنجش کیفیت هوای دانشگاه صنعتی اصفهان کمتر از یک ماه بود که از کار افتاده بود اما با تعمیرات لازم دوباره به حالت اولیه برگشت. فرآیند اندازه گیری کیفیت هوا است.

مسئول امور کنترل کیفیت هوای معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر مغایرت آمار دریافتی روزهای سالم، ناسالم (قرمز و نارنجی) و هوای پاک، سنجش کیفیت هوای ایستگاه های فعال محیط زیستی در استان با شهرداری از ابتدای امسال تا پایان آبان تصریح کرد: در فصول بهار و تابستان که روزهای گرم سال زودتر یا دیرتر شروع می شود به دلیل انتشار گازها ازن به عنوان آلاینده غالب در اوج گرما روزهای بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) را پیش رو داریم که با تنها وسیله می توان این نوع آلودگی ها را برطرف کرد. تحلیلگر تست ازن شهرداری در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان اندازه گیری شده است و چنین ایستگاهی اندازه گیری ازن اداره محیط زیست استان چند سالی است که فعالیتی ندارد، بنابراین در ثبت اعداد و تعداد روزهای سالم، ناسالم و پاک بین دستگاه های شاخص کیفیت شهرداری و محیط زیست اصفهان تفاوت وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: این تفاوت در داده ها و آمار ایستگاه های محیط زیست و شهرداری اصفهان از نیمه دوم است خرداد تا اوایل مهرماه به دلیل آلودگی ازن ایجاد می شود اما در ماه های سرد سال با عدم وجود آلاینده ها ازنداده های دریافتی از ایستگاه های هر دو سازمان بسیار نزدیک به یکدیگر گزارش و ثبت می شود.

ملاقات وی با توجه به اهمیت راه اندازی ایستگاه های کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان، خاطرنشان کرد: ساخت و راه اندازی این ایستگاه ها مستلزم هزینه های زیادی است و با توجه به بودجه ها، اداره محیط زیست استان نتوانسته است توسعه این ایستگاه ها را در دستور کار قرار دهد. این ایستگاه ها را در دستور کار خود قرار داده است، از این رو شهرداری اصفهان برای خدمات رسانی و مساعدت اقدام به راه اندازی ۱۳ ایستگاه سنجش کیفیت هوا در سطح شهر کرد.

بر این اساس، شاخص کیفیت هوا معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا مانند مونوکسید کربن، دی گوگرد، ترکیبات نیتروژن، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) که دارای حد مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را به عدد بدون واحد تبدیل می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد و از این رو شاخص کیفیت هوا را از صفر نشان می دهد. تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوای ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوای بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا