اخبار اقتصاد ایران

اصلاح حقوق کارگران در دولت پزشکیان کلید خورد

جعفریآذر با تاکید بر اینکه تورم برای همه اقشار جامعه آزاردهنده است، افزود: فشار تورمی بر معیشت کارگران بیشتر احساس می شود. درآمد کارگران کم است و همین امر باعث شده بسیاری از آنها در امور روزمره خود با مشکل مواجه شوند. راه حل اصلی برای حل این مشکل و تقویت قدرت خرید جامعه به ویژه کارگران، کنترل واقعی نرخ تورم است. افرادی که چند سال پیش برای خرید مسکن وام می گرفتند، اکنون برای خرید یخچال وام می گیرند. ما نباید هزینه های اضافی را به مردم تحمیل کنیم. تورم یکی از مسائل اصلی کشور است.

علی جعفریآذر نماینده مردم تبریز، آذرشهر و ایسکو درباره پیشنهاد اصلاح ماده ۴۱ قانون کار در کمیسیون اجتماعی گفت: از این پیشنهاد اطلاعی ندارم چون در دستور کار این کمیسیون قرار نداشت. حتی اگر به کمیسیون اجتماعی هم ارائه شود در اولویت بررسی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که در ماده ۴۱ قانون کار، حقوق کارگران باید هر ساله بر اساس تورم تعیین شود، اما تقریبا در اکثر سال ها دستمزدها بسیار کمتر از نرخ تورم افزایش یافته است. در طرح اصلاحی که هم اکنون در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال بررسی است، مقرر شد ماده ۴۱ به گونه ای اصلاح شود که به جای (بر اساس تورم) عبارت (به اندازه تورم) جایگزین شود. به نظر شما این اصلاحات به نفع ترمیم دستمزد کارگران است یا خیر؟ آیا اساساً موافق افزایش دستمزد کارگران به اندازه تورم هستید؟ آیا افزایش دستمزد سالانه کارگران به اندازه تورم می تواند قدرت خرید کارگران را افزایش دهد یا باید تدبیر دیگری اندیشید؟ وی گفت: مشکل اصلی کشور تورم است. تا زمانی که تورم کنترل نشود، هر گونه افزایش دستمزد با افزایش نرخ تورم بی اثر خواهد بود.

وی گفت: افزایش دستمزدها درمان واقعی قدرت خرید جامعه است، راه حل نهایی و قطعی برای کنترل تورم است. در یک اقتصاد موفق و با ثبات، تورم همیشه کنترل شده است. این موضوع مهمی است که دولت باید به آن عمل کند.

جعفری آذر وی با بیان اینکه درست است که تورم برای همه اقشار جامعه آزاردهنده است، اما فشار تورم بیشتر بر معیشت کارگران است، گفت: درآمد کارگران کم است و این امر باعث شده است که بخش زیادی از کارگران. مشکل داشتن در امور روزمره، راه حل اصلی مشکل تقویت قدرت خرید جامعه از جمله کارگران، معنای واقعی کنترل تورم است. افرادی که چند سال پیش برای خرید مسکن وام می گرفتند، اکنون برای خرید یخچال وام می گیرند. ما نباید هزینه های زیادی را به مردم تحمیل کنیم. تورم یکی از مسائل اصلی کشور است.

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه تورم باعث رکود واحدهای تولیدی می شود، گفت: وقتی یک واحد تولیدی با رکود مواجه می شود دود آن به جیب کارگر می رود. تنها راه خروج از رکود افزایش تولید و کنترل تورم است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شیب تورم همیشه بیشتر از دستمزد بوده است، هیچ کارگری نمی تواند برای آینده زندگی خود برنامه ریزی کند، چرا که حقوق آنها بالاتر از تورم است. طبق ماده قانونی قانون کار، دستمزدها باید بر اساس نرخ تورم افزایش یابد. اما کار اساسی و اساسی برای اینکه فشار کمتری بر طبقات پایین جامعه از جمله کارگران وارد شود، باید حداقل ۱۰ سال تورم را مهار کرد.

جعفری آذر وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش دستمزد کارگران عامل تورم است، گفت: افزایش دستمزد لزوما باعث تورم نمی شود. پس از افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها در سال ۱۴۰۱، بسیاری اعلام کردند که این افزایش منجر به تورم می شود، اما تحقیقات میدانی نشان داد که نه تنها موجب تورم نمی شود، بلکه ثبات شغلی را افزایش داده و مسائل اجتماعی مثبتی را به همراه دارد. بررسی ها در سال ۱۴۰۱ نشان داد که اثر حقوق ها بر تورم کمتر از ۳ درصد بوده است. بنابراین اینکه گفته می شود افزایش دستمزد باعث تورم می شود، درست نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا