فرهنگ و هنر

اصلاح دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت نوع دوم کارگزاری­‌ها در انتظار تصویب هیات مدیره سازمان بورس


ایران تحلیلی –

منوچهر میرزایی در گفتگو با سنا به اقدامات حوزه نظارت کارگزاری سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: مدیریت نظارت کارگزاری دارای ۲ معاونت امور کارگزاران و بازرسی کارگزاران است.

وی خاطرنشان کرد: اداره امور کارگزاران متولی امور توسعه و اجرای نظارت های قبلی و اداره بازرسی کارگزاران نیز نظارت بعدی بر شرکت های کارگزاری را بر عهده دارد.

میرزایی فرآیندهای مربوط به بررسی درخواست های صدور مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری را مهمترین نقش اداره امور کارگزاری معرفی کرد و اظهار داشت: پس از تاسیس و شروع حیات شرکت کارگزاری، فعالیت روزانه آن باید انجام شود. در چارچوب مجموعه ضوابط و مقرراتی انجام شود که در این راستا، اداره بازرسی کارگزاران با استفاده از ابزارهای نظارتی مختلف موجود، نسبت به نظارت پیشینه و نظارت دقیق بر فعالیت شرکت های کارگزاری اقدام می کند که به عنوان بهترین کارگزاری محسوب می شود. نقش روزانه مهم بخش فوق الذکر.

اصلاح اساسی دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری مطابق با استانداردهای بین المللی

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اصلاح اساسی دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری ها به سنا گفت: دستورالعمل مذکور که اساسی ترین و کلیدی ترین آیین نامه در قانون اساسی محسوب می شود. حوزه کارگزاران، سه هدف اصلی رفع خلأها و ایرادات نسخه موجود را دارد. تامین نیازهای عمرانی و تقویت امور نظارتی اصلاح شد.

وی گفت: با توجه به اهمیت این دستورالعمل، از ابتدای سال ۱۴۰۲ در مجموع حدود ۴ ماه به صورت فشرده کار کردیم تا به نسخه اولیه بازنگری شده دست یابیم. در نهایت نسخه اولیه به کمیته تدوین آیین نامه سازمان ارسال شد.

میرزایی تصریح کرد: جلسات کمیته تدوین آیین نامه برای بررسی دستورالعمل های پیشنهادی از ابتدای مهرماه آغاز می شود و با توجه به وجود موارد بسیار مهم حقوقی در این دستورالعمل تا ابتدای سال جاری اسفند ماه ها به طول انجامید، سرانجام نسخه مصوب کمیته تنظیم مقررات قبل از پایان سال ۱۴۰۲ تهیه شد.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در نظر داریم در روزهای ابتدایی سال جدید دستورالعمل اجرای دستورالعمل مصوب کمیته تدوین آیین نامه را در هیات مدیره سازمان تهیه کنیم.

تعریف و شکل گیری تاسیس و فعالیت شرکت های کارگزاری نوع دوم

وی تاکید کرد: تاسیس و فعالیت شرکت های کارگزاری نوع دوم که ویژگی اصلی و بارز آن تمرکز بر ارائه فعالیت ها به صورت کاملا الکترونیکی و آفلاین است، مهمترین خروجی بخشنامه جدید خواهد بود.

میرزایی به آغاز روند جدید صدور مجوز تاسیس و فعالیت شرکت های کارگزاری جدید اشاره کرد و به سنا گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار از سال ۱۳۸۶ مجوز جدیدی در حوزه کارگزاری صادر نکرده است، اما این رویه از سال ۱۳۸۶ تغییر کرده است. ۱۴۰۱ و صدور مجوز تاسیس و راه اندازی کارگزاری های جدید در دستور کار قرار گرفت.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: پس از گذشت نزدیک به ۱۴ سال، اولین مجوز تأسیس کارگزاری جدید در سال ۱۴۰۱ صادر شد و این مسیر در سال ۱۴۰۲ با قوت روزافزون ادامه یافت.

وی به تعداد مجوزهای صادر شده برای تاسیس و فعالیت شرکت های کارگزاری جدید اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تاکنون برای ۱۱ شرکت کارگزاری جدید مجوز تاسیس و فعالیت صادر شده است و هم اکنون در مجموع ۱۱۸ کارگزاری در بازار فعال هستند.

همسویی شرکت های کارگزاری قدیمی با الزامات دستورالعمل تاسیس کارگزاری

میرزایی، انطباق شرکت های کارگزاری قدیمی با الزامات دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت شرکت کارگزاری را سومین اقدام این اداره کل مدیریتی سازمان بورس معرفی کرد و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲، ۱۰۷ کارگزاری قدیمی. شرکت ها به طور جدی با الزامات جدید مطابقت داشتند.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار، تامین سرمایه حداقل ۱۰۰ میلیارد تومانی را مهمترین نیاز برای ادامه فعالیت کارگزاری ها عنوان کرد و به سنا گفت: در این زمینه یک سال مهلت داده شد. برای تطبیق کارگزاری های قدیمی با نیازهای جدید. یکساله خرداد ماه ۱۴۰۱ به پایان رسید.

وی خاطرنشان کرد: در آن مقطع کمتر از ۲۰ درصد از ۱۰۷ کارگزاری قدیمی خود را با الزامات جدید وفق دادند که در این راستا مجبور شدیم ۸۰ درصد باقیمانده کارگزاری ها را به سمت رعایت استانداردهای جدید سوق دهیم که در سال جاری انجام شد. ۱۴۰۲. .

میرزایی بیان کرد: اکنون بیش از ۹۰ درصد شرکت های کارگزاری استانداردهای تاسیس و فعالیت کارگزاری ها را رعایت کرده و حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارند.

ارتقای سطح نظارت بر شرکت های کارگزاری از ابعاد مختلف

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به اقدامات انجام شده برای ارتقای سطح نظارت بر شرکت های کارگزاری اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته موضوعات مهمی را برای تقویت نظارت در دستور کار قرار داده ایم.

وی از وضع مقررات مربوط به حوزه مالی شرکت های کارگزاری برای اولین بار خبر داد و گفت: در حوزه عملیات حسابداری ضوابطی برای ثبت و نگهداری رویدادهای مالی کارگزاری و گزارش رویدادها وجود نداشت و هر کارگزاری به این موضوعات پرداخت. به صورت شخصی

میرزایی در ادامه گفت‌وگو با مجلس سنا به تدوین دستورالعمل‌های زیرساختی ثبت، شناسایی، نگهداری و گزارش رویدادهای مالی (بک آفیس) شرکت‌های کارگزاری اشاره کرد و اظهار داشت: دستورالعمل‌های مذکور در هیئت مدیره تصویب و ابلاغ شد. مدیران سازمان بورس در نیمه اول سال ۱۴۰۲. اولاً در مهر در ماه ۱۴۰۳ اجرا می شود.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار، تقویت سیستم های نظارتی موجود را از دیگر اقدامات انجام شده برای ارتقای سطح نظارت خواند و گفت: اگرچه در گذشته سامانه های نظارت الکترونیکی داشتیم، اما این ابزارها نیاز به تقویت داشت.

وی با بیان اینکه این ابزارها باید از چند جهت تقویت می شد، گفت: ابتدا باید نوع اطلاعات موجود در این سامانه ها را تکمیل می کردیم که در این راستا ضمن اخذ مصوبات لازم از هیئت مدیره به این مهم دست یافتیم. سازمان.

میرزایی با اشاره به نسخه قدیمی سامانه الکترونیکی نظارت بر کارگزاران، گفت: حجم بالای اطلاعات در این سامانه باعث شده بود تا گزارش ها و هشدارهای نظارتی با تاخیر در اختیار کارشناسان نظارتی قرار گیرد تا گام دوم تقویت سامانه های نظارتی باشد. نسخه جدید سامانه «بیدار» به عنوان مهم‌ترین سامانه الکترونیکی نظارت بر شرکت‌های کارگزاری در سال ۱۴۰۲ راه‌اندازی شد و تمامی اطلاعات از نسخه قبلی به نسخه جدید منتقل شد، اکنون نظارت بر فعالیت کارگزاری‌ها از طریق سامانه جدید با سرعت بیشتری انجام می‌شود. و با دقت

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر سومین اقدام انجام شده در بحث تقویت سیستم های نظارتی به مجلس سنا اعلام کرد: برخی حوزه های عملکردی شرکت های کارگزاری مانند معاملات اوراق مشتقه که به نحو احسن و موثر مورد رصد قرار گرفت. از طریق سامانه های الکترونیکی در گذشته و رصد نمی شد، از ابتدای مهر ماه ۱۴۰۲ به امکانات سامانه های نظارتی موجود افزوده شد و این حوزه هم اکنون روزانه توسط شرکت های کارگزاری رصد و نظارت دقیقی دارد.

بهبود کیفیت نظارت بر بورس نسبت به شرکت های کارگزاری

وی ادامه داد: شرکت های کارگزاری باید پس از دریافت مجوز تاسیس و فعالیت به عضویت هر یک از چهار بورس درآیند و بر این اساس بر اساس قانون بازار اوراق بهادار و مقررات مربوط به آن، بورس ها باید بر شرکت های کارگزاری عضو خود نظارت داشته باشند. .

میرزایی تصریح کرد: در گذشته نظارت بر بورس ها در رابطه با شرکت های کارگزاری عموماً به صورت سنتی و حضوری انجام می شد، اما در سال ۱۴۰۲ بر اساس سیاست سازمان، بورس ها نیز به دستگاه های کارگزاری مجهز شدند. همین سیستم های نظارتی در اختیار سازمان است تا شاهد ارتقای کیفیت و اثربخشی نظارت بر بورس ها باشیم. عضو شرکت های کارگزاری باشید.

حذف آستانه های مبالغ مربوط به واریز پول مشتریان از طریق سامانه های معاملات آنلاین شرکت های کارگزاری

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه بر اساس آیین نامه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، هر فردی باید وجوه لازم برای همکاری با شرکت های کارگزاری را از حساب بانکی خود به حساب کارگزاری واریز کند. افزود: در سال ۱۴۰۲ با پیگیری های صورت گرفته از سوی بانک مرکزی، سامانه پرداخت الکترونیک توسط مشتریان از طریق سامانه های معاملات آنلاین شرکت های کارگزاری تسهیل شد.

وی در گفت و گو با مجلس سنا اظهار داشت: در گذشته هر مشتری یک شرکت کارگزاری فقط مجاز بود از طریق سامانه های معاملات آنلاین از طریق هر گونه کارت بانکی (متعلق به خود یا شخص دیگری) مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال به حساب شرکت های کارگزاری واریز کند. و هر ۲۴ ساعت اما در حال حاضر هر فرد می تواند بدون محدودیت مبلغ از طریق کارت بانکی خود به حساب شرکت های کارگزاری واریز کند.

میرزایی خاطرنشان کرد: به این ترتیب ریسک انتقال پول الکترونیکی از حساب سایر افراد به طور کامل حذف شد و حدود مبلغی که جریان نقدینگی به بازار و صنعت دلالی را کند می کرد، برداشته شد.

تدوین برخی دستورالعمل های ضروری دیگر برای بهبود نظارت بر شرکت های کارگزاری

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار به تدوین دستورالعمل های دیگر برای ارتقای نظارت بر شرکت های کارگزاری در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و به سنا گفت: دستورالعمل صدور مجوز دفاتر شرکت های کارگزاری یکی از این دستورالعمل ها است که در که به موضوع پراکندگی جغرافیایی شعب کارگزاری، شرایط و استانداردهای سخت افزاری و نرم افزاری انواع دفاتر کارگزاری پرداخته شده است.

وی همچنین به تدوین دستورالعمل‌های کفایت سرمایه به‌طور ویژه برای شرکت‌های کارگزاری اشاره کرد و افزود: به دلیل ماهیت و ریسک‌های متفاوت حاکم بر صنعت کارگزاری، دستورالعمل‌های کفایت سرمایه موجود نتوانست نیازهای نظارتی را پوشش دهد و ریسک‌های مختلف صنعت را کنترل کند. بنابراین با در نظر گرفتن ریسک‌ها و مسائل خاص مرتبط با صنعت کارگزاری، دستورالعمل‌هایی را برای الزامات کفایت سرمایه خاص برای شرکت‌های کارگزاری تدوین کردیم.

میرزایی در پایان تاکید کرد: هر دو دستورالعمل مذکور منتظر پیشنهاد در کمیته تدوین آیین نامه سازمان بورس است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا