اخبار اقتصاد ایران

اصلاح قیمت بنزین؛ بازی «برد-برد» یا «باخت-باخت»؟! | پیش بینی ناترازی تا سال 1408

مطالعات توسط یک موسسه تحقیقاتی حاکی از آن است که اگر سیاست گذار قیمت بنزین را بهبود نیاورد ، مصرف شرکت هواپیمایی به شدت رشد می کند و با افزایش اندک ظرفیت تولید بنزین افزایش می یابد. واردات افزایش می یابد و هزینه های ارز دولت در حال افزایش است.

با توجه به بانک اطلاعاتی اطلاعات Diarmirza ، مصرف بنزین سالها بیش از تولید بوده و ملموس بوده است. بنابراین فقط در نقطه ای که قیمت ها اصلاح شده است ، ما بنزین را ندیدیم. نمونه ای از این رویداد پس از سال ۲ رخ داده است.

کارشناسان معتقدند که مسئله اصلی بنزین در کشور مربوط به ظرفیت های تولید و تولید نیست و مربوط به مصرف بالای این حامل انرژی است. مصرف زیاد و تقاضای بنزین معمولاً به دلیل پایین بودن قیمت آن است. تحقیقات نشان می دهد که تصحیح قیمت ها ، متناسب با تورم یا هدف ، باعث کاهش مصرف می شود و فرومایگی را از بین می برد ، واردات را کاهش می دهد و هزینه های ارز را کاهش می دهد.

با این حال ، به نظر می رسد که اصلاح قیمت بنزین بدون تأثیر اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور ، برداشتن تحریم ها و آزادی تجارت چنین نخواهد بود و فقط منجر به فشار بر مردم خواهد شد. بنابراین ، سیاست گذاران دولت ابتدا باید با از بین بردن محدودیت های تحریم های بین المللی ایالات متحده و همچنین بهبود وضعیت ساختاری اقتصاد ایران و سپس حرکت به سمت آزادسازی حامل های انرژی ، فضای لازم را برای رونق اقتصادی فراهم کنند.

قیمت گذاری برای بنزین و بی حوصلگی آن در سناریوهای مختلف

عرضه و تقاضای بنزین امسال نشان می دهد که تولید داخلی بنزین ۵ میلیون لیتر در روز است. مصرف این حامل انرژی معادل ۵ میلیون لیتر در روز است که به معنی ۲ میلیون لیتر در روز است. طبق محاسبات مؤسسه مطالعات و تحقیقات تجاری ، در صورت حفظ وضع موجود و تغییر در مصرف و تولید ، این میزان بنزین نیاز به واردات بنزین ۱.۵ میلیارد لیتر در سال دارد ، با این که ارز برای این میزان واردات بین ۱.۵ تا ۲.۵ میلیارد دلار در سال محاسبه می شود.

اما اگر مصرف روزانه به ۱.۵ میلیون لیتر در روز افزایش یابد و تولید در ۲ میلیون لیتر روزانه ثابت باشد ، حدود ۲ میلیون لیتر ایجاد می شود. بنابراین ، واردات بنزین احتمالاً تقریباً ۲ میلیارد لیتر تخمین زده می شود و ارز بین ۱.۵ میلیارد دلار تا ۱.۵ میلیارد دلار خواهد بود.

با این حال ، اگر دولت قیمت گذاری متناسب با تورم را داشته باشد ، مصرف بنزین کاهش می یابد و احتمالاً روزانه ۵ میلیون لیتر خواهد بود و تولید آن روزانه معادل ۵ میلیون لیتر است که در مقایسه با سناریوهای قبلی افزایش می یابد. در این محاسبه ، میزان بی حسی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد ، معادل ۲ میلیون لیتر در روز و نیاز به واردات ۱.۵ میلیارد لیتر در سال دارد. بنابراین ، هزینه های ارزی وارداتی پایین تر است و کمتر از ۵ میلیارد دلار در سال تخمین زده می شود.

سناریوی دیگر قیمت های هدفمند است. در این حالت ، مصرف بنزین معادل ۲ میلیون لیتر در روز ، تولید روزانه ۲ میلیون لیتر و میزان ۲ میلیون لیتر در روز است. بر این اساس ، نیاز به واردات بنزین به صفر رسیده است و حتی می تواند ۱.۵ میلیارد لیتر در سال صادر کند ، به این معنی که بین ۱.۵ تا ۱.۵ میلیارد دلار خواهد بود.

افزایش بنزین در سالهای آینده

همانطور که گفته شد ، تا پایان سال ، میزان بنزین در بنزین ۲ میلیون لیتر در روز است. با این حال ، تولید و مصرف در پنج سال آینده افزایش می یابد و بثورات روزانه به ۲ میلیون لیتر می رسد. این روند در صورتی که قیمت حامل های انرژی تصحیح نشود ، ادامه می یابد و تخمین ها حاکی از آن است که در سال ۲ ، میزان تعداد به نزدیک به ۲ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. امسال بر اساس محاسبات و پیش بینی های انستیتوی مطالعات و تحقیقات تجاری ، تولید بنزین ۵ میلیون لیتر در روز و مصرف آن روزانه ۵ میلیون لیتر خواهد بود.

اگر تخمین ها و افزایش شدید مصرف بنزین بدون رشد ملموس در تولید ، می توان انتظار داشت که این بحران عمیق تر شود و از دست دادن منابع انرژی در کشور بدون بهره وری مناسب و همچنین افزایش هزینه های ارز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا