اخبار اقتصاد ایران

اضافه شدن یک آیتم جدید به قبض‌های برق؛ ماجرا چیست؟

مشترکان برق در قبوض برق خود با اقلام جدیدی به نام هزینه سوخت نیروگاه مواجه شده اند که بر اساس مصوبه سال گذشته هیات وزیران به قبوض برق اضافه شده است.

ایران تحلیل مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفت: سه استان هرمزگان، کرمان و سمنان پیک مصرف برق در سال گذشته را پشت سر گذاشته اند.

مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه استان های هرمزگان، کرمان و سمنان پیک بارهای سال گذشته خود را پشت سر گذاشته اند افزود: مصرف برق در منطقه تهران از جمله استان های تهران، قم و البرز نیز به اوج سال گذشته رسیده است.

وی شکستن رکورد مصرف برق در این ایام از سال را نشان دهنده جهش مصرف برق به دلیل افزایش استفاده از وسایل سرمایشی ارزیابی کرد و افزود: پیک مصرف برق در حال حاضر به ۶۸۰۹۵ مگاوات رسیده است که این یک رقم است. نسبت به روز مشابه سال قبل ۸.۳۸ درصد افزایش داشته است. این امر نشان می دهد.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: در این شرایط مشترکان پرمصرف و پرمصرف باید مراقب قبوض نجومی ناشی از مصرف بی رویه برق باشند چرا که در صورت عدم رعایت الگوی مصرف در تابستان، دریافتی میلیونی دریافت خواهند کرد. از صورت حساب ها

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه در حالی که اکثر هموطنان این کمپین انرژی را همراهی کرده اند و علاوه بر مشارکت در کاهش مصرف برق به عنوان سرمایه ملی، تصریح کرد: کاهش هزینه ها و در عین حال بهره مندی از جوایز ارزنده پیش بینی شده در این کمپین؛ تعداد محدودی از مشترکان که زیر یک میلیون مشترک را تشکیل می دهند، مصرف کنندگان بسیار بالایی هستند و چندین برابر الگوی مصرف تعیین شده از برق استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: این قشر باید توجه داشته باشند که اگر در مصرف خود تجدید نظر نکنند قطعا در تابستان با قبوض میلیونی مواجه خواهند شد چرا که بر اساس ماده ۶ قانون رفع موانع توسعه صنعت برق، تخصیص یارانه مصرفی بالاتر از حد معمول ممنوع است و تعرفه برق مشترکان خانگی با مصرف بیشتر از مدل مصوب پلکانی افزایش می یابد.

مشترکان برق در قبوض برق خود با اقلام جدیدی به نام هزینه سوخت نیروگاه مواجه شده اند که بر اساس مصوبه سال گذشته هیات وزیران به قبوض برق اضافه شده است.

اگرچه اقلام هزینه سوخت نیروگاه در قبوض برق موضوع جدیدی نیست و از اواسط سال گذشته به قبوض اضافه شده است. اما با توجه به الکترونیکی بودن قبوض و دیده نشدن جزییات صورتحساب، از نظر بسیاری از مشترکین کالای جدیدی است که تاکنون با آن مواجه نشده اند.

قیمت تبصره ۱۴ قبض برق بر اساس مصوبه مردادماه هیأت وزیران (موضوع آیین نامه اجرایی تبصره ۱۴ ماده ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲) و به منظور افزایش نرخ سوخت نیروگاه. نسبت به سال ۱۴۰۱ در قبض برق مشترکان برای اجرا اعلام شده است.

جدول قیمت تبصره ۱۴ قبض برق سال ۱۴۰۲ که در قبوض سال جاری نیز لحاظ شده است به شرح زیر محاسبه می شود:

مبلغ درج شده در جدول فوق در مجموع مصرف دوره (کیلووات ساعت) ضرب شده و تحت عنوان هزینه سوخت نیروگاه در قبوض برق لحاظ شده و به مبلغ قبوض اضافه خواهد شد.

در ماده ۳ آیین نامه اجرایی تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۲ سال ۱۴۰۲ کل کشور مصوب ۱۴۰۲، ۰۵، ۱۱ آمده است: نیروگاه ها اعم از کوچک و بزرگ. – نیروگاه های مقیاسی که تمام برق مورد نیاز خود را به شبکه سراسری برق تحویل می دهند، موظفند لیتر فرآورده های نفتی و هر متر مکعب گاز طبیعی تحویلی به مبلغ هفتصد و پنجاه (۷۵۰) ریال با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده نقدی و تعهدی دریافت کنند. در مقابل صورتحساب صادر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از طریق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت ملی گاز ایران برای واریز به حساب شرکت توانیر یا شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی حسب مورد. شاید.

کل واریزی سوخت مصرفی از ابتدای سال در اختیار وزارت نیرو (شرکت مادر تخصصی تولید نیروی حرارتی) جهت بازپرداخت تعهدات وزارت نیرو برای ساخت و ساز قرار می گیرد. نیروگاه های سیکل ترکیبی (خصوصی و دولتی) پس از پرداخت مالیات و عوارض مربوط. خرج شود

افزایش نرخ سوخت مذکور نسبت به سال ۱۴۰۱ در نرخ تعرفه برق مشترکان در چارچوب قوانین به نحوی اعمال می شود که میانگین نرخ دریافتی از مشترکان معادل افزایش نرخ مذکور باشد. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا