بانک و بیمه

اعتبار سنجی جدید برای پرداخت نکردن تسهیلات!| جریمه رانندگی، مانع بانکها برای پرداخت وام!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: در حالی که مسئولان بر همکاری بانک ها با مردم در پرداخت وام و تسهیلات مطابق با شرایط و ضوابط تعیین شده تاکید دارند، اما بانک مرکزی به جای پرداخت آسان وام به متقاضیان واقعی به ویژه نیازمندان به وام های جزئی، قوانین و مقررات را در نظر گرفته است. دشوار و پیچیده هستند، بنابراین در اعتبار سنجی جدید به فردی که جریمه رانندگی دارد اعتباری برای پرداخت وام تعلق نمی گیرد. این مانع یکی از موانع متعددی است که ملاک عدم پرداخت وام از سوی سیستم بانکی به مردم است. در طرح جدید اعتبارسنجی برای پرداخت وام باید به عواملی مانند محکومیت های مالی، جرایم راهنمایی و رانندگی، درصد یارانه ها نیز توجه شود تا رفتار مردم در پرداخت اقساط وام دیگر مانند گذشته تنها ملاک ارزیابی نباشد.

اگرچه هدف بانک مرکزی جلوگیری از معوقات و تنظیم فعالیت های سیستم بانکی، تفکیک حساب های خوب از بد و رعایت مقررات مردمی است، اما سخت گیری در پرداخت وام ها و تسهیلات به ویژه اعتبارات خرد نباید منجر به این شود. اینکه افراد ضعیف و فرودست جامعه حتی وام ۳۰ تا ۵۰ میلیونی دریافت نکنند یا چنان بروکراسی اداری پیچیده و قوانین دست و پا گیر ایجاد شود که فعالان اقتصادی نتوانند منابع مالی برای توسعه کارگاه ها تامین کنند. و مراکز تولید . برای این کار از وام یا تسهیلات بانکی استفاده کنید.

سختگیری در پرداخت وام ها و تسهیلات و ضوابط بهره مندی از آنها از طریق نقاط تعریف شده در سیستم اعتبارسنجی، موانعی را نشان می دهد، بنابراین وام و تسهیلات بانکی با توجه به اعتبار جدید و بسیاری از موانع از این پس تنها به برخی افراد خاص اعطا می شود. هیچ اعتباری امکان پذیر نیست

ایجاد محدودیت در پرداخت وام بانکی!

به گفته کارشناسان، سختگیری در پرداخت وام ها و تسهیلات و ضوابط استفاده از آنها توسط عناصر تعریف شده در سامانه اعتبار سنجی، موانعی را نشان می دهد، بنابراین وام و تسهیلات بانکی تنها به افراد خاصی اعطا می شود و به گفته دان، از این پس اعطا می شود. روی بسیاری با توجه به اعتبار سنجی جدید و افزایش موانع متعدد، حتی به فکر گرفتن وام از طریق شبکه بانکی نیستیم. وام های کوچکی که قرار بود بدون ضامن و سپرده اعطا شود، اما اکنون به دلیل انسداد و سخت گیری بانک ها قادر به دریافت آن نیستند، اکثر متقاضیان قادر به دریافت آن نیستند، در حالی که اغلب وزیر اقتصاد، استاندار دولت مرکزی بانک، نمایندگان مجلس و غیره برای اعطای این گونه وام ها به مردم اهمیت زیادی قائل بوده اند، اما اکثر بانک ها توجه چندانی به این موضوع ندارند.

البته بسیاری از مردم از طریق کلاهبرداری وام های کلان از بانک ها می گیرند و حتی اقساط را به موقع پرداخت نمی کنند اما در مقابل چشم متقاضیان واقعی وام و تسهیلات باید از هفت خوان رستم عبور کنند تا بتوانند دریافت کنند. یک وام خرد با توجه به تایید وام گیرنده در سیستم اعتبارسنجی البته بعید است که کسی بتواند به راحتی از سیستم بانکی وام یا تسهیلات دریافت کند. به طوری که در یکی دو سال اخیر وام های کوچکی وجود داشته که عملاً قرار بوده به افراد بدون ضامن پرداخت شود، اما این نوع وام ها فقط نصیب کارمندان یا کسانی می شود که توانایی پرداخت آن را داشتند.

اگرچه پرداخت وام های خرد به نیازمندان واقعی باید در نظر گرفته شود زیرا این افراد معمولاً متعهد هستند، اما نگهبانی در قالب ایجاد یک سیستم اعتبار سنجی برای شناسایی افراد اعتبار ضعیف و غیرفعال که سابقه اعتباری خوبی دارند، مورد نیاز است.

برای پرداخت اعتبارات خرد به کسانی که واقعاً نیازمند هستند، باید ملاحظات اساسی در نظر گرفته شود

محسن صادقی کارشناس بانکی در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص اقدامات بانک مرکزی در ایجاد متغیرهای جدید در سامانه اعتبار سنجی برای پرداخت وام و تسهیلات به مردم گفت: ضمن اینکه باید در زمینه پرداخت اعتبارات خرد به مردمی که واقعاً نیازمند هستند فکری اساسی کرد. این افراد معمولاً آن را دریافت می‌کنند.» متعهد و بی‌طرف هستند، اما دروازه‌بانان برای ایجاد یک سیستم اعتبارسنجی برای شناسایی افراد بد اعتباری و غیرمتعهد که سابقه خوبی در گرفتن وام یا مشکلات دیگری مانند پرداخت، مالیات، و… ندارند. زمان اقساط بانکی، مالیات و … باید افراد دارای اعتبار خوب را از افراد دارای اعتبار بد تشخیص داد. باید بر اساس اطلاعات موجود در سامانه اعتبار سنجی تفکیک شوند تا پس از پرداخت وام مشکلی برای بانک پیش نیاید.

وی با بیان اینکه استفاده از اعتبارسنجی برای پرداخت وام ها و تسهیلات در دنیا مرسوم است، گفت: سال هاست که نظام بانکی کشور بدون اعتبار، پرداخت وام را مشروط به داشتن ضامن معتبر یا وثیقه اموال و غیره توسط وام گیرنده کرده است. ..” . اقدامی که علیرغم الزامات، به دلیل عدم تعهد به پرداخت اقساط بانکی، برای برخی خود، ضامن ها و بانک دردسر ایجاد می کند. اکنون اکثر بانک ها دارایی های زیادی هستند که در ازای وام های ارائه شده به آنها دست یافته اند اما به بانک بازگردانده نشده اند و حتی گاهی اوقات ناکارآمد و کم ارزش هستند.

این کارشناس بانکی در ادامه افزود: اعتبارسنجی این اطمینان را ایجاد می کند که رفتار گیرنده وام یا تسهیلات برای بانک شناسایی شده و به بانک اطلاع می دهد که به دلیل مشخصات فردی که در سامانه اعتبار سنجی درج شده است، فرد قابل اعتباری است یا واجد شرایط نیست. اما اگر فردی شرایط لازم برای دریافت وام را داشته باشد، بانک به او کمک می کند تا وام را با ریسک بسیار کم از طریق چک اعتباری بازپرداخت کند. به هر حال، این چنین نیست. این بانک همچنین نسبت به پرداخت وام به این افراد هشدار می دهد.

امسال مدل جدید اعتبارسنجی بانکی علمی می شود، در این مدل عوامل جدیدی از جمله محکومیت های مالی، جرایم رانندگی، درصد یارانه ها نیز در نظر گرفته شده است که با اجرای چنین مدلی، نحوه ارزیابی افراد و تغییر رفتار آنها در نظر گرفته شده است. پرداخت اقساطی تنها بخشی از اعتبار است

تغییر در مدل اعتبارسنجی برای پرداخت وام و تسهیلات

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی بر اساس ضوابط جدید وام و تسهیلات را در اعتبارسنجی‌های با حساسیت بالا اعطا می‌کند تا بانک‌ها بر اساس اطلاعات موجود در سامانه اعتبارسنجی از متعهد بودن و مسئولیت‌پذیری وام‌گیرنده مطمئن شوند. در این شرایط چندی پیش معاون بانک مرکزی اعلام کرد؛ امسال مدل جدید اعتبار سنجی بانکی علمی خواهد بود. این مدل همچنین عوامل جدیدی مانند مجازات های مالی، جرایم رانندگی و درصد یارانه ها را در نظر می گیرد. با اجرای چنین مدلی، نحوه ارزیابی افراد تغییر کرد و در مدل جدید، رفتار افراد در پرداخت اقساط تنها بخشی از اعتبارسنجی است.

در حالی که در مدل فعلی تقریبا اکثریت رتبه بندی براساس رفتار افراد در پرداخت اقساط است، هر فردی که به موقع پرداخت نکند به رتبه پایین تری تنزل می یابد. علاوه بر این، یکی از سوالات جدید در مدل اعتبارسنجی، درصد یارانه ها است و از این پس افرادی که مدعی دریافت یارانه از دهک های پایین جامعه هستند، دیگر نمی توانند وام های بانکی با مبالغ کلان دریافت کنند به عبارت دیگر سقف تسهیلات برای افراد دارای اطلاع از درصد یارانه تعیین می شود. علاوه بر این، امور مالیاتی، جرایم رانندگی، تسویه بدهی ارزی و سایر موارد در شبکه بانکی گنجانده شده است و در مدل جدید رتبه بندی دقت بسیار بیشتری پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا