اخبار اقتصاد ایران

اعتراض نمایندگان اتاق بازرگانی ایران/ نمی‌شود که وزارت نیرو هروقت خواست برق و گاز صنایع را قطع کند! :: افق میهن

رئیس اتاق بازرگانی ایران در پانزدهمین جلسه اتاق بازرگانی ایران بر رایزنی مسئولان اقتصادی و هیئت دولت با بخش خصوصی در خصوص اختلافات انرژی و وارد شدن خسارات فراوان به کارگران تولیدی تاکید کرد. به دلیل قطعی برق و اینکه وزارت نیرو موظف به جبران خسارات است. راه حل ارائه دهید.

به گزارش افق میهن، پانزدهمین اجلاس دهمین دوره نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با حضور نمایندگان اتاق ها و تشکل های اقتصادی کشور همزمان با برگزاری جلسات بررسی پیشنهادی وزیران در مجلس برگزار شد. تا خواسته های بخش خصوصی از دولت جدید نیز مطرح شود.

فعالیت سازمان تامین اجتماعی قانونی نیست

عماد مردانی -عضو اتاق ایران و عضو اتاق بازرگانی استان مرکزی- در سخنان پیش از دستور این جلسه ضمن اشاره به اینکه حوزه صنعت، تولید و اشتغال با دو مانع بزرگ روبرو است. راه خود تصریح کرد: اولین مانع تحریم است که از جانب بیگانگان است و موضوع امروز و دیروز نیست. آنچه بیش از تحریم های داخلی باعث نگرانی فعالان می شود، خودتحریمی های داخلی است که بیش از آنکه تحریم های خارجی علیه تولید باشد.

وی تصریح کرد: متأسفانه سازمان تامین اجتماعی دل از کارفرمایانش گرفته و تصمیم دارد تمام کسری های خود را با حسابرسی تامین کند. این یک رفتار غیرقانونی، نامشروع و ناعادلانه است که صورت گرفته است. از این رو بخش خصوصی از اقدامات، مقررات و بخشنامه های سازمان تامین اجتماعی انتقاد می کند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: روش های سازمان تامین اجتماعی برای تامین منابع باید بازنگری شود; هیچ مدرک و مستند قانونی برای این موضوع وجود ندارد. ما از تحریم نمی ترسیم، بلکه این تحریم های داخلی است که از آن می ترسیم. به جرات می توان گفت که با ادامه این روند، هیچ صنعتگری زنده نمی ماند و طناب تولید را قطع نمی کند. این منابع را نمی توان از جیب تولیدکننده تامین کرد.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی ایران، تمامی اعضای اتاق ایران که دارای تریبون هستند باید با انتقاد از شرایط، خواستار اصلاح رفتار سازمان تامین اجتماعی برای حفظ حقوق مددجویان خود شوند.

جلسات کمیته بررسی بودجه تشکیل شود

در ادامه این نشست، نادر طیبی، یکی از اعضای هیئت اتاق ایران و از اعضای اتاق بازرگانی شیراز نیز به صورت مالی حسابرسی اتاق ایران اشاره کرد و اظهار داشت: صورت مالی اتاق ایران. اتاق باید در ماه جولای ارائه می شد، اما این سند مالی هنوز ارائه نشده است. لذا ضروری است این سند مالی مورد نیاز هیئت در اسرع وقت تهیه شود.

وی افزود: با کمیته بررسی بودجه اتاق ایران به عنوان گروه رایزنی مالی اتاق ایران برخورد زینتی صورت می گیرد و پس از تصویب بودجه، جلسات این کمیته به فراموشی سپرده شده است. جلسات این کمیته باید دوباره تشکیل شود و به حل مسائل مالی اتاق ایران کمک کند. البته برخی از احکام این کمیته نادیده گرفته شده و باید مورد توجه قرار گیرد. در سند بودجه اتاق ایران به موضوع بازنشستگی توجه شده است اما به این ماده سلیقه ای پرداخته شده است. نباید با موضوع بازنشستگی سلیقه ای برخورد کنیم. باید گزارشی در مورد کمیته انتصاب ارائه شود.

طیبی در خصوص کارگروه ۱۳ نفره اصلاح ساختار خاطرنشان کرد: این کارگروه باید تشکیل شود اما به این موضوع توجه نشده است. بحث اصلاح ساختار در سند بودجه یک ردیف جداگانه دارد; متاسفانه هنوز صورت های مالی ارائه نشده است و لازم است هزینه ساختمان ها در این سند لحاظ شود. همچنین باید مشخص شود که اتاق ایران چقدر به مجموعه ساختمانی پرداخت کرده یا باید پرداخت شود. در زمان ارائه صورت مالی، گزارش پیشرفت وضعیت پارکینگ اتاق ایران ارائه شود.

جایگاه امروز زنان هیچ ارتباطی با توانایی های آنها ندارد

مژگان ایزدی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در نطق پایانی قبل از دستور کار جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق ایران از جایگاه زنان در فعالیت های امروز گلایه کرد. تاکید کرد که این موضع ربطی به آن ندارد. ربطی به توانمندی های زنان ندارد، گفت: تشکیل شورای عالی زنان در اتاق اصفهان برنامه ریزی شده و به دنبال شبکه سازی زنان توانمند هستیم تا راه را برای حضور بیشتر آنان در عرصه های مختلف باز کنیم. زمینه های اقتصادی و اجتماعی با تبعیض مثبت.

این عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نسبت اشتغال زنان را ۱۱.۶ عنوان کرد و تصریح کرد: سؤال مهم این است که چرا حضور زنان در پست های مدیریتی محدود می شود در حالی که حضور آنها به افزایش شفافیت و کاهش مالی منجر می شود. فساد آیا توسعه پایدار بدون حضور فعال و برابر زنان غیر ممکن است؟

در تصمیم گیری، مشورت با بخش خصوصی را فراموش نکنید

صمد حسن زاده – رئیس اتاق بازرگانی ایران – پس از پایان سخنان قبل از دستور این جلسه، اظهار داشت: این روزها در آستانه یک تحول بسیار بزرگ در تشکیل کابینه دولت چهاردهم هستیم. ضمن آرزوی موفقیت برای مسئولان و وزرای دولت چهاردهم، امیدواریم شاهد انتخاباتی در خور شأن وزارتخانه و مسئولیت باشیم تا برای مردم و کشور ارزشمند باشند و رئیس جمهور کشور را در مسیر پیشرفت یاری کنند. برنامه ها و اهداف وی به ویژه در زمینه توجه به بخش خصوصی.

وی افزود: واقعیت این است که در سال های اخیر شرایط اقتصادی خوب نبوده و مسائل نقدینگی، نوسانات نرخ ارز، بخشنامه عزل، قوانین متعدد و… شرایط را برای فعالان اقتصادی سخت کرده است. ارتباط با بخش خصوصی در بسیاری از موارد ضعیف شده و شرایطی را به وجود آورده که تمامی واحدهای تولیدی با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می کنند. لذا تقاضا داریم در اسرع وقت پس از مشخص شدن وزرا جلسات کارشناسی و همفکری با بخش خصوصی برگزار شود تا در کوتاه ترین زمان ممکن از نظرات بخش خصوصی برای حل مشکلات استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا