اخبار اقتصاد ایران

اعتراض کارکنان آبفای گیلان به تبعیض در پرداخت حقوق کارکنان

اخیراً مدیران شرکت آب و فاضلاب گیلان تبعیض بی سابقه ای را علیه کارکنان ادارات شهرهای کوچک و کم برخوردار اعمال کرده اند.

افق میهن یکی از کارکنان آبفای گیلان با ارسال پیامکی به تبعیض در پرداخت حقوق کارکنان اعتراض کرد.

در متن ارسالی آمده است: ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهور عزیز و جمعی از یاران وی یادآور می شوند: اخیراً تبعیض بی سابقه ای از سوی مدیران شرکت آب و فاضلاب گیلان علیه کارمندان ادارات شهرهای کوچک و کم برخوردار.

به گفته مدیران شرکت آب و فاضلاب درآمد این شرکت با هزینه های آن همخوانی ندارد به همین دلیل اضافه کار و مزایای کارکنان را کاهش داده اند. منطقی به نظر می رسد، اما از این صرفه جویی ظاهری، مبلغ ناچیزی در مقایسه با سایر هزینه های غیرضروری به دست می آید که قابل کاهش است و البته معایب این کاهش درآمد کارکنان در دوره ای که هستیم. اقساط وام و هزینه های سرسام آور زندگی باعث کاهش انگیزه کاری می شود. تمامی این موارد در حالی است که درآمد شرکت نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است.

با همه این شرایط کار مدیران این شرکت تا حدودی منطقی به نظر می رسد اما…

اما تا جایی که می دانیم اخیرا تبعیض عجیب و غیرقابل قبولی در پرداخت حقوق کارکنان این شرکت اعمال می شود. به این ترتیب حقوق کارکنان ستادی (همچنین مدیرعامل، دستیاران، مشاوران و مدیران ستادی) و چند شهرستان به موقع پرداخت شده است، اما کارکنان رسمی سایر شهرستان ها با تاخیر دو ماهه مواجه هستند. پرداخت اصل حقوق (بدون مزایا) و حتی برخی از آنها مزایای سال ۱۴۰۲ را دریافت نکرده اند. این تبعیض بی سابقه در مورد کارکنان شرکت ها نیز اعمال می شود.

مدیران شرکت ها در توجیه این وضعیت می گویند هر شهری باید حقوق و مزایای کارکنان خود را با توجه به میزان درآمد و هزینه خود تنظیم و پرداخت کند! این تصمیم با کدام قانون و بند و تبصره قانونی منطبق است؟ شهرهای محروم که درآمدشان فقط از طریق پرداخت قبوض خانوار و مشاغل کوچک است و اکثر مشترکین آن را روستاییان اصیل تشکیل می دهند که شرایط مالی بسیار ضعیف تری نسبت به ساکنان شهرهای بزرگ دارند، چگونه می توان آنها را با شهرهای بزرگ مقایسه کرد. درآمد هنگفت از فروش روزانه شعب متعدد. خانگی و تجاری و صنعتی آب و فاضلاب دارند یا مبالغ هنگفتی آب مصرفی دوره ای از واحدهای پزشکی و تجاری و … دریافت می کنند مقایسه کنید؟

همه اینها در حالی است که حجم کار در شهرهای محروم با شرایط جغرافیایی کوهستانی بیشتر از شهرهای بزرگتر و اغلب جلگه ای است که به دلیل منابع متعدد تولید آب، وجود روستاهای صعب العبور و هزینه های نگهداری امکانات کوچک اما متعدد و طول بیشتر است. شبکه و خطوط انتقال بسیار بالاتر و غیر قابل مقایسه با شهرهای بزرگ است.

با توضیحاتی که در بالا ذکر شد، این سوالات مطرح می شود:

۱- مدیران شرکتها بر اساس کدام قانون و مقررات حقوق و مزایای خود، کارکنان ستاد و برخی شهرستانها و برخی دیگر را پرداخت نمی کنند؟ آیا کارگران آب و فاضلاب شهرهای محروم کارمند شرکت دیگری غیر از آب و فاضلاب گیلان هستند؟ آیا این شرکت تحت نظارت دولت نیست که پرداخت حقوق در آن به صورت ناهماهنگ و تبعیض آمیز انجام می شود؟ آیا این عمل در شرع صحیح است؟

۲- با فرض صحیح بودن این تصمیم مدیران شرکت ها (فرض غیر ممکن) چرا در شهرهای محروم هزینه های نگهداری و سختی های کاری در نظر گرفته نمی شود؟ همانطور که گفته شد هزینه های آبرسانی در شهرهای کوچک و کوهستانی با پراکندگی زیاد روستاها بسیار بالاست، بنابراین ادارات آب و فاضلاب مستقر در آنها نیز از نظر مالی زیانده هستند. البته این را هم باید گفت که خدمت به مردم مستضعف شهرهای کوچک و روستاهای صعب العبور آنها برای ما افتخار است.

۳- اینکه در یک شرکت تحت نظارت دولت برخی از کارکنان از جمله مدیران اصلی شرکت حقوق بسیار بالاتری دریافت می کنند اما کارکنان رسمی و غیر رسمی شهرهای محروم چندین ماه است که حقوق دریافت نکرده اند. استعفای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت محسوب نمی شود. به قول معروف «ظلم مساوی عدالت است». اگر پول هست به همه خوب بپردازید و اگر پول کم است همزمان حقوق کمتری به همه بدهید. طبق ماده ۳۷ قانون کار، حقوق همه کارکنان باید طبق عرف یعنی یک ماه پرداخت شود. آیا کارکنان ستادی و کارمندان برخی شهرها نسبت به سایر شهرستان ها کارمندتر هستند؟ آیا این اقدام مدیران شرکت غیرقانونی نیست؟

مدیریت محترم پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا از شما تقاضا دارم این تبعیض را میانجیگری کنید تا از مشکلاتی که ممکن است بعداً پیش بیاید جلوگیری شود.

لازم به ذکر است دیاربرزا آمادگی انعکاس پاسخ شرکت آب و فاضلاب گیلان را در این خصوص دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا