اخبار بورس

اعتماد، حلقه مفقوده بین بازار و اقتصاد

پاشنه آشیل تولید و اقتصاد کشور، پرداخت تقریباً ۳۰ درصد سود نظام بانکی است.

حلقه مفقوده بین اقتصاد و بازار سرمایه اعتماد را باز می گرداند و شرایط بی ثباتی و عدم اطمینان را از بین می برد.

«اخبار بورسا»:

آرش شهریاری کارشناس بازار در گفتگو با ایران تحلیلوی در خصوص اقداماتی که می تواند شرایط بازار را بهبود بخشد، گفت: یکی از نشانه های بارز بهبود وضعیت بازار سرمایه از منظر سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی، بی شک بهبود شاخص ارزش معاملات است. با تثبیت و تقویت ارزش معاملات ۶ تا ۷ میلیارد تومانی و دستیابی به اعداد بالاتر، می توان به تداوم روند مثبت بازار سرمایه در هفته های آینده امیدوار بود.

این کارشناس بازار در خصوص بازگرداندن اعتماد از دست رفته سهامداران بازار سرمایه گفت: هر چند در دو هفته اخیر با افزایش ارزش معاملات به حدود ۶ تا ۷ میلیارد تومان و ورود نقدینگی قابل توجه به بازار سرمایه، در سال ۲۰۱۸ با توجه به افزایش ارزش معاملات در بازار سرمایه، در حال حاضر در سال ۱۳۸۰ به بازار سرمایه وارد شده است. به نظر می رسد به سختی از فضای نامعلومی که از گذشته فاصله گرفته اند دور می شویم، اما; ما به وضوح می دانیم که حلقه مفقوده بین اقتصاد و بازار سرمایه، بازگرداندن اعتماد و رفع شرایط بی ثباتی و عدم اطمینان است.

وی ادامه داد: در شرایطی که سرمایه گذار چشم انداز روشنی برای فعالیت در بازار سرمایه نمی بیند و سیاست گذار با اتخاذ تصمیمات قریب الوقوع و اتخاذ تصمیمات خودجوش، اصل ثبات و قابل پیش بینی بودن اقتصاد را نادیده می گیرد، وضعیت به همین شکل می شود. در بازار در ماه های اخیر

  • به گفته سازمان بورس و اوراق بهادار و نهادهای تصمیم‌گیر، با رفع مشکلات زیر می‌توانند در میان مدت سهم بسزایی در بهبود وضعیت داشته باشند:
  • شفاف سازی تراکنش های الگوریتمی و تعیین دقیق سفارشات الگوریتمی چه در سمت تقاضا و چه در سمت عرضه
  • تبیین نقش و عملکرد صندوق های مدیریت بازار (تعیین سفارشات عرضه و تقاضای اشخاص حقیقی از صندوق های مدیریت بازار و سایر نهادها)
  • تفکیک منطقی وزن‌دهی سهام شاخص‌ساز به منظور ارائه وضعیت شاخص کل به عنوان یک شاخص قابل اعتماد (عدم دستکاری آشکار در تابلوی معاملات سهام‌های شاخص‌ساز)
  • رعایت اصول حاکمیت شرکتی و به رسمیت شناختن آنها

شهریاری برای جلوگیری از انبساط بی رویه صندوق های سرمایه گذاری مختلف با عناوین مختلف در خصوص تاثیر ثبات نرخ ارز بر بازار گفت: سیاست حاکم بر بانک مرکزی همچنان بر سیاست مالی انقباضی تاکید دارد. رکودی که در همه بازارهای مالی از دلار و ارز گرفته تا خودرو، املاک و حتی بازار سرمایه حاکم است، موید این واقعیت است که جذابیت سود سپرده و پرداخت سود خیالی حدود ۳۰ کاهش می یابد. درصد فعالیت در سایر بازارها و با خروج وجوه از سمت اوراق و پرداخت هزینه های جاری دولت، باید به طور موقت مشکلات را حل کرد.

همه ما می دانیم که با توجه به کسری بودجه بالا و وضعیت اقتصادی فعلی، همه چیز مانند گذشته ادامه خواهد داشت. در کدام اقتصاد و بر اساس کدام منطق اقتصادی، با پرداخت سود بانکی بالا در این سطح، تولیدکننده انگیزه و توانایی زنده نگه داشتن تولید را خواهد داشت.

وی ادامه داد: با این حال در این سطح از تورم، سیاست گذاران و بانک مرکزی چاره ای جز افزایش جذابیت نرخ های بین بانکی ندارند. با تثبیت تدریجی وضعیت اقتصادی می توان با کاهش مستمر سطح نرخ سود بین بانکی هر ماه حدود نیم درصد مشابه آنچه در سال های ۹۲ تا ۹۶ تجربه کردیم، گامی برای حل رکود برداشت. نرخ سود بین بانکی به سمت راهرو در حدود کمتر از ۱۲ درصد و پایدار باقی می ماند.

این مشکل ساختار اقتصادی کشور یعنی افزایش تورم باید حل شود اما همه می دانیم که اصرار سیاست گذاران اقتصادی برای اختراع مجدد چرخ مانند سایر حوزه های سیاستی مانند گذشته خواهد چرخید و بدون شک پاشنه آشیل تولید و اقتصاد کشور همچنان پرداخت سود موهومی در حدود ۳۰ درصد است. درصد سیستم بانکی

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا