کشاورزی

اعطای مجوز خاص به یک واردکننده برنج صحت ندارد/ کاهش ۴۲ درصدی واردات برنج

احمد خانی نوذری در خصوص افزایش واردات برنج به کشور در سال گذشته گفت: افزایش واردات برنج در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت برنج داخلی و لزوم افزایش ذخایر استراتژیک به دلیل تاثیرگذاری بوده است. نگرانی از جنگ بین اوکراین و روسیه و افزایش مصرف برنج خارجی در این کشور.

وی در خصوص افزایش مصرف برنج خارجی در کشور گفت: مصرف برنج وارداتی به دلیل عواملی مانند افزایش قیمت کالاهای جایگزین مانند رشته (به دلیل حذف آرد یارانه ای از کارخانجات رشته فرنگی) افزایش یافت. ) که در افزایش واردات برنج نیز تاثیری نداشت.

ادعای میزان تولید و واردات برنج صحت ندارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ادعای میزان تولید داخلی و واردات برنج خارجی صحت ندارد، افزود: ادعای تولید سه میلیون تن برنج داخلی در سال صحت ندارد؛ اما این ادعا در مورد میزان تولید داخل و واردات برنج خارجی صحت ندارد. تا به امروز چنین رکوردی در کشور ثبت نشده است و بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید برنج داخلی در سال گذشته ۲.۲ میلیون تن برآورد شده است.

خانی نوذری ادامه داد: اگر ادعای واردات بیش از ۲ میلیون تن برنج خارجی را هم اضافه کنیم، این مشکل غیرواقعی‌تر می‌شود، در حالی که طبق آمار منتشر شده از سوی گمرک، سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است.

وی تصریح کرد: میانگین آمار واردات برنج در ۱۰ سال گذشته نشان می دهد که سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج خارجی وارد کشور می شود و در سال های اخیر ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) برای واردات برنج پرداخت نشده است. ارز ساخته شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: میزان واردات برنج در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و هشتصد هزار تن رسید که بی سابقه بود، بنابراین در برخی از سال های دهه ۹۰ دیر و قبل از آن ۲ میلیون بود.

کاهش واردات برنج برای حمایت از تولید داخلی

خانی نوذری با بیان اینکه بر اساس برآوردهای معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، برنج کاران کشور در سال جاری حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برداشت خواهند کرد، گفت: با توجه به ثبات بازار برنج و به ترتیب برنج کاران کشور. برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، تدابیری اتخاذ شده است تا واردات برنج امسال کمتر از میانگین سال‌های گذشته باشد.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش بیش از ۴۰۰ هزار تنی سقف ثبت سفارش نسبت به میانگین حجم واردات در دهه گذشته برنامه ریزی کرده و برای امسال واردات یک میلیون تن برنج را هدف گذاری کرده است.

معاون وزیر بازرگانی و جهاد کشاورزی تاکید کرد: در ۹ ماهه امسال به سقف برنامه ریزی شده برای واردات برنج رسید و در این مدت بیش از ۷۰۰ هزار تن برنج خارجی وارد کشور شد که کاهش ۴۲ درصدی را نشان می دهد. واردات نسبت به ۹ ماهه سال گذشته

خودداری از اعطای مجوز واردات برنج به شرکتی خاص

خانی نذری درباره شایعه دادن مجوز به یک شرکت خاص برای واردات برنج گفت: دادن مجوز خاص به یک برند صحت ندارد. سال گذشته بیش از ۱۵۰ تاجر و شرکت تولیدی برنج وارد کشور کردند که سهم واردات هیچ یک از آنها از ۱۵ درصد فراتر نرفت.

وی ادامه داد: واردات برنج از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت بازار مصرف و تامین سبد خانوار جامعه است و تنها در حد کسری بازار و فاصله تولید داخل انجام می شود. و نیازهای مصرفی کشور. البته این میزان واردات به دلیل جایگزینی با مواد غذایی دیگر یا افزایش قیمت و سایر متغیرها، گاهی نسبت به میانگین ۱۰ ساله نوسان دارد.

کاهش واردات برنج در سال جاری

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با سیستمی شدن ثبت سفارش در سال جاری عامل انسانی از فرآیند تصمیم گیری حذف شده و روند صدور مجوزهای واردات با نظارت، رصد و مدیریت می شود. دقت بالا که نتایج آن در روزهای آینده ملموس تر خواهد بود. .

هدف واردات یک میلیون تن برنج در سال جاری برای ایجاد ثبات در بازار است

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در این زمینه با استفاده از تدابیر و محدودیت ها محدودیت واردات برنج خارجی در نظر گرفته شده است و در ۹ ماهه امسال حدود ۷۰۰ هزار تن برنج وارد کشور می شود. در پایان سال، کمتر از هدف یک میلیون تن وجود خواهد داشت. .

خانی نوذری تصریح کرد: برآوردها حاکی از آن است که کاهش بیش از این میزان واردات و یا اعمال محدودیت‌های بیشتر از گذشته می‌تواند منجر به شوک قیمتی در بازار برنج خارجی و آسیب به خانواده‌های کم‌اقبال شود که در آستانه سال مبارک‌تر به پایان می‌رسد. ماه رمضان و ماه های پرمصرف در پایان سال، ثبات بازار را بر هم می زند.

وی تاکید کرد: در حوزه برنج ایرانی در سال گذشته به دلیل رکود ناشی از شوک قیمتی، مجبور شدیم برای حمایت از تولید داخل، تقاضا را تحریک کنیم و خطوط اعتباری را در اختیار زنجیره های خرده فروشی و مراکز مصرف بزرگ قرار دهیم.

سیاست وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت واردات کالا

معاون وزیر جهاد کشاورزی اقدامات مهم این وزارتخانه در سال گذشته را برای کنترل واردات کالا (محصولات کشاورزی) به کشور برشمرد:

۱- تغییر مستمر پایه قیمت ارز کالاهای وارداتی با توجه به نوسانات قیمت جهانی کالاها هر چند هفته یکبار.

۲- اعمال سقف کالای مورد نیاز کشور در سیستم کشور و مدیریت جریان واردات و هزینه های ارزی.

۳- اعمال سیستماتیک سقف و سابقه شرکت های واردکننده و اعطای سهمیه واردات بر اساس اعتبار و حجم واردات قبلی.

۴- اعمال سیاست های جلوگیری از انحصار در بازار با تعیین سقف بالای سفارش کالا توسط تجار.

۵- اعمال سیاست تشویق بازیگران جدید برای ورود به بازار با معرفی حداقل سهم به نام حداقل برای شرکت هایی که تجربه قبلی این محصول را ندارند. اما آنها قصد دارند در یک گروه جدید فعالیت کنند.

۶- کاهش مدت اعتبار ثبت سفارش از ۶ ماه به ۴ ماه و مدت تمدید اول از ۳ ماه به ۲ ماه و همچنین تمدید ثبت سفارش های قدیمی با قیمت های جدید و کاهش هزینه های ارزی کشور.

۷- لغو ثبت سفارشات قبلی و سالانه

۸- طراحی و اعلام سازوکار اعطای ثبت سفارش تشویقی خرید برنج مازاد برنج از تولیدکنندگان داخلی به واردکنندگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا