اخبار اقتصاد ایران

اعلام رتبه گیلان در اشتغال بخش کشاورزی، صنعت و خدمات

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان گفت:

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه تراکم جمعیت در استان بالا است، افزود: بر اساس آمار سال ۱۴۰۰ تراکم جمعیت در گیلان ۱۸۰.۲ است. در حالی که این رقم در کشور برابر با ۴۲.۱ است و از این نظر گیلان رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

ایران تحلیل به نقل از ایسنا، محمدرضا رستمی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان امروز ۷ دی ماه در حاشیه سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به گیلان در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت فعلی استان گیلان با مساحت حدود ۱۴ هزار و ۴۴ کیلومتر حدود ۹ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است. از این نظر رتبه ۲۸ کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گیلان را دارای ۱۷ شهرستان، ۵۳ شهر، ۴۶ بخش و ۱۱۳ دهستان دانست و افزود: جمعیت استان حدود ۲ میلیون و ۵۶۳ هزار نفر است که معادل ۳.۰۵ درصد جمعیت کل کشور است. همچنین نسبت شهرنشینی در گیلان ۶۶ و در کشور ۷۶ است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان تراکم جمعیت در استان را بالا عنوان کرد و افزود: بر اساس آمار سال ۱۴۰۰ تراکم جمعیت در گیلان ۱۸۰.۲ است. در حالی که این رقم در کشور برابر با ۴۲.۱ است و از این نظر گیلان رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

رستمی با اشاره به سالمندی جمعیت گیلان افزود: نرخ باروری در استان ۱.۰۶ است که نسبت به نرخ باروری در کشور که ۱.۷۴ است رتبه ۳۱ را دارد. .

وی میزان مشارکت اقتصادی گیلان را ۴۵.۲ درصد اعلام کرد و گفت: گیلان از این نظر رتبه چهارم را دارد و از نظر بیکاری با ۷.۹ درصد نسبت به کل کشور که ۹.۲ درصد است رتبه دوازدهم را داریم. همچنین در حوزه اقتصاد کلان بر اساس اطلاعات سال ۲۰۱۹، گیلان رتبه دوازدهم تولید ناخالص داخلی بدون نفت را به خود اختصاص داده است.

این مسئول ارزش افزوده بخش کشاورزی نفت گیلان را ۱۹۰۸۳ رتبه نهم کشور اعلام کرد و افزود: ارزش افزوده بخش معدن نفت نیز در استان ۱۷۷ و در کشور رتبه ۲۹ را دارد. همچنین ارزش افزوده صنعت نفت گیلان ۱۵۹۴۲ و ارزش افزوده بخش خدمات ۱۱۳۳۸۲ است که به ترتیب رتبه های ۱۷ و ۱۰ را به خود اختصاص داده اند.

وی سهم اشتغال در بخش کشاورزی در گیلان را ۲۰.۸ درصد دانست و افزود: سهم اشتغال در بخش صنعت در استان ۲۷.۳ و در کشور ۳۳.۶ و سهم اشتغال در بخش خدمات ۵۱.۹ در سال است. گیلان و ۵۱ در کشور. ۶ است؛ بنابراین رتبه گیلان در اشتغال کشاورزی، صنعت و خدمات به ترتیب ۲۴/۱۰ و ۸ است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان تولید برنج، گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، عسل، زیتون، چای، کیوی، فندق، ماهی پرورشی و ابریشم را از عمده محصولات کشاورزی استان اعلام کرد و افزود: گیلان چای، فندق و ابریشم تولید می کند. در تولید شلتوک و کیوی رتبه اول و در تولید زیتون و ماهی پرورشی رتبه سوم کشور را دارد.

رستمی گفت: طبق آمار سال ۱۴۰۰ در گیلان ۷۶۹ کارگاه صنعتی با ۱۰ نفر پرسنل و بیشتر با حدود ۴۴ هزار و ۵۰۰ نفر داریم.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری استان، تعداد شب اقامت (هزار نفر) گیلان را دو هزار و ۱۱۷ نفر اعلام کرد که این تعداد در کشور ۳۸ هزار و ۶۹۵ نفر است و گیلان رتبه پنجم را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا