اغلب کارکنان ایرانخودرو و سایپا سفارشی و ناکارآمدند؛ حقوقشان از کارکنان بخش خصوصی هم جلو زده
شرکتهای بزرگ خودروسازی ایران با هدف پیشرفت راهاندازی شدند، اما هدفی جز بازی با دوستان و سفارشگرایی نداشتند که در نتیجه بهرهوری این شرکتها کاهش یافت و در نهایت ضرر کردند.
افق میهن به نقل از همه میهن، بررسی شایسته سالاری در یکی از بزرگترین صنایع ایران نشان می دهد که اگرچه بنیان دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران با هدف پیشرفت در این زمینه راه اندازی شد، اما در نهایت چیزی بیش نبود. نسبت به بازی با دوستان و سفارش مداری و در نتیجه منجر به کاهش بهره وری و در نهایت زیان این شرکت ها نشد. همانطور که امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو می گوید، تورم نیروی انسانی سفارشی در دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران بسیار بالاست. راه حل هایی که او می گوید به همان اندازه عجیب است: “از معرفی شدن برای استخدام در داخل شرکت تا تاسیس شرکت تا هیئت مدیره برای عضویت فرد در هیات مدیره. صنعت خودرو به تعداد زیاد هیات مدیره معروف است. مدیران در شرکت های تابعه خودرو که بسیاری از آنها به راحتی قابل حذف هستند.
جایگاه نیروی انسانی در شرکت های بزرگ خودروسازی ایران چگونه است؟
مدیریت منابع انسانی در صنعت خودرو در ایران از جمله مدیریت های پیشرفته است. البته ما باید صنعت خودرو را حداقل به دو بخش مجزا تقسیم کنیم. خودروسازان خصوصی (سایپا و ایران خودرو). ایران خودرو و سایپا دارای پیشرفته ترین سیستم های مدیریت منابع انسانی در کشور هستند و همیشه الگویی برای دیگران بوده اند، اگرچه در برخی جاها کمتر و کمتر بوده است، اما از نظر روش شناسی مدیریتی و وجود سیستم ها همیشه بهترین ها را داشت از نظر استراتژی حداقل از نظر ظاهری و سیستمی برنامه ریزی یکپارچه ای داریم که یکی از چهار رکن یعنی در کنار اهداف مالی، اهداف مشتری، اهداف بازار و فرآیند، اهداف رشد و یادگیری نیز یک هدف استراتژیک است. .
این شرکت ها در مقایسه با سایر شرکت های بزرگ از نظر دستمزد و مزایا چگونه هستند؟
شرکتهای بزرگ خودروسازی ایران، بهویژه یکی از این دو شرکت، در پرداخت دستمزد پیشرو بودهاند. معلوم است در زمان یکی از مدیران سابق ایران خودرو آنقدر گوشت و مرغ و برنج می دادند که گاهی در یخچالشان جا نبود. در آن زمان رسیدگی به کارگران بسیار بالا بود. به هر حال در ۳۰ سال گذشته پرداخت دستمزدها بالا و پایین بوده است اما همانطور که می دانم ظاهرا حقوق کارکنان ایران خودرو و سایپا جزو بالاترین حقوق هاست و از بخش خصوصی جلوتر است. البته مواردی که عرض کردم مختص حوزه کار است. بخش مهندسی متفاوت است.
اگر بخواهید عملکرد این دو خودروساز را از منظر روابط کار نقد کنید، نظرتان چیست؟
در کل سیستم خودروسازی خصوصی و خصوصی ما یک مشکل وجود دارد که ماهیت شبه دولتی مدیریت است. یکی از اشکالات عمده تورم نیروی انسانی سفارشی است. خرداد ۹۹ آقای امیرآبادی فراهانی گفت: ۸ هزار نفر در صنعت خودرو به صورت سفارشی استخدام شدند. قبلاً آقای جواد نجم الدین تعداد را سه هزار نفر می گفت و اخیراً دو تا سه هزار نفر استخدام شده اند. اینها اکثراً افراد ناکارآمد هستند، البته افراد کارآمد نیز در بین آنها هستند، اما فرد سفارشی معمولاً سر کار نمی آید. بدتر از آن، اصطلاحی است که فرق دوغ و دوشاب را نمی فهمد، یعنی فرق بین آدمی که خوب کار می کند و آدمی که مهارت ندارد، تعریف نمی شود. با وجود این افراد سفارشی شده، حتی افراد کارآمد نیز کم کم بی اثر می شوند و انگیزه خود را از دست می دهند. به عبارتی شایسته سالاری در خودروسازی ایران جایی ندارد.
به همین دلیل است که انتقاد از بهره وری این شرکت ها زیاد است؟
آره. یکی از دلایل پایین بودن بهره وری در صنعت خودروسازی، دلبستگی و سفارشی بودن است که سطوح مختلفی دارد. از زمان معرفی برای استخدام در داخل شرکت تا زمان تاسیس شرکت تا تشکیل هیات مدیره برای عضویت فرد در هیات مدیره. صنعت خودرو به دلیل تعداد هیئت مدیره شرکت های زیرمجموعه خودرو معروف است که بسیاری از آنها را می توان به راحتی حذف کرد. علاوه بر این، ایجاد سایتهای اضافی در شهرستانها که به دلیل فشار وکلای مجلس است، سیستم مدیریت منابع این شرکتها را نیز آزار میدهد. در ظاهر همه چیز پیشرفته است اما در باطن به دلیل نفوذ سیاستمداران و مدیریت مانع از کارکرد صحیح این همه سیستم های پیشرفته در این شرکت ها شده است.