اخبار بورس

افتتاح پروژه های “پترول” یکی پس از دیگری/ شرایط بازار سرمایه شرایط خوبی نیست

مدیرعامل پترول گفت: در دو سال گذشته نگرانی‌هایی در مورد تولید در پترول داشته‌ایم که بیشتر آنها به نتیجه رسیده است.

گزارش کردن افق میهنرشید قانعی، مدیرعامل پترول در جمع خبرنگاران گفت: در دو سال گذشته در پترول دغدغه های متعددی در خصوص بحث تولید داشتیم که در پتروشیمی ایلام اکثر آنها محقق شده و اکنون در حال تولید هستیم در ۱۱۰ درصد ظرفیت اسمی ظرفیت اسمی. پتروشیمی ایلام که روزگاری دچار بحران بود، اکنون به خوبی کار خود را انجام می دهد.

وی افزود: ما سهامدار پتروشیمی گچساران هستیم و از تولیدات گچساران سود می بریم. این پتروشیمی وقتی وارد تولید شد دو مشکل بزرگ ما را حل کرد. یکی اتیلن و دیگری قراردادی که یکی دو ماه پیش پتروشیمی ارغوان گستر ایلام با گچساران بست که تولید پروپیلن ما را افزایش می دهد و به ظرفیت کامل ارغوان گستر می رسد. امیدواریم اتفاقات بهتری بیفتد.
قانعی خاطرنشان کرد: در مورد پتروشیمی ارومیه قبلا با ۶۰ درصد ظرفیت کار می کردیم اما امروز اکثر واحدها با ۱۰۰ درصد ظرفیت کار می کنند. صادرات خوبی هم داشتیم. “واحد بسته بندی” نیز آماده افتتاح است و منتظر تعیین زمان افتتاح هستیم. این واحد در دو سال گذشته بستر خاکی بوده و امروز به پیشرفت ۱۰۰% رسیده است. Lin Hahad کمک خوبی در تصفیه آب است. همچنین یک واحد جدید تولید زغال سنگ داریم که هفته آینده به بهره برداری می رسد. این یک رویداد بزرگ برای کشور است که برای اولین بار برگزار می شود. مرکز تولیدات کشاورزی ایران باید در پتروشیمی ارومیه باشد و کشور از امنیت غذایی بهتری برخوردار شود.
پتروشیمی لردگان مشکل داشت و برق قطع نشد. در مورد گاز، رایزنی ها باعث شد تا از قطع گاز جلوگیری شود. دولت نمی تواند بدهی های خود را به یک شرکت پرداخت کند، اما در عوض می تواند بدهی خود را از شخص حق طلب مطالبه کند. این منطق از نظر اقتصادی منطق غلطی است و متاسفم که دولت این منطق غلط را دنبال می کند.
منتظر رفع این مشکل از سوی سازمان برنامه و بودجه هستیم. ما در پتروشیمی ارومیه این مشکل را داریم. گاهی خواسته های جهاد کشاورزی ما به یک تلاش می رسد. در لردگان ما به حدود ۹۰ درصد ظرفیت رتبه بندی رسیده ایم. این یک موفقیت برای پترول و شرکت های تابعه آن است. این رکورد بالاتر از رکورد هلدینگ خلیج فارس است.

اتفاقات خوبی با پروژه ها افتاد. پروژه های ارومیه آماده افتتاح است. ارغوان گستر ایلام نیز در فاز اول مشکلی ندارد و عملیات تکمیلی فاز دوم در حال انجام است. انشالله تا آخرش شهریور باز شود. در پروژه صدف بحث تکمیل آخرین واحدی است که ۸ سال افتتاح شد و تجهیزات آن به محل ساخت آورده شد. تهیه این تجهیزات بسیار پیچیده بود. ما اولین کشوری هستیم که توانستیم این تجهیزات را وارد کنیم. امیدواریم تا اواسط پاییز بتوانیم آن را پیش فروش و به طور کامل تولید کنیم. دو پروژه دیگر به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی رسیده اند و به دنبال تامین اعتبار آنها هستیم.

ما توانستیم دو موفقیت در حوزه حقوقی کسب کنیم. یکی پتروشیمی گچساران و دیگری سهام ما در پارس کیمیا خاورمیانه. نشستی هم با فعالان بازار سرمایه داشتیم. چشم انداز آینده بازار سرمایه در آن زمان خوب بود. متاسفیم که شرایط بازار سرمایه به خصوص در چند هفته اخیر خوب نبوده است. سهامدار شیرین با وجود تلاش های ما در صنعت این موفقیت را نمی بیند. امیدواریم دولت جدید حمایت بیشتری از بازار سرمایه داشته باشد. ورود نقدینگی جدید به بازار ضروری است و اگر این اتفاق نیفتد سهامداران شاهد همه این موفقیت ها نخواهند بود. شرایط بازار سرمایه شرایط خوبی نیست. امیدواریم تغییراتی که رخ می دهد شرایط بازار را بهبود بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا