اقتصاد جهان

افت خرده فروشی در بزرگ ترین اقتصاد اتحادیه اروپا

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، بر اساس داده های اولیه که اداره آمار فدرال (دستاتیس) در روز چهارشنبه منتشر کرد، بخش خرده فروشی کشور در سال ۲۰۲۳ با کاهش شدید فعالیت روبرو شد.

با تعدیل قیمت ها، فروش این بخش نسبت به سال ۲۰۲۲ ۳.۳ درصد و نسبت به سال ۲۰۲۱، سالی که در آن خرده فروشی افزایش یافته، ۳.۹ درصد کاهش یافت.

فروش بخش مواد غذایی که نسبت به سال قبل ۳.۹ درصد کاهش یافته بود، آسیب جدی دید. خرده فروشی غیرغذایی واقعی ۳.۱ درصد کاهش یافت که اولین کاهش از سال ۲۰۱۳ است.

فروش خرده‌فروشان آنلاین و پستی که فروش آنها در طول همه‌گیری رونق گرفت، سال گذشته ۳.۹ درصد کاهش یافت.

همانطور که اداره آمار فدرال اعلام کرد، فصل کریسمس پرسود نیز برای خرده فروشان بدون تغییر باقی ماند.

این ارقام منتشر شده نشان می دهد که فروش در دسامبر ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۱.۷ درصد و ماه به ماه ۱.۶ درصد کاهش یافته است.

تحلیلگران عملکرد ضعیف خرده فروشی در بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا را به تورم بالای مداوم نسبت می دهند.

نتایج یک نظرسنجی فعلی توسط انجمن تجارت آلمان (HDE) نشان می‌دهد که تنها یک خرده‌فروش از هر شش خرده‌فروش وضعیت فعلی کسب‌وکار را «خوب» ارزیابی می‌کند و تنها یک خرده‌فروش پیش‌بینی می‌کند که فروش در سال ۲۰۲۴ بیشتر از سال گذشته باشد.

خرده فروشان در این نظرسنجی بی میلی عمومی مصرف کننده به خرید، افزایش هزینه های انرژی، تورم، کمبود نیروی کار و تاثیر درگیری های نظامی در اوکراین و خاورمیانه بر زنجیره تامین را بزرگترین چالش خرده فروشی عنوان کردند. این هم درست بود

با این حال، به گفته الکساندر فون پرین، معاون رئیس جمهور فدرال، انجمن HDE انتظار دارد که خرده فروشی در سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۳ رشد ۱ درصدی داشته باشد.

وی روز چهارشنبه در نشست خبری گفت: امسال احتمالا برای خرده فروشی بهتر از سال گذشته خواهد بود. سیگنال های مثبتی برای این صنعت وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا