بانک و بیمه

افت قیمت ها در بازار سکه و ارز

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با وجود اینکه طی دو هفته گذشته قیمت ها در بازار سکه و ارز با نوسان و افزایش همراه بوده است، اما قیمت این کالاها روز گذشته در بازار کاهش یافت. افزایش قیمت در روزهای اخیر به دلیل شرایط رقابتی در زمان انتخابات ریاست جمهوری بود به طوری که نرخ دلار به بیش از ۶۲ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی در بازار از ۴۳ میلیون تومان گذشت. اما پس از پایان انتخابات، قیمت ها در این بازارها به یکباره کاهش یافت. کاهش قیمت‌ها که برخی از آن‌ها بر سایر بازارها مانند قیمت خودرو نیز تاثیرگذار بود.

البته تغییر دولت همیشه بر بازار طلا و ارز تاثیر می گذارد و این اتفاق سیاسی منجر به تغییرات قیمتی در این بازارها می شود، اما بر خلاف پیش بینی ها، برخی معتقد بودند که احتمال افزایش قیمت وجود دارد این اتفاق نیفتاد و خوشبختانه به جای افزایش قیمت، قیمت این کالاها را کاهش دادند. چرا که با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، نوسانات قیمت طلا و ارز در بازار به حدی کاهش یافت که قیمت دلار که در آستانه ۶۳ هزار تومان قرار داشت و سکه تمام بهار آزادی بیشتر شده بود. از ۴۳ میلیون تومان گذشت و به ترتیب در کانال ۵۸ هزار تومان و ۴۱ میلیون تومان سقوط کرد.

در چند روز گذشته و همزمان با ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، قیمت طلا و ارز در بازار به دلیل افزایش هیجانات سیاسی، اما همزمان با انتخابات، با حرکتی صعودی همراه بوده است با اعلام نتایج، هیجانات در بازار طلا و ارز افزایش یافت و این امر منجر به کاهش قیمت ها در این بازار شد

کاهش قیمت سکه و ارز به دلیل کاهش هیجانات انتخاباتی

این در حالی است که طی روزهای اخیر و مصادف با ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، قیمت طلا و ارز در بازار به دلیل افزایش هیجانات سیاسی با حرکتی صعودی همراه بوده است. این در حالی است که از صبح دیروز و همزمان با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، شور و نشاط در بازار طلا و ارز نیز فروکش کرد و در نتیجه قیمت ها در بازار افت کرد. به گفته فعالان اقتصادی، بازار ارز در چند نوبت تحت تاثیر اتفاقات سیاسی قرار گرفته و به همین دلیل در چندین نوبت با نوسانات شدید همراه بوده است. پیش از این قیمت دلار به دلایل غیراقتصادی و صرفا سیاسی با نوسان صعودی همراه بود اما با فروکش اخبار منفی و هیجانات سیاسی، قیمت ها در بازار ارز نیز کاهش می یابد.

البته بانک مرکزی با برنامه ریزی کارشناسانه با کنترل بازار ارز توانست از افزایش بی رویه قیمت ها در این بازار جلوگیری کند و حتی زمانی که شوک به بازار وارد می شد، گاه اجازه نرخ سود را نمی داد. پس از رشد هیجانی ثابت ماند، بازار موفق شد قیمت ها را به حالت اولیه خود بازگرداند. سیاست پولی مطلوبی که به خوبی جواب داده است به طوری که دیگر خبری از جهش قیمت ارز و ثبات آن در نرخ های بالا نیست و بازار تا حد زیادی از دلالان سود محور خالی شده است.

قیمت طلا و سکه دیروز در حالی کاهش یافت که نرخ ارز بین المللی در آن روز ۵۰ دلار افزایش یافت. افزایش قیمت انتظار می رفت چرا که قیمت طلا و سکه در داخل با روند صعودی روبه رو می شد اما برعکس به دلیل کاهش قیمت ارز در بازار و کاهش قیمت دلار ۴۰۰۰ تومان.

حباب سکه محو شد و بازار طلا به تعادل رسید

معمولاً ثبات، افزایش و کاهش نرخ ارز در بازار خیلی سریع بر بازار طلا تاثیر می گذارد، زیرا دیروز با کاهش نرخ ارز، قیمت ها در بازار طلا و سکه نیز به دلیل کاهش قیمت ارز کاهش یافت. گفتگوی محمد کشتی آرای نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با این خبرگزاری “بازار” وی گفت: قبل از انتخابات ریاست جمهوری قیمت ها در بازار طلا، ارز و سکه نوسان و در مسیر رشد قرار داشت. اما پس از شمارش آرا و انتخاب رئیس جمهور جدید که پس از مشارکت حداکثری در کشور صورت گرفت، قیمت ها در این بازار کاهش یافت.

وی توضیح داد: قیمت طلا و سکه دیروز کاهش یافت در حالی که قیمت جهانی طلا در آن روز ۵۰ دلار افزایش یافت. افزایش قیمت انتظار می رفت چرا که قیمت طلا و سکه در داخل با روند افزایشی روبه رو می شد، اما برعکس، قیمت ارز در بازار کاهش یافت و دلار ۴۰۰۰ تومان کاهش یافت، بنابراین قیمت این کالاها نیز کاهش یافت، بنابراین قیمت سکه ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان در هفته گذشته به ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

دیروز شاهد کاهش حباب قیمت سکه به زیر ۸ میلیون تومان بودیم. اگرچه این کاهش قیمت زمینه را برای ورود خریداران این گونه کالاها به بازار فراهم می کند، اما همچنان بسیاری از مردم منتظر کاهش احتمالی بیشتر قیمت هستند و معاملات چندانی در بازار وجود ندارد.

منتظر کاهش بیشتر قیمت در بازار سکه و ارز هستیم

این کارشناس بازار طلا خاطرنشان کرد: پس از افت قیمت در بازار ارز همانطور که گفته شد حباب قیمت سکه نیز کاهش یافت و معاملات با احتیاط انجام شد. البته با کاهش حباب قیمت سکه، بازار به تعادل خاصی رسیده است چرا که دیروز شاهد کاهش حباب قیمت سکه به زیر ۸ میلیون تومان بودیم. اگرچه این کاهش قیمت فرصتی را برای خریداران اینگونه کالاها به بازار فراهم می کند، اما هنوز بسیاری از مردم منتظر کاهش احتمالی بیشتر قیمت هستند و چنین معامله ای محقق نمی شود.

بر اساس این گزارش، اگرچه پس از نوسانات اخیر قیمت ها در بازار طلا و ارز روند نزولی را طی می کند، اما به دلیل نبود تقاضای کاذب در بازار به ویژه برای خرید ارز، خریداران زیادی در این بازار وجود ندارد زیرا متقاضیان بانک مرکزی مورد نیاز است. ارزهای واقعی را از طریق بازارهای رسمی ارائه می کند.

از سوی دیگر، امروز نیز مانند گذشته، دلالان سودجو، چنین بازارهایی را برای سرمایه گذاری انتخاب نمی کنند، زیرا می دانند سرمایه گذاری روی ارزها اشتباه است و در این راه ممکن است متضرر شوند. علاوه بر این، بانک مرکزی با عرضه سکه و شمش طلا به بازار که راه درستی برای کاهش تقاضای سکه برای مقاصد سرمایه گذاری است، توانست از افزایش قیمت این کالا جلوگیری کند. تا امروز در مجموع ۱۴ مورد حراج شمش طلا توسط بانک مرکزی در بازار رسمی انجام شده و در مجموع ۲۶۳ هزار و ۵۶۸ قطعه سکه طلا به متقاضیان مزایده تعلق گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا