اقتصاد جهان

افت 10 درصدی قیمت نفت در سال 2023

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ به دلیل تنش های ژئوپلیتیکی و نگرانی از سطح تولید نفت بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان حدود ۱۰ درصد کاهش یافت.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱۱ سنت معادل ۰.۱۴ درصد کاهش به ۷۷ دلار و ۴ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱۲ سنت یا ۰.۷ درصد کاهش با ۷۱ دلار و ۶۵ سنت معامله شد.
هر دو شاخص نفت در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰ درصد کاهش یافتند و سال را در پایین ترین سطح قیمتی خود از سال ۲۰۲۰ به پایان خواهند رساند.
نفت خام برنت و نفت خام آمریکا در سال گذشته به دلیل نگرانی های عرضه پس از حمله روسیه به اوکراین به ترتیب ۱۰ و ۷ درصد افزایش یافتند.

نظرسنجی رویترز از ۳۴ اقتصاددان و تحلیلگر نشان می دهد که میانگین قیمت نفت خام برنت در سال ۲۰۲۴، ۸۲ دلار و ۵۶ سنت خواهد بود. این رقم در ماه نوامبر ۸۴ دلار و ۴۳ سنت پیش بینی شده بود. انتظار می رود که رشد ضعیف اقتصاد جهانی به کاهش رشد تقاضا ادامه دهد. از سوی دیگر، تداوم تنش های ژئوپلیتیکی از قیمت نفت حمایت خواهد کرد.
تحلیلگران همچنین تردید دارند که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس بتوانند به تعهد خود مبنی بر کاهش تولید برای حمایت از قیمت نفت پایبند باشند.
اوپک پلاس در حال حاضر تولید خود را حدود ۶ میلیون بشکه در روز کاهش داده است که معادل ۶ درصد از عرضه جهانی نفت است.
اوپک در نیمه اول سال ۲۰۲۴ با کاهش تقاضا برای نفت خام خود مواجه خواهد شد زیرا سهم این گروه از بازار جهانی به کمترین میزان خود از زمان بحران کرونا به دلیل کاهش تولید خواهد رسید و آنگولا نیز اوپک را ترک خواهد کرد.
در همین حال، جنگ در خاورمیانه باعث اختلال در عرضه نفت در ماه های پایانی سال ۲۰۲۳ شد و انتظار می رود این تنش ها در سال ۲۰۲۴ ادامه یابد.
حمله یمن به کشتی های تجاری در دریای سرخ باعث شده است که شرکت های کشتیرانی مسیر کشتی های خود را از این دریا تغییر دهند.
داده های اقتصادی ایالات متحده نشان می دهد که تقاضای نفت داخلی در ماه اکتبر نسبت به سال قبل ۳.۴ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، تولید نفت خام این کشور در این ماه به ۱۳ میلیون و ۲۴۸ هزار بشکه در روز کاهش یافت.
انتهای پیام/۶۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا