ترندهای روز

افراد نابینا هم می‌توانند خورشیدگرفتگی را حس کنند و بشنوند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

در حالی که ستاره شناسان برای مشاهده کسوف به آسمان خیره می شوند، افراد نابینا یا کم بینا نیز می توانند این رویداد آسمانی را احساس و بشنوند.

در ۸ آوریل، زمانی که خورشید گرفتگی کامل در آمریکای شمالی رخ می دهد و ماه برای چند دقیقه خورشید را می پوشاند، دستگاه های صوتی و لمسی برای نابینایان و کم بینایان در اجتماعات عمومی در دسترس خواهد بود.

یوکی هچ، دانش‌آموز دبیرستانی در آستین، تگزاس، می‌گوید: «کسوف‌ها چیزهای زیبایی هستند و همه باید حداقل یک بار در زندگی خود آن‌ها را تجربه کنند.

هاچ یک دانش آموز نابینا با اشتیاق به فضا است که آرزو دارد دانشمند کامپیوتر ناسا شود. در روز کسوف، او و همکلاسی هایش در مدرسه نابینایان و کم بینایان تگزاس قصد دارند بیرون در چمن مدرسه بنشینند و به دستگاه کوچکی به نام جعبه “صدای نور” گوش دهند که تغییرات نور را به صدا تبدیل می کند. .

هنگامی که خورشید می تابد، نت های فلوت بلند و ظریف هستند. هنگامی که خورشید شروع به پوشاندن ماه می کند، نت های میانی کلارینت نواخته می شوند. تاریکی با صدای کلیک ملایم ایجاد می شود. هچ می گوید: من مشتاقانه منتظر شنیدن در مورد ماه گرفتگی هستم نه دیدن آن.

دستگاه Sound of Light حاصل همکاری واندا دیاز مرسد، ستاره شناس نابینا، و آلیسون بیرلا، ستاره شناس هاروارد است. دیاز مرسدس به طور منظم داده های خود را برای تجزیه و تحلیل الگوهای تحقیق خود رونویسی می کند.

نمونه اولیه این دستگاه در جریان خورشید گرفتگی کامل سال ۲۰۱۷ که بر فراز آمریکا رد شد مورد استفاده قرار گرفت و این دستگاه دستی در سایر خورشید گرفتگی ها نیز استفاده شده است.

امسال، موسسات دیگری در این پروژه برای توزیع حداقل ۷۵۰ دستگاه در مکان‌های رویداد در مکزیک، ایالات متحده و کانادا همکاری می‌کنند. حامیان این برنامه برای ساخت این دستگاه ها کارگاه هایی را در دانشگاه ها و موزه ها برگزار کرده اند و دستورالعمل ساخت آن ها به صورت رایگان در وب سایت گروه موجود است.

دیاز مرسدس در این رابطه می گوید: آسمان متعلق به همه است و اگر این رویداد در اختیار بقیه جهان است باید در اختیار نابینایان نیز قرار گیرد. من می‌خواهم دانش‌آموزان بتوانند خورشید گرفتگی و صدا و نور ستاره‌ها را بشنوند.»

ارین فراگولا، مدیر ارتباطات کتابخانه پرکینز (وابسته به مدرسه نابینایان پرکینز در واترتاون، ماساچوست)، می‌گوید که کتابخانه قصد دارد صداهای در حال تغییر Beacon را به صورت آنلاین و تلفنی از طریق زوم برای اعضا پخش کند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر دانش آموزان، بسیاری از اعضای ارشد کتابخانه نیز از کاهش بینایی ناشی از افزایش سن رنج می برند، گفت: ما در تلاش هستیم راه هایی را پیدا کنیم تا همه چیز را در دسترس همه قرار دهیم.

دیگران این رویداد خورشیدی را از طریق لمس با یک تبلت لمسی Cadence از مهندسی لمسی در ایندیانا تجربه خواهند کرد. این تبلت تقریباً به اندازه یک تلفن همراه است و دارای ردیف هایی از نقاط است که بالا و پایین می روند. از این تبلت می توان برای اهداف مختلفی مانند خواندن خط بریل، سنجش نمودارها و کلیپ های فیلم و همچنین انجام بازی های ویدئویی استفاده کرد.

وونجی لاو از شرکت مهندسی لمسی به آسوشیتدپرس گفت: برای خورشید گرفتگی، دانش‌آموز می‌تواند دست خود را روی دستگاه بگذارد و حرکت ماه بر روی خورشید را به آرامی احساس کند.

مدرسه نابینایان و کم بینایان ایندیانا از سال گذشته شروع به گنجاندن این تبلت در برنامه درسی خود کرده است. برخی از دانش آموزان این مدرسه مهرماه سال گذشته خورشید گرفتگی «حلقه آتش» را با این تبلت تجربه کردند.

جازمین نلسون ارشد برای پیوستن به جمعیتی که انتظار می رود در رویداد تماشای خورشید گرفتگی بزرگ ناسا در جاده سرعتی ایندیاناپولیس، جایی که تبلت های Cadence در دسترس خواهند بود، شرکت کنند، هیجان زده است.

نلسون می گوید: «با این تبلت، می توانید احساس کنید که بخشی از چیزی هستید. مینروا پیندا الن، همکلاسی او و همچنین دانش آموز سال یازدهم، که از این تجربه هیجان زده بود، افزود: “این یک فرصت بسیار نادر است که ممکن است دیگر به دست نیاورم.”

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا