اخبار اقتصاد ایران

افرایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان از ماه آینده نهایی شد

سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان بر اساس زمان بندی اعلام شده و بدون تاخیر پرداخت می شود.

طبق اعلام این سازمان، پرداخت مستمری ماهانه تیر بازنشستگان و مستمری بگیران طبق جدول زمان بندی پرداخت مستمری ها که پیش از این اعلام شده بود در حال انجام است و هیچ گونه تاخیر و مشکلی در زمینه پرداخت مستمری ها وجود ندارد.

بر اساس این برنامه، پرداخت ها از ۲۰ تیر آغاز شده و تاکنون بدون تاخیر انجام شده است.

خبر خوب در مورد بازنشستگان

سازمان تامین اجتماعی در سال جدید مابه التفاوت حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی را طبق برنامه از شنبه دوم اعلام کرده بود. تیر سپرده می شود

طبق بخشنامه سازمان تامین اجتماعی از تاریخ اول فروردین در سال ۱۴۰۳ حداقل مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان مشمول قانون تامین اجتماعی و زیر ۳۵ درصد و سایر مقاطع بالاتر از حداقل ۲۲ درصد افزایش یافت.

بر این اساس حداقل مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مستمری بازماندگان از اول فروردین ۱۴۰۳ ماهانه هفت میلیون و ۱۶۶ هزار و ۱۸۴ تومان تعیین شد.

این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال های دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد تا سقف ۹۰ درصد خواهد بود. آیین نامه اجرایی این بند به تصویب هیأت وزیران می رسد

وی گفت: در روند تناسب حقوق بازنشستگان، بازنگری در آیین نامه ابلاغ شد و کسانی که حداقل دستمزد دارند از این تناسب محروم شدند.

بهادری جهرمی افزود: ابتدا مبلغی علی الحساب واریز و لایحه ای در دولت تصویب شد که به مجلس ارائه می شود و در صورت تصویب حداقل حقوق بگیران نیز مشمول این سهمیه بندی می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که مصوبات جدید تناسب حقوق بازنشستگان چه زمانی مشخص می شود؟ وی گفت: با توجه به اینکه بهبود وضعیت معیشتی مستمری بگیران همواره مورد نظر بوده و از وظایف این سازمان محسوب می شود. مقرر می‌شود به محض تامین بار مالی اجرای کامل این مصوبه قانونی، اقدامات اجرایی لازم برای صدور احکام جدید متناسب‌سازی مستمری بگیران در ماه‌های آینده انجام شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص بیمه تکمیلی گفت: بیمه تکمیلی را هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی افزایش داده ایم. قرارداد بیمه ۳۰۵ هزار میلیارد تومان است که حدود ۳۰ درصد آن را سازمان تامین اجتماعی تامین می کند و بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان فقط برای بیمه های تکمیلی هزینه می شود.

وی در خصوص سرمایه گذاری برای آینده صندوق و پایداری آن گفت: دارایی صندوق ها متناسب با ج است. دی پایه هر کشوری است و این شاخص در صندوق تامین اجتماعی ۱۵-۱۰ درصد است که باید جبران شود. مقدار دارایی باید برای انجام تعهدات به مدت ۵ سال کافی باشد. تعهدات ما در سال جاری بر اساس بودجه ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومانی است، باید ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی داشته باشیم اما میزان دارایی ما تاکنون ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان است که باید اصلاح شود.

موسوی افزود: بر اساس شاخص سهم سود باید ۱۸ تا ۲۰ درصد درآمد از محل سرمایه گذاری تامین شود. تعداد سرمایه گذاری ما ۵-۶ درصد افزایش نیافته است. رشد سود بالای ۴۰ درصد بوده که برای ما قابل قبول نیست. بازدهی باید بین ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد که در حال حاضر ۱۰ تا ۱۲ درصد بازدهی صندوق در حوزه سرمایه گذاری است که البته در این دوره رشد داشته است. بنابراین باید از تجارت خارج شویم و به سمت سرمایه گذاری برویم.

وی به پوشش بیمه ای اتباع بیگانه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از ۴ میلیون اتباع داریم که طبق قانون باید تحت پوشش قرار گیرند. کارفرمایان باید حق بیمه کارگران خارجی را بپردازند زیرا می خواهیم امسال حدود یک میلیون نفر را بیمه کنیم.

علی اکبر عیوضی دبیر کانون بازنشستگان استان تهران با بیان اینکه بر اساس نامه ابلاغی قرار بود تا زمان تصویب و اجرای آیین نامه تناسب ماهانه یک میلیون تومان به حساب همه مستمری بگیران واریز شود، اظهار داشت: با توجه به این موضوع که در صورت لزوم تا زمان تصویب و اجرای آیین نامه تناسب، هر ماه یک میلیون تومان به حساب بازنشستگان واریز شود. وی گفت: از واریز یک میلیون تومانی این ماه خبری نیست و به نظر می رسد تامین اجتماعی با واریز همان سه میلیون برای ابتدای سال کار را انجام داده است.

وی افزود: به دلیل تناسب قبض صادر نشده است و علیرغم توقع بازنشستگان، سازمان اراده ای برای پرداخت آن ندارد. قرار بود ماهانه یک میلیون تومان به حساب همه بازنشستگان از جمله بازنشستگان کارگری واریز شود که تامین اجتماعی در این زمینه کوتاهی کرده است.

بابایی کارنامی با بیان اینکه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری تعدیل می شود و دولت متعهد به آن است، افزود: از ابتدای برنامه هفتم توسعه امسال حقوق کارگران باید تعدیل شود و فرمول اجرای آن این است. مشابه فرمول تعدیل حقوق بازنشستگان کشوری مبالغ این تعدیل باید توسط خود سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس تصریح کرد: منابع مورد نیاز برای این اقدام بیشتر از محل کاهش بدهی دولت به تامین اجتماعی است و برای این منظور امسال باید سهام در نظر گرفته شده برای کاهش بدهی امسال سازمان با واگذاری انجام شود. سهام، و این اقدام باید همزمان با پرداخت بدهی سایر صندوق ها انجام شود. پس از این اقدام، وظیفه اجرایی پرداخت با خود سازمان تامین اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا