ترندهای روز

افزایش بهای الاغ در پاکستان در پی استفاده از پوست آن در آرایش و درمان

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

در چین از پوست جوشان الاغ ماده ژلاتینی به نام آجیائو استخراج می شود که برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

قیمت یک الاغ در پاکستان در هفته های اخیر افزایش چشمگیری داشته و به ۳۰۰۰۰۰ روپیه پاکستان (معادل ۱۷۸۰ دلار) رسیده است. به گفته رسانه پاکستانی اکسپرس تریبون، دلیل این افزایش قیمت افزایش تقاضا در چین است. جایی که از پوست این خرها برای تولید لوازم آرایشی و دارویی استفاده می شود

این افزایش چشمگیر قیمت الاغ در پاکستان باعث شده تا خریداران محلی نتوانند این حیوان را خریداری کنند.

یکی از بزرگترین بازارهای خرید و فروش حیوانات از جمله الاغ در پاکستان در بندر کراچی قرار دارد. در هفته های اخیر اکثر الاغ ها توسط افرادی خریداری می شود که پوست این حیوان را به چین صادر می کنند.

در روستاها و برخی شهرهای پاکستان از الاغ برای حمل وسایل، محصولات کشاورزی و سواری استفاده می شود.

تا پیش از این در کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان، الاغ به دلیل مصرف نشدن گوشت آن جزو حیوانات ارزان قیمت بود، اما استفاده از پوست این حیوان برای تولید لوازم آرایشی و دارویی در چین، آن را به کالایی سودآور تبدیل کرده است.

افزایش قیمت خرها بسیاری از مشاغل محلی در پاکستان را با چالش جدی مواجه کرده است، زیرا شهروندان پاکستانی و به ویژه تجار محلی نمی توانند با خریدارانی که پوست این حیوان را به چین صادر می کنند رقابت کنند.

در ژوئن ۲۰۲۳، پاکستان صادرات پوست الاغ به چین را به عنوان یک کالای تجاری تایید کرد، اما جزئیاتی در مورد حجم این تجارت بین چین و پاکستان ارائه نشد.

چگونه از پوست الاغ در چین استفاده می شود؟

در چین از ژلاتین موجود در پوست الاغ برای تهیه طب سنتی به نام اجیائو استفاده می شود. این ماده به دلیل خاصیت بازسازی و مرطوب کنندگی پوست در برخی از محصولات آرایشی مانند کرم های ضد چروک، ماسک صورت و لوسیون های مرطوب کننده استفاده می شود.

از آنجایی که آجیائو سرشار از پروتئین و کلاژن است، می تواند به جوانسازی پوست و افزایش استحکام و لطافت آن کمک کند. تولید کنندگان محصولات آرایشی چینی از این ماده به عنوان یک ماده طبیعی برای مبارزه با پیری و بهبود بافت و طراوت پوست استفاده می کنند.

آجیائو که از جوشاندن پوست الاغ به دست می آید، برای بهبود جریان خون، افزایش سطح انرژی، درمان کم خونی و تقویت سیستم ایمنی استفاده می شود.

برخی از گروه های حامی حقوق حیوانات نسبت به کاهش جمعیت خرها در چین ابراز نگرانی کرده و از کشتن بی رویه خرها به منظور استفاده از پوست این حیوان برای تولید آجیائو انتقاد کردند. پناهگاه الاغ ها که در سال ۱۹۶۹ با هدف ترویج و حمایت از حقوق الاغ در انگلستان تاسیس شد، نسبت به این خبر ابراز نگرانی کرد و در مقاله ای نوشت که استفاده از پوست خر در تولید محصولات آجیائو در چین باعث شده است. تجارت جهانی کندن پوست الاغ به شیوه ای “بی رحمانه و اغلب غیرقانونی” انجام می شود.

بر اساس آمار سازمان پناهگاه الاغ، بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، تولید سالانه آجیائو در چین از ۳۲۰۰ تن به ۵۶۰۰ تن افزایش یافته است که رشد سالانه بیش از ۲۰ درصد را نشان می دهد. گزارش های این صنعت نیز نشان می دهد که تولید آجیائو بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ ۱۶۰ درصد افزایش یافته است.

سازمان پناهگاه الاغ هشدار داد در صورت ادامه روند فعلی، این میزان تا سال ۲۰۲۷ به ۲۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا