بانک و بیمه

افزایش بی سابقه انس جهانی، طلا را گران کرد| کاهش حباب سکه در پی افت تقاضا| نرخ دلار ثابت ماند

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از تحولات اخیر منطقه در ۱۶ مهر و جنگ بین نیروهای حماس و رژیم صهیونیستی، این روزها قیمت ها در بازار طلا و سکه رشد هیجانی داشت اما این افزایش قیمت چندان دوام نیاورد که هم صهیونیست ها و هم مقامات ایرانی چنین اعلام کردند. یک رویداد از همان ابتدا؛ ایران در حمله حماس دخالتی نداشت که باعث شد حباب قیمتی که به دلیل جو روانی بازار و هیجانات به وجود آمده بود فروکش کند و قیمت ها در بازار ارز و طلا و سکه کاهش یابد و در مسیر بازگشت روند رو به رشدی داشته باشد. .

این قضیه ادامه داشت و بازار به طور مسالمت آمیز به زندگی عادی روزمره خود ادامه می داد تا اینکه چندی پیش پس از برقراری آتش بس و تبادل اسرا، با لغو آتش بس میان صهیونیست ها و حماس، بار دیگر تنور جنگ داغ شد. قیمت جهانی طلا در بازارهای بین المللی به شدت افزایش خواهد یافت. این افزایش قیمت که به سرعت در بازار داخلی نیز منعکس شد، نرخ ها را در بازار طلا و سکه تا حدودی تغییر داد به طوری که قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۳۰ میلیون تومان و قیمت هر گرم ۱۸. طلای عیار نیز افزایش یافت. از سقف ۲ میلیون و ۵۰۰۰۰۰ تومان.

مدت ها بود که نرخ دلار آزاد در محدوده ۵۰ هزار تومان بود. این مشکل تاثیر بسزایی در جلوگیری از نوسان قیمت سایر کالاها در بازارهای مختلف به ویژه طلا و سکه داشته و از رشد غیرمنطقی آنها در تعرفه جلوگیری کرده است.

ثبات قیمت و آرامش در بازار ارز

اگرچه افزایش قیمت طلا به دلیل افزایش نرخ ارز و ارز جهانی است، اما با نظارت دقیق بانک مرکزی بر بازار و تامین نیازهای واقعی ارز، قیمت ارز توانست از رشد غیرواقعی جلوگیری کند. متقاضیان ارز در بازارهای رسمی از سوی دیگر دلالان سود محوری که قصد ساماندهی بازار ارز را دارند، قادر به سفته بازی در این بازار، اخاذی قیمت و کسب سود با واسطه گری نیستند و به همین دلیل مجبور به ترک چنین بازاری می شوند. زیرا امروزه متقاضیانی که در زمان نیاز به این محصول اقدام به دریافت ارز واقعی می کنند، می توانند به راحتی ارز مورد نیاز خود را از صرافی ها یا صرافی های مجاز و همچنین بانک ها دریافت کنند. در چنین شرایطی نیازی به توسل به دلالان نیست.

از سوی دیگر، آرامش حاکم بر بازار ارز و عدم وجود نوسانات قیمتی، همراه با کاهش شدید تقاضای کاذب ارز و همچنین نظارت و مدیریت بر چنین بازار مهم و سرنوشت سازی اقتصادی، موجب شده است. این واقعیت است که با وجود تحولات سیاسی در منطقه ارز، این قیمت به طور غیر منطقی افزایش نمی یابد. از آنجایی که نرخ دلار آزاد مدت هاست در محدوده ۵۰ هزار تومان قرار دارد، این موضوع تاثیر بسزایی در جلوگیری از نوسانات قیمت سایر کالاها در بازارهای مختلف به ویژه طلا و سکه داشته و از رشد غیرمنطقی نرخ آنها جلوگیری کرده است. .

قیمت جهانی طلا در روزهای اخیر و در پی تحولات سیاسی در خاورمیانه بین ۴۰ تا ۵۰ دلار افزایش یافته است، به طوری که قیمت این کالای گران قیمت جهانی پس از مدت ها دوباره به بالای ۲۰۰۰ دلار رسیده است.بازار داخلی رشد خواهد کرد.

افزایش ۵۰ دلاری قیمت جهانی طلا و تاثیر آن بر رشد قیمت طلا و سکه

در همین رابطه محمد کشتی آرای معاون سابق رئیس جمهور و رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با این خبرگزاری “بازار” وی درباره وضعیت فعلی بازار طلا و سکه و افزایش قیمت جهانی طلا گفت: همانطور که اشاره کردید قیمت جهانی طلا در چند روز اخیر و در پی تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه افزایش یافته است. جنگ بین…).حماس و نیروهای صهیونیستی) فقط ۴۰ تا ۵۰ دلار است. در دو سه روز اخیر به قدری افزایش یافته که قیمت این کالای گران جهانی پس از مدت ها دوباره به بالای ۲۰۰۰ دلار رسیده است، افزایش قیمتی که می توان گفت; رکود جدید و بی سابقه ای را در بازار جهانی به ثبت رسانده است.

وی قیمت جهانی طلا را ۲۰۰۰ و ۷۲ دلار ذکر کرد و توضیح داد: تاکنون بازار جهانی طلا به این قیمت بالا نرفته است به طوری که افزایش قیمت جهانی طلا بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داده است زیرا هر گرم آن ۱۸ عیار است. طلا اکنون است. در بازار به بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت جهانی سکه باعث تغییر قیمت سکه در بازار نیز شده است، بنابراین قیمت سکه طرح جدید که در چند روز اخیر در کانال ۲۸ میلیون تومانی در حال حرکت بود، اکنون دور از انتظار نیست. دور ۳۰ ​​میلیون تومان.

به طور معمول بازار طلا با نوسانات قیمت به ویژه با افزایش نرخ آن تا حدودی رونق می گیرد، اما اکنون خریدار چندانی در این بازار وجود ندارد، به نظر می رسد کمبود نقدینگی از سوی مردم باعث کاهش تقاضا برای خرید طلا شده است. مصنوعات و سکه ها

رکود در بازار طلا و کاهش حباب سکه!

این کارشناس و فعال بازار طلا در ادامه با بیان اینکه زمزمه افزایش قیمت بنزین و ارز بازار ارز و طلا را تا حدودی حساس کرده است، گفت: البته طبق گفته های رئیس کل بانک مرکزی. افزایش نرخ ارز در حد یک شایعه است و نباید آن را نادیده گرفت. اما باید توجه داشت که از سوی دیگر هنوز تصمیم قاطعی برای افزایش قیمت بنزین گرفته نشده است و این موضوع در حد حدس و گمان است که فعلا رسمی نیست. علاوه بر این، بازار ارز، طلا و سکه هم اکنون خالی از سرمایه گذار است. کاهش تعداد مشتریان، نشان دهنده عدم وجود هیجان و رکود در بازار است.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به رکود بازار معاملات طلا و سکه گفت: به طور معمول بازار طلا با نوسانات قیمتی تا حدودی به ویژه افزایش قیمت ها رونق می گیرد، اما اکنون دیگر این رونق نیست. در این بازار خریدار زیادی است. به نظر می رسد کمبود نقدینگی از سوی مردم باعث کاهش تقاضا برای خرید مصنوعات و سکه طلا شده است و در زمان کاهش تقاضای خرید سکه، دیگر خریداران زیادی مانند گذشته طلا را برای کسب سود از آن خریداری نمی کنند. در بازار منجر به کاهش حباب ۲۰۰ هزار تومانی قیمت این محصول شده است.

اگرچه قیمت ها در بازار ارز ثابت مانده است، اما از سوی دیگر افزایش قیمت بین المللی طلا تا حدودی باعث افزایش قیمت طلا در بازار داخلی شده است، به طوری که در حال حاضر قیمت هر گرم ۱۸ عیار افزایش یافته است. طلا ۲ میلیون و ۵۱۴ هزار تومان و قیمت سکه آزادی تمبهار ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

هر گرم طلا ۲ میلیون و ۵۰۰ و سکه ۲۹ میلیون و ۵۰۰

بر اساس این گزارش، اگرچه قیمت ها در بازار ارز ثابت مانده و نرخ دلار همچنان ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان است، اما از سوی دیگر افزایش قیمت بین المللی طلا موجب افزایش قیمت طلا در بازار داخلی شده است. بسیاری تا جایی که هم اکنون در بازار آزاد قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۵۱۴ هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۲۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید همچنین ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان.

همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی ۱۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است. هر مثقال طلا در بازار داخلی ۱۰ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان ارزش گذاری شده است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی ۲۰۷۲ دلار است. همچنین در معاملات امروز مرکز مبادلات ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا نسبت به روز کاری قبل به ۴۲ هزار و ۷۸ تومان افزایش یافت و نرخ حواله دلار نیز به ۳۸ هزار و ۲۵۲ تومان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا