اقتصاد جهان

افزایش تولید نفت اوپک برای دومین ماه پیاپی

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، تولید نفت اوپک برای دومین ماه متوالی در ژوئن افزایش یافت. به نظر می رسد افزایش عرضه از سوی نیجریه و ایران اثر کاهش داوطلبانه تولید توسط سایر اعضای ائتلاف اوپک پلاس را خنثی کرده است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از کشتی‌های ردیابی و منابع صنعتی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت در ماه گذشته ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز تولید کرد که نسبت به ماه می ۷۰ هزار بشکه افزایش داشت.

این افزایش تولید در شرایطی اتفاق افتاد که اعضای ائتلاف اوپک پلاس در ماه گذشته تصمیم گرفتند تولید خود را تا پایان سال ۲۰۲۵ کاهش دهند. هدف از این اقدام تقویت بازار جهانی نفت در میان رشد ضعیف تقاضا، نرخ بهره بالا و افزایش تولید ایالات متحده بود.

تولید نفت نیجریه ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و ایران و الجزایر نیز تولید خود را افزایش داده اند. بیشترین کاهش تولید در عراق با ۵۰۰۰۰ بشکه در روز است، اما این کشور همچنان بالاتر از هدف اوپک پلاس تولید می کند.

بر اساس تحقیقات رویترز، اوپک حدود ۲۸۰ هزار بشکه در روز بیشتر از هدف تعیین شده برای ۹ عضو توافق اوپک پلاس تولید می کند و بیشتر این مازاد تولید از عراق حاصل می شود.

در میان کشورهای معاف از کاهش تولید، تولید نفت ایران به ۳.۲ میلیون بشکه در روز رسید که برابر با تولید این کشور در نوامبر ۲۰۲۳ بود که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ بود.

جواد اوجی وزیر نفت ایران فاش کرد که کشورش نفت خود را به ۱۷ کشور دیگر می فروشد که به تحریم های آمریکا اهمیتی نمی دهند.

انتهای پیام/۵۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا