اقتصاد جهان

افزایش تولید نفت اوپک در آخرین ماه 2023

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، تولید نفت اوپک در ماه دسامبر افزایش یافت. به نظر می رسد افزایش تولید در عراق، آنگولا و نیجریه کاهش تولید عربستان سعودی و سایر اعضای ائتلاف اوپک پلاس را برای حمایت از بازار جبران کرده است.

بررسی ترافیک نفتکش ها و داده های تولید نشان می دهد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت در ماه گذشته ۲۷.۸۸ میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده است که ۷۰ هزار بشکه بیشتر از نوامبر است. تولید اوپک بیش از یک میلیون بشکه در روز کمتر از ماه مشابه سال گذشته بود.

برخی منابع انتظار دارند که افزایش تولید آنگولا در ژانویه ادامه پیدا نکند و بخش زیادی از تولید نفت عراق به دلیل تعلیق صادرات نفت از شمال این کشور توسط ترکیه به حالت تعلیق باقی بماند.

عربستان سعودی تولید خود را به کمتر از ۹ میلیون بشکه در روز کاهش داده است که نتیجه کاهش تولید داوطلبانه این کشور به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان به میزان یک میلیون بشکه است.

صادرات نفت ایران نیز در ماه دسامبر کاهش یافت. تولید نفت ایران در ماه نوامبر به بالاترین حد خود در پنج سال گذشته رسید. علیرغم تحریم های آمریکا، ایران بیشترین افزایش تولید نفت را در میان اعضای اوپک در سال ۲۰۲۳ به ثبت رساند.

تولید نفت اوپک هنوز ۶۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از هدف این گروه است که می توان آن را نتیجه کمبود ظرفیت تولید در آنگولا و نیجریه دانست.

خروج آنگولا از اوپک و سهمیه جدید تولید نیجریه برای سال ۲۰۲۴ می تواند تولید این گروه را به سطح هدف نزدیک کند.

انتهای پیام/۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا