اقتصاد جهان

افزایش تولید نفت ایران به بالاترین رقم طی 5 سال گذشته

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، تولید نفت اوپک در ماه می افزایش یافت. به نظر می رسد که افزایش صادرات از نیجریه و عراق اثر کاهش داوطلبانه تولید توسط برخی دیگر از اعضای ائتلاف اوپک پلاس را خنثی کرده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه گذشته ۲۶.۶۳ میلیون بشکه در روز تولید کرد که ۱۴۵ هزار بشکه در روز نسبت به آوریل افزایش داشت.

افزایش تولید عراق در حالی رخ داد که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک به همراه قزاقستان قول داده بودند تا پایان سال جاری تولید خود را کاهش دهند تا مازاد تولید در ماه های اخیر را جبران کند.

چندین عضو ائتلاف اوپک پلاس، شامل گروه اوپک روسیه و سایر متحدان، از ژانویه تولید خود را برای مقابله با اقتصاد ضعیف و افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان خارج از گروه کاهش داده‌اند. روز یکشنبه، این تولیدکنندگان تصمیم گرفتند کاهش تولید خود را در سه ماهه سوم ادامه دهند.

عراق و نیجریه هر کدام تولید خود را ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش دادند و عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز افزایش اندکی در تولید ثبت کردند. تنها الجزایر به دلیل تعمیرات میدان نفتی تولید خود را کاهش داد.

اوپک حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز بیش از سهمیه مصوب اوپک پلاس برای ۹ عضو خود تولید کرده است و بیشتر این مازاد تولید متعلق به عراق است.

از میان کشورهایی که مشمول طرح کاهش تولید نیستند، ایران و ونزوئلا تولید خود را افزایش داده اند. تولید نفت ایران به بالاترین حد خود در پنج سال گذشته رسیده است. در سال ۲۰۲۳، ایران با وجود تحریم های آمریکا بیشترین افزایش تولید اوپک را به ثبت رساند.

انتهای پیام/۶۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا