اخبار اقتصاد ایران

افزایش حداقل دستمزد کارگران به میزان ۳۵.۳ درصد + جزئیات افزایش مزد ۱۴۰۳

با تصویب شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲، ۳۵.۳ درصد افزایش یافت.

ایران تحلیل، جلسه تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳ صبح روز سه شنبه ۸ اسفندماه با ابلاغ افزایش حداقل دستمزد سال آینده از سوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به کار خود پایان داد.

صولت مرتضوی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در نشست خبری پس از آخرین جلسه شورای عالی کار در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد: پس از جلسات طولانی و فشرده در شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران مشمول قانون کار را تعیین کرد. قانون کار.

وی افزود: افزایش ۳۵.۳ درصدی حقوق کارگران در این جلسه تصویب شد که نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته است. ضمناً در این جلسه برای اولین بار وضعیت خانوادگی به رتبه های گزینش شغلی کارگران اضافه شد و با این امر کارگران متاهل بیش از پیش دریافت خواهند کرد.

مرتضوی بیان کرد: جلسات متعددی در سطح مدیران ارشد برای این جلسات برگزار شد. ضمناً در این جلسه مقرر شد برای مشمولان قانون کار کمپ اسکان ایجاد شود.

وزیر تعاون تاکید کرد: سایر سطوح دستمزد را ۲۲ درصد به اضافه رقم ثابت ۶۹۷ هزار و ۸۰۰ تومان در این جلسه شورای عالی کار افزایش دادیم و مقرر شد همه مشمولان قانون کار در نهادهای عمومی و صندوق های مختلف و عمومی شرکت ها مشمول قانون حداکثر مزایا هستند. تبدیل شود

وی ادامه داد: در زمستان آخر سال ۱۴۰۲ کاهش ۱.۱ درصدی بیکاری را تجربه کردیم و بیکاری فارغ التحصیلان به ۱۱.۶ درصد رسید. امیدواریم با این تصمیمات بستری برای کاهش بیکاری و تورم فراهم شود.

وزیر کار ادامه داد: دبیرکل یکی از تشکل های بزرگ کارگری در فراخوانی پس از پایان جلسه از تصمیمات شورای عالی کار تشکر کرد. امیدواریم تصمیم دستمزدی ما برای کارگران کشور رضایت بخش باشد.

مرتضوی افزود: حداقل دستمزد کارگران برای کارگران یک فرزند ۱۰ میلیون و ۸۹۲ هزار تومان تعیین شد. با این حساب حقوق پایه ماهانه از ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۲ تومان به ۷ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۱۰۶ تومان افزایش یافت.

وی با اشاره به لایحه اصلاح قانون کار در حوزه تصمیمات دستمزدی، تصریح کرد: دستمزد نباید به گونه ای تعیین شود که بخشی از آن در مجلس و بخشی در شورای عالی کار تعیین شود و قانون کار باید تعیین شود. در این زمینه اصلاح شود. اینکه کارگران برای تعیین حقوق تا پایان سال منتظر بمانند صحیح نیست و شایسته است همزمان در مورد افزایش حقوق کارگران و حقوق کارکنان دولت تصمیم گیری شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: یکی از موضوعات مهمی که در جلسه شورای عالی کار مطرح شد این بود که فعالان کارگری گفتند چرا باید تنها یک تشکل حق عضویت رسمی در شورای عالی کار را داشته باشد؟ که این موضوع باید بیشتر شامل این شورا باشد و این قابل بررسی باشد.

وی در پایان درباره موضوع عدم امضا و کناره گیری نمایندگان کارگری شورای عالی کار در جلسه تعیین حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۳ اظهار نظری نکرد.

در ادامه این جلسه، علی حسین رعیتی فرد (معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در پاسخ به این موضوع که آیا این جلسه از سوی کارگران عضو شورا ترک شده است، گفت: جلسات شوراي عالي كار با حضور دو سوم اعضاي قانوني تشكيل مي شود و تصميمات و تصويب اكثريت اعضاي آن قانوني تلقي مي شود.

وی افزود: حداقل دستمزد روزانه ۲۳۸ هزار و ۸۷۲ تومان و کمک هزینه عائله مندی ۷۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان و کمک هزینه مسکن ۹۰۰ هزار تومان در سال گذشته باقی مانده است. همچنین برای اولین بار کمک هزینه ازدواج در حقوق کارگران لحاظ شد که مبلغ آن برای کلیه کارگران متاهل اعم از کارگر زن و مرد ۵۰۰ هزار تومان است. میزان کمک هزینه کار یا کمک هزینه اقلام مصرفی نیز به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

رعیتی فرد افزود: با اجرای افزایش ۳۵.۳ درصدی حداقل دستمزد کارگران با بعد خانوار ۳.۳ نفر به ۱۲ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان، کارگران ۲ فرزند به ۱۱ میلیون و ۶۰۹ هزار تومان در ماه و حداقل دستمزد کارگران یک فرزند به ۱۰ میلیون و ۰۰۰ هزار تومان. هر ماه. و ۸۹۲ هزار تومان افزایش یافت.

معاون روابط کار وزارت تعاون تصریح کرد: به فضل الهی امیدواریم با توجه به موضوع بارنامه الکترونیکی و دستمزد مصوب نزدیک به نرخ تورم امسال رضایت جامعه کارگری محقق شده باشد. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا