اخبار اقتصاد ایران

افزایش حقوق‌ها و تناسب آن با هزینه‌های زندگی اظهرمن‌الشمس است

آیت اسدی گفت: افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها در سال ۱۴۰۱ که مدام روی آن مانور می دهند چند ریال به ارمغان آورد؟ فقط یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان! در همین مدت اجاره خانه چهار پنج برابر این رقم افزایش یافته است.

ایران تحلیل به نقل از ایلنا، مدیران وزارت کار از افزایش اندک دستمزدها در سال های اخیر دفاع می کنند; این دفاع را با تکیه بر درصدهای افزایش دستمزد و بدون توجه به نرخ تورم و خط فقر انجام می دهند و مدعی هستند افزایش حقوق در این سال ها «عادلانه و کافی» بوده است.

به عنوان مثال صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روزهای اخیر در سخنانی گفت: تلاش دولت سیزدهم از ابتدا بر این است که بخشی از مشکلات حوزه اداری و کارگری را حل کند تا در حقوق و مزایا در دو سال گذشته ۸۴ درصد افزایش یافته است.

اما آیا این اعداد و درصدهای اعلام شده می تواند بحران معیشتی طبقه کارگر را پوشش دهد؟ آیت اسدی (عضو اصلی کارگری شورای عالی کار) در پاسخ به لزوم افزایش حقوق کارگران بر اساس قانون به ایلنا گفت: جلسات عملی و رسمی دستمزد ۱۴۰۳ هنوز در شورای عالی کار آغاز نشده است. شورا.” تنها در یک جلسه بحث دستمزد منطقه ای مطرح شد اما به نتیجه نرسیدیم و موضوع به کمیته دستمزد ارجاع شد و در آنجا موضوع رد شد.

وی تاکید کرد: همچنان منتظر جلسه شورای عالی کار هستیم. ماه گذشته جلسه شورای عالی کار برگزار نشد در حالی که قرار بود این جلسات به صورت ماهانه برگزار شود.

اسدی در رابطه با نحوه افزایش حقوق و اینکه کدام فرمول افزایش حقوق در سال ۱۴۰۳ منصفانه و رضایت بخش است. وی بیان کرد: اکنون همه می دانیم که سفره جامعه مزدبگیر کشور به شدت کوچک شده است و هر فرمولی که مطرح کنند و در دستور کار قرار دهند باید در عمل موثر باشد. اعداد و درصدها روی کاغذ هیچ کاری نمی کنند. فرمول مهمی است که می تواند در عمل سفره ها را از آب رفتن نجات دهد و رضایت جامعه مزدبگیر کشور را جلب کند.

به گفته این نماینده کارگری، مشکل تنها به میزها و سبدهای خرید کارگران خلاصه نمی شود. ناکافی بودن دستمزدها باعث افت شدید انگیزه و کارایی تولید کارگران شده است و بنابراین تنها یک فرمول موثر و رضایت بخش برای افزایش دستمزد می تواند بهره وری را به تولید کشور بازگرداند.

اسدی ادامه داد: سیاست‌های دستمزدی دولت در دهه‌های اخیر نتوانسته رضایت نیروی کار و افزایش بهره‌وری تولید را فراهم کند. از قضا، آنها کاملا برعکس عمل کرده اند. اکنون از دولت یا وزیر کار یا هر مسئولی که مدعی است «نه، حقوق را به اندازه کافی و رضایت بخش افزایش داده‌ایم» دعوت می‌کنیم که این نظرات را نه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، بلکه در جلسات شورای عالی کار مطرح کنند. همچنین از کارشناسان خبره برای شنیدن و قضاوت این نظرات دعوت می کنیم. آقایان بدانند آنچه مهم است داده های آماری واقعی است نه شعار و گفتار درمانی.

وی افزود: زمانی است که فقط می خواهیم با گفتار درمانی فضای جامعه را از نظر خود آرام کنیم، اما یک زمانی هم می خواهیم رضایت واقعی جامعه هدف را به دست آوریم. برای جلب رضایت کارگران، استناد به این درصدها بدون در نظر گرفتن واقعیت های عینی زندگی اصلاً کارساز نیست.

عضو کارگری شورای عالی کار با بیان اینکه چند سالی است که شعار سال رونق تولید و بهره وری بوده است، اظهار کرد: شعار سال رونق تولید و بهره وری است. وی تصریح کرد: برای رسیدن به رونق تولید، تامین معیشت کارگران از همه مهمتر است; دولت ها می آیند و می روند و هر دولتی همه تقصیرها را گردن دولت قبل می اندازد و تصمیمات مدیران قبلی را زیر سوال می برد، اما ما به این اظهارات اهمیت نمی دهیم. برای ما چیزی که ارزش دارد در واقع دیدن میزهای کارگران است. ببینم گوشت چقدر گران شده، مرغ چقدر گران شده، هزینه مسکن چقدر بالا رفته، هزینه تحصیل بچه های کارگر در این دو سال یا بیشتر چقدر بالا رفته و…

وی ادامه داد: اگر دستمزد و مخارج زندگی کارگران را «واقعی» ببینیم، به بیراهه نخواهیم رفت و در رسیدن به رونق تولید موفق خواهیم شد. اما در غیر این صورت شعار درمان و افزایش درصد را ادامه خواهیم داد، نارضایتی کارگران ادامه خواهد داشت و وضعیت بغرنج اقتصاد کشور تغییر نخواهد کرد. همچنین این خطر وجود دارد که وضعیت روز به روز بدتر شود.

«با این سیاست‌های دستمزدی، نیروی کار ارزشمند کشور از بین می‌رود». اسدی با بیان این مطلب افزود: دلسردی نیروی کار ماهر و متخصص و موج سنگین مهاجرت متخصصان نتیجه این سیاست هاست. کارگرانی که راهی برای فرار از این شرایط ندارند، با میل و انگیزه کار نمی کنند. آنها باید حقوق غیر واقعی را بپذیرند که حتی خرج نیم ماه هم نیست.

این فعال کارگری یکی دیگر از مشکلات و تبعات دستمزدهای ناعادلانه و غیر واقعی را «احتمال ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی» دانست و در این خصوص گفت: دستمزدهای غیرواقعی و ناعادلانه باعث کاهش درآمد ماهانه سازمان تامین اجتماعی می شود و به عنوان امروز می بینیم که این سازمان دیگر نمی تواند به تعهدات قانونی خود عمل کند. با تداوم سیاست های توقف دستمزدها، بحران ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی تشدید می شود.

اسدی در ادامه در رابطه با ادعای وزیر کار مبنی بر افزایش ۸۴ درصدی حقوق و مزایای کارگران در دو سال اخیر گفت: امروز شکاف بین حقوق و خط فقر بسیار زیاد است. دو برابر این حقوق به خطر فقر نمی رسد. افزایش حقوق و تناسب آن با هزینه های زندگی ازرمان الشمس؛ مصوبات دستمزد شورای عالی کار نیز مشخص است و افزایش دستمزد دو سال اخیر را می توان خلاصه کرد. اما یک جمع ساده همه حقایق را نمی رساند. البته در مورد کارگران سایر سطوح افزایش انباشتی دستمزدها بسیار کمتر از این حرف ها بوده است و باید بدانیم که نیروی کار ارزشمند و مولد کشور در همین محدوده سایر سطوح قرار دارد.

وی تاکید کرد: کارگران سایر رده ها کارگران ماهر و ماهری هستند که تولید را پیش می برند، اما سیاست های دستمزدی سال های اخیر تقریبا فاصله سایر سطوح و حداقل سازی را از بین برده و با این تخریب انگیزه کارگران متخصص کشور نیز از بین رفته است. .

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه آنچه برای کارگران اهمیت دارد افزایش ریالی است و جداول با این درصدها پر نمی شود، گفت: افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در سال چقدر ریال بوده است. ۱۴۰۱ که مدام روی آن مانور می دهند، می آورند؟ فقط یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان! در همین مدت اجاره خانه چهار پنج برابر این رقم افزایش یافته است. یعنی الان کارگری که خانه ندارد و مستاجر است برای اجاره خانه باید حقوق کامل بدهد بعد باید با اضافه کاری یا کار در اسنپ و رفت و آمد هزینه های زندگی روزانه اش را تامین کند! در این شرایط آن افزایش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی دستمزد چقدر موثر بود؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا