اخبار اقتصاد ایران

افزایش حقوق بازنشستگان در 1404

بر اساس قسمت اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، تناسب حقوق بازنشستگان ۱۰۴۰ هزار میلیارد ریال است.

بر اساس قسمت اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ که امروز از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد، در بند «X» عوارض و مالیات ها آمده است که در سال ۱۴۰۴ نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (۷) ) و نرخ مالیات بر ارزش افزوده و جریمه موضوع بند (ب) ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ یک واحد درصد به عنوان سهم دولت افزایش می یابد به طوری که نرخ کل مالیات بر ارزش افزوده برابر با معادل (۱۰) واحد درصد و برای تعدیل حقوق بازنشستگان لشکری ​​و کشوری استفاده می شود و صندوق بازنشستگی فولاد با ۹۰ درصد واریز از حقوق و پاداش مشمول کسور دریافتی کارکنان مشابه و همتراز با رعایت قانون پیش پرداخت می شود. از برنامه هفتم

در ادامه در بند «الف» تامین مالی داخلی و خارجی لایحه بودجه سال آینده، در اجرای بند آخر بند (د) ماده (۶) قانون ساختار بهزیستی جامع آمده است. و نظام تأمین اجتماعی و مسئولیت دولت در نظام تأمین اجتماعی و مفاد بند «ب» ماده (۲۸) قانون برنامه هفتم پیشرفت و همچنین به منظور سودآوری و کارایی سبد سرمایه گذاری، به با تكميل زنجيره توليد، توزيع، تامين و صادرات صنايع و محصولات شركتهاي تابعه و تابعه صندوقهاي بازنشستگي و مديريت بهينه آنها، به دولت اجازه داده مي شود كليه اموال و داراييهاي صندوقهاي بازنشستگي را كه منابع مالي آنها بيش از ۵۰ درصد براي پرداخت مي باشد، تملك نمايد. حقوق بازنشستگی از محل منابع بودجه عمومی کل کشور (به استثنای سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی کارکنان وزارت اطلاعات) اعم از اموال منقول و غیرمنقول، سهام، امتیازات، موجودی کالا تامین می شود. ، پس از تجدید ارزیابی و قیمت گذاری، اسناد و اوراق و سایر موارد غیر از ساختمان های اداری مورد نیاز جهت پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی به سازمان مذکور تحویل داده شود.

بر اساس این لایحه مبالغ حاصل از تجدید دارایی های مذکور از پرداخت مالیات معاف و به حساب افزایش سرمایه شرکت ها و بنگاه های ذیربط اعمال و در محاسبات پرداخت مطالبات از دولت منظور می شود. در صورتی که ارزش دارایی های واگذار شده بیشتر از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی باشد، مابه التفاوت به عنوان مطالبات دولت از سازمان فوق ثبت و در سال های بعد با بدهی های جدید ایجاد شده توسط سازمان تامین اجتماعی تسویه و اعمال می شود. دولت اجرای این حکم نافی تعهدات دولت و صندوق های بازنشستگی در دریافت حق بیمه مشترکان و پرداخت حقوق مستمری بگیران نیست.

کلیه تعهدات صندوق های بازنشستگی وابسته به منابع عمومی که دارایی آنها واگذار می شود به عهده دولت بوده و طبق روال گذشته انجام می شود. از تاریخ اجرای این مصوبه هرگونه پذیره نویسی جدید به صندوق های بازنشستگی که دارایی آنها واگذار شده و همچنین هرگونه انتقال سوابق به صندوق های بازنشستگی مذکور تحت هر عنوان و با هر نوع رابطه استخدامی توسط دستگاه های اجرایی و کلیه کارکنان با هر نوع رابطه استخدامی شاغلین در دستگاه های اجرایی با سازمان تامین اجتماعی مشترک خواهد بود. کسورات بازنشستگی سهم انفرادی و کارفرمایی مشترکان موجود این صندوق ها به حساب اعلامی خزانه داری کل کشور واریز و صرف پرداخت حقوق بازنشستگان می شود.

همچنین در لایحه بودجه سال آینده تعدیل حقوق بازنشستگان ذکر شده است. در قسمت منابع و مصارف بودجه عمومی دولت، اقلام مهم هزینه های عمومی دولت به شرح زیر توضیح داده شده است.

در بخش هزینه ای موارد مهم مربوط به اجرای مفاد برنامه هفتم پیشرفت عبارتند از: تناسب حقوق بازنشستگان ۱۰۴۰ هزار میلیارد ریال.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا