اخبار اقتصاد ایران

‍ افزایش حقوق با توجه به تعداد خانواده تا ۴۵ درصد خواهد شد | نرخ ارز ترجیحی اصلاح می‌شود

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۴ گفت: بر اساس بودجه ۱۴۰۴ حقوق مجردان بدون فرزند در سال آینده ۲۰ درصد افزایش می یابد. افراد متاهل به ازای هر فرزند افزایش حقوق خواهند داشت که برای حداکثر ۵ فرزند به ۴۵ درصد می رسد. به طور متوسط ​​حقوق ۲۸ درصد افزایش می یابد.

افق میهن به نقل از ایسنا، مژگان خانلو در نشست خبری که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص بودجه دو مرحله ای امسال ابهاماتی وجود داشت؛ به طوری که در سال جاری ابهاماتی وجود داشت. چرا که در سال جاری تلاش شد اولین لایحه با قانون برنامه مطابقت داشته باشد و ابتدای سال ۱۴۰۴ زمان مناسبی برای اجرای قانون است. این نظم در ابتدا برای ما ضروری بود آبان مرحله اول بودجه تعیین شد. لایحه بودجه امروز در مجلس به رای گذاشته می شود.

وی افزود: لایحه بودجه چند ویژگی دارد. اولین ویژگی نظم و انضباط بود. موضوع مهم بعدی یکپارچگی، انسجام و شفافیت بودجه بود. همچنین بودجه تکان دهنده نبود. به عنوان مثال، از افزایش ناگهانی ارز ترجیحی خودداری کنید. سیاست دولت حذف چند نرخی شدن ارز و حرکت به سمت ارز تک نرخی است.

خانلو گفت: در روزهای اخیر مطالبات گندمکاران به تدریج پرداخت شد و انشاالله امروز مرحله نهایی با گندمکاران تسویه خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر منفی انتشار اوراق بر بازار سرمایه گفت: وقتی درآمد دولت کفاف هزینه ها را نمی دهد باید دارایی های سرمایه ای یا دارایی های مالی را واگذار کند که یکی از آنها انتشار اوراق مالی اسلامی است. . برداشت از صندوق توسعه ملی جزو دارایی های مالی محسوب می شود. رقمی که برای سال آینده در خصوص انتشار اوراق در نظر گرفته شد ۵۰۰ حمت است و حدود ۲۰۰ حمت بدهی اوراق بهادار می شود که آثار و تبعات خاص خود را دارد. از مسدود شدن دارایی های بانک جلوگیری می کند. اما در سال آینده بابت تعهدات سررسید سال ۱۴۰۴ باید اصل سود را به بازار سرمایه و بازار پول بازپرداخت کنیم و سال آینده فشاری به بازار سرمایه وارد نخواهد شد.

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: بهبود بورس سیاست بودجه ای نیست بلکه تلاش می کنیم از تصمیماتی که بازار سرمایه را مختل می کند جلوگیری کنیم. از طرفی تصمیماتی بگیرید که به بورس کمک کند. به عنوان مثال، در یک مورد، اگر شرکت های بورسی افزایش سرمایه داشته باشند، آن افزایش سرمایه معاف از مالیات است. ما به عنوان دولت تلاش می کنیم در چارچوب سیاست های منظم بودجه به شرکت های بورسی آسیبی وارد نشود.

خانلو در خصوص اینکه آیا تغییری در قطع یارانه ها در بودجه ۱۴۰۴ ایجاد می شود، گفت: در مورد بحث یارانه ها، اقدامی که انجام شد این بود که منابع و مصارف یارانه ها به بودجه عمومی منتقل شود. پرداخت یارانه یکی از هزینه های هدفمند است. شاید یکی از دلایلی که آن را به بودجه رساندیم، عدم ثبات در پرداخت ها بود. هزینه های هدفمند باید دقیقا به موقع به خانوارها پرداخت شود. علاوه بر این منابع را تثبیت کرده ایم اما در خصوص یارانه نقدی و مستمری کمیته امداد و بهزیستی تغییری حاصل نشده است، اما در برنامه هفتم ظرفیت هایی وجود دارد که بازنگری هایی از نظر آزمون محدوده در وزارتخانه انجام شود. همکاری، در صورت کاهش در پرداخت ها از این بخش. به سایر یارانه بگیران اختصاص یابد.

وی در خصوص افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۴ گفت: در حال اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان هستیم، محاسباتی که انجام دادیم این است که اگر زن مجرد یا مرد بدون فرزند هستید رشد می کنید. ۲۰ درصد اگر متاهل هستید، برای هر فرزند تا ۵ فرزند به ۴۵ درصد افزایش می یابد. به طور متوسط ​​حقوق ها ۲۸ درصد افزایش می یابد.

نرخ ارز ترجیحی اصلاح شده است

سخنگوی سازمان برنامه در ادامه گفت: نرخ ترجیحی ارز برای کالاهای اساسی ادامه دارد اما نرخ ترجیحی اصلاح می شود.

وی بیان کرد: حقوق ورودی که به عنوان درآمد دولت محسوب می شود از محل درآمد ارزی کالاهای اساسی و تعرفه گمرکی اخذ می شود. حقوق ورودی کالاهای اساسی ۱ درصد و تجهیزات و ماشین آلات ۲ درصد نگهداری می شود. بحث نرخ ارز کالاهای اساسی باقی می ماند که حاصلضرب آن همان اعداد و ارقامی است که درج شده است. هزینه ورودی نرخ ارز را تعیین نمی کند. واردکننده نرخ ارز را از بازار ارز دریافت می کند اما وقتی می خواهد حقوق دولت را پرداخت کند، حقوق دولت با نرخ ۲۸.۵ درصد محاسبه می شود. یعنی این امتیاز به گروه خاصی از واردکنندگان کالاهای اساسی تعلق می گیرد که در بودجه سال آینده اصلاح شده است. بنابراین محاسبه ۲۶۴ حقوق ورودی کلیه کالاها به طور کامل محاسبه شده است.

خانلو گفت: با پرداخت امروز در مجموع ۲۱۱ هزار میلیارد تومان به حساب گندمکاران واریز و به طور کامل نزد آنان تسویه می شود. برای سال آینده ۲۵۰ همت برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شده است.

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: یک دهه است که نرخ رشد اقتصادی نوسانی و ناچیز داریم که شرایط را دشوارتر کرده و دولت را برای انجام برخی هزینه ها ضروری می کند. اگر تشکیل سرمایه توسط بخش خصوصی نامناسب است، باید جبران شود.

وی درباره رشد منابع بودجه عمومی گفت: پیش بینی منابع هدفمندی حدود ۷۵۰ همات است اما هزینه هایی مانند هدفمندی یا مستمری مددجویان حدود ۹۵۰ همات است.

در حال حاضر قصد افزایش قیمت بنزین نداریم، اما از اصلاح برای افزایش بهره وری بنزین اجتنابی نیست.

خانلو گفت: در خصوص بنزین نیز از نظر میزان تولید و مصرف از ۱۵ میلیون لیتر به بیشتر با نارضایتی مواجه هستیم. از کشوری که قبلا صادرکننده بنزین بود، اگر به همین رویه ادامه دهیم، قطعا واردکننده صرف خواهیم شد. یک سری اقدامات باید انجام شود. در لایحه بودجه ۱۴۰۴ هنوز تفاوتی در مصرف و هزینه بنزین وجود ندارد، اما گریزی نیست که به سمت اصلاحاتی برویم که زمینه رشد و تولید و افزایش بهره وری را فراهم کند. برای افزایش بهره وری باید اصلاحات در نظام قیمت و قیمت دستوری انجام شود. این اصلاحات مستلزم تصمیم گیری های کلان است و باید جنبه های مختلفی را دید.

وی ادامه داد: شاید مصرف بهینه و بهبود وضعیت خودروها بتواند موثرتر از اصلاح قیمت باشد اما واقعیت این است که مصرف بنزین از ظرفیت تولید فراتر رفته است و به صلاح نیست که این روند مصرف نادرست ادامه یابد و در عین حال. زمان هیچ اتفاقی نمی افتد.” . البته اصلاحات باید تدریجی و غیر تکان دهنده باشد. رفع یک نقطه از پازل دردی را درمان نمی کند، اما ممکن است مشکل را افزایش دهد. در حال حاضر تغییری در قیمت بنزین نسبت به سال آینده در لایحه بودجه وجود ندارد.

خانلو درباره اجرای قانون تناسب حقوق بازنشستگان با کارگران برابر گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ این رقم از ۹ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافت. قانون تناسب مطابق قانون برنامه است که در تیرماه ابلاغ شد. ماده ۲۸ آیین نامه که ملاک تناسب است در ماه هشتم تصویب شد. در نحوه محاسبه مشکلی وجود داشت که در بسیاری از مشاغل همسویی برای بازنشستگان وجود نداشت. زیرا بسیاری از آن مشاغل ناپدید شده اند. رفت و آمدهای زیادی در سازماندهی برنامه وجود داشت. دستورالعمل ها و جداول اطلاعیه و احکام صادر شد. البته از ابتدای سال به هر نفر یک میلیون تومان پرداخت شد که برخی باید کمتر از این رقم دریافت می کردند، اما وقتی پرداخت شد، دولت تصمیم گرفت که برگشتی نداشته باشد و مشمول شود. در سال های بعد افزایش یابد. افرادی که بیش از یک میلیون تومان داشتند به زودی با محاسبه زمان مشمول سفارشات جدید می شوند مرداد تا الان پرداخت شده است.

انتظار می رود تورم سال آینده حدود ۳۰ درصد باشد

سخنگوی سازمان برنامه در پاسخ به این سوال که آیا برآوردی از نرخ تورم و رشد اقتصادی در سال آینده دارید، گفت: از سال گذشته به دلیل افزایش ارزش افزوده برخی بخش ها مانند صنعت و … کشاورزی، از رشد منفی خارج شده ایم. امسال با نفت ۳.۷ درصد و بدون نفت ۳.۲ درصد رشد در نظر گرفته ایم. اما آنچه در حال حاضر ملاک ما برای سال آینده است، برای امسال حدود ۳ تا ۳.۵ درصد رشد اقتصادی پیش بینی کردیم و برای سال ۱۴۰۴ تقریباً افزایش جزئی را در نظر گرفتیم. نرخ تورم نیز حدود ۳۰ درصد پیش بینی می شود، البته باید دید مصوبات بودجه ۱۴۰۴ و بار تورمی که ممکن است ایجاد شود چگونه خواهد بود. تورم ممکن است در سال آینده کمتر از ۳۰ درصد باشد.

ضمیمه بودجه کاهش ضریب جینی است

در ادامه این جلسه، فاطمه مهاجرانی – سخنگوی دولت – اظهار کرد: امروز اولین نشست تخصصی سخنگو است و لازم است درباره کلیات بودجه و اهمیت آن صحبت شود. بودجه مهمترین سند مالی است که در یک کشور به میزان درآمد و هزینه یک سال نوشته می شود.

وی افزود: دولت در سال اول ارائه بودجه، بودجه کلی خود را به موقع تحویل داد. امیدواریم این کلیات در تعامل با مجلس به تصویب برسد و سپس وارد جزئیات شویم.

وی بیان کرد: بودجه ۱۴۰۴ در خصوص کاهش ضریب جینی پیوست عدالت دارد.

مهاجرانی گفت: بودجه در فضای انتزاعی تهیه نمی شود، در فضای واقعی تهیه می شود. گاهی اوقات برنامه هایی که در مورد آنها صحبت می شود انتزاعی هستند. زمانی که طبق آمار ما یک دهه بی ثباتی اقتصادی وجود داشت نمی توان به رشد هشت درصدی دست یافت. بنابراین با درک واقعیت باید حال مردم را بهتر کنیم. اگر می گوییم تورم ۲ درصد است افرادی که این تورم را احساس می کنند چرا نباید واقعیت را بگوییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا