اخبار اقتصاد ایران

افزایش حقوق کارگران و کارمندان به اندازه تورم | لزوم جلوگیری از خروج سرمایه‌های انسانی

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار با بیان اینکه روند تعیین دستمزد کارگران با حقوق کارمندان متفاوت است، گفت: اگر تلاش بر این است که دستمزد کارگران به حقوق کارمندان گره بخورد، از نمایندگان مجلس درصد حقوق کارمندان را برای سال آینده افزایش دهند تا تورم افزایش یابد تا این افزایش شامل کارگران شود.

ایران تحلیل، محسن باقری در گفت وگو با ایسنا، درباره برگزاری جلسه شورای عالی کار و تشکیل کمیته دستمزد ۱۴۰۳ اظهار کرد: هنوز دعوت نامه ارسال نشده است، اما نمایندگان کارگری در شورای عالی کار معرفی شده اند. شورای عالی کار

وی با بیان اینکه نباید روند تعیین دستمزد کارگران را به حقوق کارگران گره بزنیم، گفت: اگر تلاش بر این است که دستمزد کارگران را به حقوق کارمندان گره بزنیم، انتظار داریم مجلس همانگونه که حقوق کارمندان و کارکنان دولت را افزایش دهد. به اندازه تورم تا این افزایش شامل کارگران شود.

باقری ادامه داد: در بحث دستمزدها جدا از افزایشی که در سال گذشته اعمال شد که درصد کمی بود، معتقدم اگر همان سبد معیشتی سال گذشته را پایه گذاری کنیم، حدود ۲۴ درصد تورم امسال روی آن تاثیر گذاشته است.

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار تصریح کرد: فرآیند تعیین دستمزد کارگران در شورای عالی کار انجام می شود و ربطی به نحوه تعیین حقوق کارمندان ندارد و اینطور نیست که درصد افزایش حقوق کارکنان نیز برای کارگران اعمال می شود.

وی افزود: در ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق کارکنان باید بر اساس تورم افزایش یابد اما در ماده ۴۱ قانون کار، دستمزد سالانه باید بر اساس تورم تعیین شود. ما امسال دفاع خود را بر مبنای حقوق کارکنان دولت از جمله حقوق کارگران قرار خواهیم داد.

به گفته رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار، بسیاری از کشورها مانند ترکیه طبق قانون خود سالانه دستمزد نیروی کار را افزایش می دهند، اما ترکیه طی سال گذشته دستمزدها را سه برابر افزایش داده است که نشان دهنده توجه است. و اهمیت نیروی کار و سرمایه انسانی. در این کشورها

باقری ادامه داد: این کشورها با ترمیم دستمزد و افزایش چندین برابری دستمزد به سرعت در حال جذب نیرو هستند، اما ما با درخواست های زیادی برای کار ساده در خارج از کشور مواجه هستیم و بسیاری از کارگران جوان و آماده به کار ما درخواست کار یدی با عنوان دارند. مانند آشپز، انباردار. و کارگران ساده را به کشورهای دیگر می دهند و با وجود نداشتن مهارت و تخصص لازم، خود را برای مهاجرت آماده می کنند.

وی با بیان اینکه باید از خروج سرمایه انسانی و نیروی کار خانگی جلوگیری کنیم و زمینه ایجاد اشتغال و احیای دستمزد و حقوق نیروی کار را فراهم کنیم، اظهار داشت: دستمزد نقش مهم و بسزایی در امنیت شغلی و روانی و معیشتی دارد. نیروی کار و در صورت اقتضا با تامین هزینه های زندگی کارگران و حتی کارمندان در صورت عدم پرداخت حقوق، در تامین هزینه های زندگی و معیشت دچار مشکل می شوند و در نتیجه برخی افراد مجبور به اشتغال به فرصت های شغلی دیگر می شوند. و عده ای برای داشتن رفاه و درآمد راه کشورهای دیگر را در پیش می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا