اقتصاد جهان

افزایش خرید نفت چین از ایران

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از قیمت نفت، داده های کپلر نشان می دهد واردات نفت چین از ایران در این ماه به ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

بیشترین خرید نفت ایران توسط چین به اکتبر ۲۰۲۳ و به ۱.۶۶ میلیون بشکه در روز برمی گردد. چین در حال حاضر ۵۰ درصد بیشتر از ماه گذشته از ایران نفت می خرد. فروش نفت ایران به چین در ماه گذشته بالغ بر ۱.۲۴ میلیون بشکه در روز بود.

واردات نفت به دالیان و ریژائو در چین به میزان قابل توجهی افزایش یافته و به ترتیب به ۱۳۲۰۰۰ و ۳۴۲۰۰۰ بشکه در روز رسیده است.

تحلیلگران بر این باورند که حاشیه سود پالایشگاه های مستقل چین موسوم به تیپات در حال افزایش است و این پالایشگاه ها اکنون انگیزه بیشتری برای افزایش تولید دارند و بنابراین خواهان نفت بیشتر هستند.

بلومبرگ هفته گذشته گزارش داد که واردات نفت چین از مالزی در ماه گذشته به رکورد جدیدی رسیده است که نشان می‌دهد پالایشگاه‌های این کشور بیشتر به نفت ارزان‌تر ایران علاقه دارند. پالایشگاه های چین به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی با حاشیه سود کم دست و پنجه نرم می کنند.

بزرگترین واردکننده نفت خام جهان در ماه جولای ۶.۲۱ میلیون تن نفت از مالزی وارد کرد که معادل ۱.۴۷ میلیون بشکه در روز است که تقریباً سه برابر میانگین تولید روزانه کشور آسیای جنوب شرقی در سال ۲۰۲۳ است.

آب‌های مالزی مدت‌هاست که مرکز انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی از یک تانکر به نفتکش دیگر بوده است، به این معنی که از آنها برای پنهان کردن منشأ اصلی نفت استفاده می‌شود. چین از ژوئن ۲۰۲۲ به طور رسمی از ایران نفت خریداری نکرده است، اما به طور غیررسمی خرید نفت چین از ایران به رکورد جدیدی رسیده است.

در واقع، نفت ایران که تحت تحریم های آمریکا قرار دارد، یکی از ارزان ترین گزینه ها برای خریداران چینی است، حتی ارزانتر از نفت روسیه. بنابراین، بسیاری از پالایشگاه های مستقل چینی، بشکه های نفت ایران را برای بهبود حاشیه سود خود ترجیح می دهند.

بزرگترین خریداران نفت خام ایران واردکنندگان استان شاندونگ چین بودند. به طور کلی، هشت منطقه چین، از جمله لیائونینگ و هنان، تا اکتبر ۲۰۲۳ بیشترین نفت را از مالزی خریداری کرده‌اند.

انتهای پیام/۳۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا