ترندهای روز

افزایش خطر ابتلا به دیابت در کودکان مستعد با مصرف موز و ماست؛ چه تغذیه‌ای برای فرزندانمان بهتر است؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

محققان می گویند کودکانی که مستعد ابتلا به دیابت نوع ۱ هستند و موز، جو دوسر و ماست می خورند بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. این در حالی است که مثلاً خوردن توت فرنگی با کاهش خطر ابتلا به این بیماری مرتبط است.

در مطالعه ای که در موسسه بهداشت و رفاه رژیم غذایی فنلاند انجام شد، گندم نیز به عنوان یک عامل خطر برای شکل خودایمنی دیابت شناسایی شد. از طرفی سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم و گل کلم اثر محافظتی دارند.

پروفسور سووی ویرتانن، محقق مؤسسه بهداشت و رفاه رژیم غذایی فنلاند که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، می‌گوید: «این واقعیت که برخی از میوه‌ها حاوی آفت‌کش‌ها هستند ممکن است توضیح دهد که چرا برخی از آنها خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهند. آنها به دیابت نوع ۱ تبدیل می شوند، اما دیگران خطر ابتلا به آن را کاهش می دهند.”

در تحقیقات انجام شده، ۵۶۷۴ کودک فنلاندی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری بودند از بدو تولد تا شش سالگی مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها نشان داد که ۹۴ نفر از این کودکان در سن ۶ سالگی به دیابت نوع ۱ مبتلا بودند و ۲۰۶ نفر دیگر به خودایمنی جزایری مبتلا بودند.

محققان ۳۴ گروه غذایی مختلف را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که هرچه کودکان بیشتر غذا بخورند، مانند موز، جو، یا چاودار (گیاهی از خانواده گندم که از دانه های آن برای تهیه آرد و نان استفاده می شود)، خطر ابتلا به این بیماری بیشتر می شود. در آنها افزایش می یابد.

ویرتانن گفت: این یافته ممکن است برای والدین گیج کننده باشد زیرا “بسیاری از غذاهایی که ما دریافتیم با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ و سیر بیماری مرتبط هستند، بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند.”

از سوی دیگر، محققان می گویند، خوردن توت فرنگی، زغال اخته، تمشک، توت سیاه و سایر انواع توت ها به نظر می رسد از کودکان در برابر این بیماری محافظت می کند. در واقع هرچه این غذاها بیشتر مصرف شوند، خطر ابتلا به دیابت در کودکان کاهش می یابد.

از آنجایی که توت ها سرشار از ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول هستند، تصور می شود که التهاب مرتبط با دیابت نوع ۱ را کاهش می دهند.

از سوی دیگر، میوه ها ممکن است حاوی مواد مضری باشند که در توت ها وجود ندارد. به عنوان مثال، توت ها می توانند فاقد آفت کش های موجود در میوه های دیگر باشند.

با این حال، محققان می گویند هنوز برای دادن توصیه های غذایی به نوزادان یا کودکان خردسال در این زمینه خیلی زود است.

دکتر ویرتانن می گوید: تصور می شود دیابت نوع ۱ به دلیل ترکیبی از ژنتیک و عوامل دیگر ایجاد می شود که هنوز به طور کامل شناخته نشده اند. اما ما بیشتر از این نمی دانیم. هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد سبک زندگی در این مورد نقش دارد.»

نتایج مطالعه جدید به زودی در نشست سالانه انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت در مادرید ارائه خواهد شد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا