ترندهای روز

افزایش دمای هوا در ۷۰ درصد استان‌های کشور

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

در روزهای اخیر دمای هوا در کشور افزایش یافته و دلیل آن رکوردشکنی دمای زمین است به طوری که حداقل دمای هوا در ۷۰ درصد استان های کشور ۲ درجه افزایش را به ثبت رسانده است.

محمدرضا کاویان پور رئیس پژوهشکده آب کشور گفت: در روزهای اخیر افزایش قابل توجه دمای هوا را در سراسر کشور تجربه کرده ایم به طوری که حداقل دمای هوا در ۷۰ درصد استان های کشور افزایش ۲ برابری را به ثبت رسانده است. درجه.

افزایش دمای هوا در 70 درصد استان های کشور

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد استان های کشور افزایش ۳ درجه ای دمای هوا را در بیشینه دمای هوا تجربه کرده اند، افزود: هفته گذشته تقریبا تمامی استان های کشور حداقل دمای یک درجه را تجربه کردند. دمای هوای بیش از ۸۰ درصد استان ها در هفته گذشته ۲ درجه افزایش را ثبت کرده است.

کاویان پور افزایش دمای هوا در روزهای اخیر را بی سابقه دانست و افزود: دمای کره زمین طی ۱۳ ماه گذشته نسبت به میانگین بلندمدت بیش از ۱.۵ درجه افزایش یافته است به طوری که گرم ترین ماه های سال بوده است. رکورد خود را ثبت کردند.

رئیس پژوهشکده آب کشور همچنین به افزایش بی سابقه دمای هوا در کشورهای عراق، عربستان، هند و پاکستان و آسیب پذیری کشور در برابر این گرما اشاره کرد و خاطرنشان کرد: شرایط این روزها کشور به دلیل وجود گرما بسیار خاص است. افزایش قابل توجه دمای هوا و لازم است در مصرف انرژی به خوبی صرفه جویی شود.

بر اساس این گزارش، تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین را می توان به عنوان تغییر اقلیم تعریف کرد که موضوعی متفاوت از خشکسالی است. برخی از علل گرمایش زمین طبیعی هستند مانند انتشار گاز متان و برخی دیگر انتشار گازهای طبیعی دی اکسید کربن بیشتر منشاء انسانی دارد. انتشار این گازها باعث می شود که زمین توسط هاله ای از گاز (مانند گلخانه) احاطه شود و در صورت اختلال در تبادل هوا، به جای اینکه گرما در یک مرحله از زمین خارج شود، طی چند مرحله از آن خارج می شود.

رئیس پژوهشکده آب کشور بهمن او سال گذشته گفت: سال ۲۰۲۴ یکی از گرم ترین سال های روی زمین خواهد بود. امروز شاهد تحقق این امر هستیم به طوری که رکورد افزایش دمای هوا در روزهای اخیر نسبت به میانگین بلندمدت در ایران و جهان ثبت شد. این مشکل تاثیر بسزایی بر مصرف آب و برق گذاشته و پایداری برق در بسیاری از کشورها با چالش مواجه شده است.

نکته پایانی این است که تغییرات اقلیمی به عنوان یکی از بحران های بزرگ در دنیای امروز، باعث افزایش حوادث شدید و شدید آب و هوایی در سطح جهان به ویژه خاورمیانه و در نتیجه امنیت آب و غذا، سلامت و زندگی شده است. نسل بشر در این مناطق به طور جدی در معرض خطر قرار گرفته است. انجام داده است. ظهور مفاهیمی مانند مسئولیت مشترک اما متفاوت در ادبیات جهان و تثبیت آن به عنوان یک تعهد همگانی در قبال جامعه جهانی گامی مهم و پیشرو است و بر پیگیری جدی آن تا حصول نتیجه تاکید می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا