محیط زیست

افزایش دما و تغییرات بارش در بخش وسیعی از کشور

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل و به نقل از سازمان هواشناسی کشور، سحر تاجبخش مسلم در بازدید یکی از اعضای کابینه دولت تاجیکستان و جمعی از اعضای کمیته دولتی آمایش سرزمین و ژئودزی این کشور اظهار داشت: ظرفیت ها و توانمندی های سازمان هواشناسی کشور: سازمان هواشناسی کشور از ظرفیت ها و توانمندی های قابل توجهی برخوردار است. در زمینه های فنی دارای مهندسی تجهیزات، تولید نرم افزارهای هواشناسی و محصولات کاربردی و آموزش های تخصصی بوده و آماده همکاری با تاجیکستان در این زمینه ها می باشد.

وی در بخشی دیگر به تشریح وضعیت اقلیمی ایران و آسیا در سال ۲۰۲۳ پرداخت و افزود: شاید مهمترین موضوعی که امروز بر موضوع اطلاعات هواشناسی و اقلیمی در جهان تأثیر گذاشته است، موضوع تغییرات اقلیمی و رویدادهای ناشی از آن باشد. موضوعی که در دنیا اهمیت زیادی دارد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: آخرین گزارش سازمان جهانی هواشناسی از آب و هوای قاره آسیا نشان می دهد که تغییرات قابل توجهی در شاخص های دما و بارش این قاره رخ داده است.

تاجبخش مسلم افزود: بر اساس این گزارش بخش زیادی از ایران، تاجیکستان و افغانستان نسبت به بلندمدت افزایش چشمگیری دما داشته اند.

وی تصریح کرد: سطح پوشش برف در آسیا نیز در یک سال گذشته دستخوش تغییرات مهمی شده است که از آن جمله می توان به کاهش سطح برف در ارتفاعات ایران و بسیاری از نقاط منطقه اشاره کرد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: تغییر اقلیم برای تاجیکستان به دلیل داشتن یخچال های طبیعی بسیار مهم است چرا که افزایش دمای هوا باعث آب شدن یخچال ها و کاهش مساحت آنها می شود.

تاج بخش مسلم افزود: طبق گزارش های بین المللی ۹۶ درصد از خطراتی که مردم را تهدید می کند مربوط به حوادث جوی به ویژه سیل، طوفان، انواع باد و خشکسالی است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تلاش سازمان ملل برای کاهش خطرات ناشی از پدیده های مخرب جوی اشاره کرد و گفت: سازمان ملل در تلاش است تا از چارچوب ها استفاده کند.سندای» بهبود مدیریت بحران آب و هوا.

رئیس سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: چارچوب سندای یکی از مهمترین ابزارها برای بهبود مدیریت بحران، مدیریت بحران اقلیمی است که هفت هدف دارد و کشورها باید تا سال ۲۰۳۰ آن را اجرا کنند.

تاجبخش مسلم افزود: یکی از اهداف این چارچوب افزایش دسترسی به سامانه های هشدار سریع چند خطر برای کاهش خطر بلایا و دسترسی به اطلاعات آب و هوا برای حفظ جان و مال مردم در برابر خطرات مخاطرات جوی است.

وی افزود: با استفاده از مدل های چندخطری می توان خطرناک ترین و مکررترین حوادث خطرناک را به موقع پیش بینی کرد و برای مدیریت آن راهکارهایی اندیشید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سامانه های هشدار تاثیر گرا چهار مولفه دارد که تنها دو جزء آن مربوط به هواشناسی است، گفت: لایه های اطلاعاتی مختلفی برای این سامانه ها نیاز است تا بتوان تأثیر پدیده های هواشناسی را بر مناطق یا سازه های مختلف پیش بینی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا