اخبار اقتصاد ایران

افزایش ده‌ها میلیونی قیمت خودرو در هفته جاری، چرا؟

بررسی بازار خودرو در چهار روز گذشته نشان از ادامه روند صعودی قیمت ها دارد. به طوری که از ساعت ۲۳ تا ۲۷ دی در بین محصولات مورد بررسی، خودروهای داخلی به طور متوسط ​​۲۱ میلیون تومان معادل ۳.۵ درصد و خودروهای مونتاژی میانگین ۹۵.۵ میلیون تومان معادل ۷.۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده اند.

ایران تحلیل دنیای اقتصاد، روند افزایشی قیمت خودرو که از دو هفته پیش همزمان با خروج شورای رقابت از چرخه قیمت گذاری خودرو آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.

در این هفته قیمت ها در بازار ۵.۶ درصد رشد داشته است. در این میان، محصولات مونتاژی با رشد قیمت رکورددار شناخته شده اند. افزایش نرخ ارز و همچنین وعده عرضه ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو به قیمت حاشیه بازار دلیل روشنی بر روند صعودی قیمت هاست در حالی که برخی فعالان بازار نیز معتقدند عرضه به بازار کاهش یافته است.

بررسی بازار خودرو در چهار روز گذشته نشان از ادامه روند صعودی قیمت ها دارد. به طوری که از ۲۳ تا ۲۷ دی در بین محصولات مورد بررسی، خودروهای داخلی متوسط ​​رشد قیمتی ۲۱ میلیون تومانی معادل ۳.۵ درصد و خودروهای مونتاژی میانگین رشد قیمتی ۹۵.۵ میلیون تومانی یعنی ۷.۳ درصد را تجربه کرده اند. درصد رشد کل خودروهای مورد بررسی در چهار روز گذشته ۵.۶ درصد بوده است. «دنیای اخطار» در راستای بررسی نوسانات بازار خودرو، قیمت ۱۸ محصول پرتقاضا داخلی و مونتاژی را در بازه زمانی ۲۳ تا ۲۷ بررسی می کند. دی مشاهده کرده است

تقریبا تمام خودروهای بررسی شده با افزایش قیمت قابل توجهی همراه بوده اند. البته روند رشد قیمت از زمانی شروع شد که شورای رقابت قیمت گذاری خودرو را کنار گذاشت اما همچنان ادامه دارد. در بین محصولات خودروسازان داخلی، بیشترین رشد قیمت متعلق به دنده ای دناپلاس است. این محصول که ابتدای هفته جاری ۷۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می شد، دیروز در بازار ۷۶۵ میلیون تومان قیمت داشت تا تنها در چهار روز رشد قیمتی ۴۵ میلیون تومانی معادل ۶ درصد را به ثبت برساند. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو پارس LX نیز ۲۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند. تنها محصولی که قیمت آن از ابتدای هفته جاری تا دیروز تغییر نکرده است، ساینا اس است که قیمت آن در ۳۸۵ میلیون تومان ثابت مانده است. با این حال، رشد قیمت در مورد محصولات خودروسازان خصوصی بسیار چشمگیرتر بوده است.

بیشترین افزایش قیمت در بین این محصولات مربوط به جک S3 اتوماتیک است که از ۲۳ به ۲۷ می رسد. دی ۱۶۰ میلیون تومان و ۱۴ درصد رشد قیمتی قابل توجهی را به ثبت رسانده و از یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است. از ۱۰ محصول مونتاژ شده ۶ خودرو بیش از ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند. در این میان تنها ام وی ام ایکس ۲۲ که قیمت آن تنها پنج میلیون تومان افزایش یافته و از ۷۴۵ میلیون تومان به ۷۵۰ میلیون تومان رسیده است. می توان گفت سه عامل اصلی از ابتدای هفته تاکنون بر قیمت خودرو تاثیرگذار بوده است. یکی از این عوامل رشد قیمت ارز بوده است. به طوری که روز شنبه هفته جاری نرخ دلار در بازار آزاد ۵۱ هزار و ۹۰۰ تومان بود، اما دیروز این رقم به ۵۲ هزار و ۸۵۰ تومان رسید; بنابراین بازار خودرو که همبستگی شدیدی با نرخ ارز دارد، تحت تاثیر این نوسانات قرار گرفته است.

علاوه بر این، اخبار مربوط به صدور مجوز فروش ۱۲۰ هزار خودرو به قیمت حاشیه بازار توسط خودروسازان نیز بر رشد به دست آمده در قیمت بازار موثر بوده است. این خبر اگرچه در روزهای گذشته بارها از سوی مسئولان اقتصادی دولت تکذیب شد، اما هیجانات مربوط به آن بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داد. البته به نظر می رسد در این زمینه توافقاتی بین خودروسازان، قطعه سازان و وزارت حریم خصوصی صورت گرفته است، اما به هر حال بدون اینکه اجرایی شود و حداقل بتوان از بدهی خودروسازان به قطعه سازان بکاهد، منفی داشت. تاثیر بر بازار عامل سوم احتمالاً کاهش عرضه خودرو توسط سازندگان به بازار است. هرچند هنوز آمار رسمی منتشر نشده است، اما فعالان بازار خودرو به کاهش عرضه خودرو به بازار اذعان دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا