بانک و بیمه

افزایش روز به روز هزینه ساخت مسکن ملی با تاخیر در تحویل| دولت جلسه مخصوص مسکن برگزار می کند

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: تغییر دولت پس از چند ماه ظاهرا هنوز طرح کلان نهضت ملی مسکن را در مسیر درست قرار نداده است و تاخیر در پرداخت هزینه های مسکن از یک سو و تورم عمومی از سوی دیگر باعث شده این طرح تبدیل به یک طرح شود. گران هر روز از نظر هزینه های ساخت و ساز و قیمت .

طفره رفتن بانک‌ها در اعطای تسهیلات در شش ماه گذشته یکی از معضلات طرح نهضت ملی مسکن بوده است و بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، بیش از ۱۵ بانک هنوز اقدام یا تصمیمی برای پرداخت نداشته‌اند. برای مسکن داده نشد

اظهارات اخیر فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در حاشیه هیات دولت نیز نشان از نگرانی او از تاخیرهای روزانه در تحویل واحدهای مسکونی ملی داشت.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل کمبود منابع مالی در اختیار متقاضیان، شاهد رکود بازار مسکن هستیم. بهمن ماه گذشته بود که اکثر خانواده ها در سراسر کشور نگران بودند. او فرض می کند که با توجه به نامشخص بودن ارقام مسکن مانند ساخت و ساز و تحویل، به زودی جلسه تخصصی با موضوع ساخت و ساز مسکن برگزار می شود.

در شش ماه گذشته بازار مسکن به دلیل نبود گزینه های مالی برای کسانی که به دنبال خانه هستند دچار رکود شده است بهمن این ماه سال گذشته بود که اکثر خانواده ها در سراسر کشور تحت تأثیر قرار گرفتند

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که ساخت مسکن تحویلی بر اساس قانون افزایش تولید مسکن در چه مرحله ای بوده است، گفت: در شش ماه گذشته به دلیل کمبود امکانات مالی مسکن بازار برای متقاضیان مسکن راکد بود بهمن این ماه سال گذشته بود که اکثر خانواده ها در سراسر کشور تحت تأثیر قرار گرفتند.

وی توضیح داد: با پیگیری های نمایندگان شورای اسلامی به ویژه کمیسیون ساخت و ساز و رئیس کل بانک مرکزی، تامین منابع متوقف شده است. بهمن ماه پارسال مونده بود، طوری شد که تعداد بانک های مشمول ۳۷۰-۳۸۰ میلیارد تومان باشه.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز نگران هزینه های بالای ساخت مسکن ملی در ماه های آینده هستند.

در حالی که آنها اذعان دارند که هزینه های ساخت جنبش ملی مسکن به طور قابل توجهی افزایش یافته است، آنها معتقدند که نابرابری مسکن ممکن است در آینده نزدیک به یک بحران تبدیل شود.

روز به روز هزینه ساخت مسکن ملی با تاخیر در تحویل افزایش می یابد

عباس صوفی عضو کمیسیون ساخت و ساز مجلس با تاکید بر اینکه دولت به تنهایی نمی تواند وارد حوزه مسکن شود، می گوید: امروز هزینه تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومان و هزینه ساخت یک آپارتمان ۱۰۰ متری بدون احتساب آب است. و شبکه برق و گاز ۱۵ میلیون تومان است که ۱۵ میلیارد تومان هزینه دارد.

امروز تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومان است و هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان ۱۰۰ متری بدون احتساب شبکه آب و برق و گاز ۱۵ میلیون تومان یعنی ۱.۵ میلیارد تومان است.

صوفی تاکید کرد: بر اساس برنامه ۵ ساله هفتم کشور نیازمند ساخت ۵.۵ میلیون واحد مسکونی هستیم، از سوی دیگر برای رفع نارضایتی ها و به دلیل ازدواج های جدید سالانه حدود ۸۰۰ هزار واحد مسکونی باید ساخته شود. زیرا طبق آمار کارشناسان وزارت راه و شهرسازی حدود ۷ میلیون واحد مسکونی نامرغوب داریم که از این تعداد ۲ میلیون واحد در حال ساخت است.

در گذشته با حجم مسکن ۳۵۰ میلیون تومان (نهضت ملی مسکن) امکان ساخت یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری با هزینه هر متر مربع ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان وجود داشت.

نماینده مردم همدان و فامینین در شورای اسلامی معتقد است که با توجه به گرانی مصالح و مشکلات مربوط به تامین زمین، دولت نمی تواند به تنهایی وارد این منطقه شود که یک واحد ۱۰۰ متری با هزینه ۱۰۰ متر مربع ساخته می شود. متری ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان.

وی تصریح کرد: موضوع مهم مسکن یکی از مطالبات جدی اقصی نقاط کشور اعم از روستایی و شهری است چرا که در این زمینه اختلاف نظر زیادی وجود دارد و همچنین به دلیل تقاضای زیاد و عرضه کم مسکن ناتوانی در حل معضل ناهماهنگی های بخش مسکن توسط دولت های گذشته، بخش مسکن متاسفانه به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

صوفی با بیان اینکه مردم توان پرداخت یک میلیارد تومان را ندارند، افزود: از سوی دیگر در حوزه تامین زمین مشکل داریم و طبق قانون پرش مسکن باید به محدوده شهر نیز اضافه شود. ”

بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، بر اساس تعهدات دولت قبل، حدود ۷۸۰ هزار متقاضی مسکن دولتی پول خود را واریز کرده‌اند، بنابراین دولت چهاردهم متعهد شده است که روند ساخت و ساز را تسریع کند تا مسکن‌شان با سرعت بیشتری تحویل داده شود. ممکن است. این مسائل عدم تحویل واحدهای مسکونی قطعا روند برنامه ریزی دولت برای تحویل سالانه واحدهای مسکونی را به چالشی اساسی تبدیل می کند و هزینه ساخت مسکن را روز به روز افزایش می دهد و تعداد متقاضیان را نیز تغییر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا