اخبار اقتصاد ایران

افزایش سطح عمومی قیمت‌ها؛ بهداشت و درمان رکورددار تورم شد

بیشترین رشد قیمت چهار ماهه متعلق به گروه بهداشت و درمان بود. تورم این گروه در چهار ماه نزدیک به ۱۷ درصد بوده است.

افق میهن به نقل از اکو ایران، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای ایرانی در ماه گذشته برابر با ۲۵۵.۲ بود. این آمار در ابتدای سال جاری برابر با ۲۳۰.۲ بوده است. به بیان ساده تر، سطح عمومی قیمت ها در چهار ماهه اول سال جاری نزدیک به ۱۱ درصد افزایش یافته است.

کالاها و خدمات گروه بهداشت و درمان با رشد قیمت ۱۶.۶ درصدی رتبه نخست را به خود اختصاص دادند که دلیل اصلی آن را می توان افزایش تعرفه ویزیت پزشک در ابتدای سال دانست. کمترین افزایش قیمت مربوط به گروه آموزش و پرورش با رشد ۳.۳ درصدی بوده است.

شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI یکی از شاخص های مهم اقتصادی است که سطح عمومی قیمت ها را در طول زمان نشان می دهد. این شاخص بر اساس سبد کالاها و خدمات مصرفی یک خانوار تعیین می شود. یکی از دلایل اهمیت شاخص قیمت مصرف کننده این است که قدرت خرید مردم را در طول زمان نشان می دهد. همچنین تورم از تغییرات آن به دست می آید. به عبارت دیگر اگر تعداد این شاخص افزایش یابد نشان دهنده تورم و اگر کاهش یابد نشان دهنده کاهش قیمت است.

تورم چهار ماهه ۱۴۰۳

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، شاخص کل قیمت مصرف کننده در تیر ماه برابر با ۲۵۵.۲ است که نسبت به ابتدای سال ۱۱ درصد افزایش داشته است. به عبارت دیگر، مردم در ماه گذشته ۱۰.۹ درصد بیشتر از ابتدای سال جاری برای سبد کالاها و خدمات مصرفی مشابه هزینه کردند. سبد مصرفی خانوارها از دو گروه غذایی و غیرخوراکی تشکیل شده و نرخ رشد گروه غذایی و غیرخوراکی تقریباً به همان میزان و برابر با شاخص کل افزایش یافته است. البته تورم گروه خوراکی ۰.۱ درصد بیشتر از گروه غیرخوراکی بود.

بیشترین رشد قیمت چهار ماهه متعلق به گروه بهداشت و درمان بود. تورم این گروه در چهار ماه نزدیک به ۱۷ درصد بوده است. دلیل اصلی ممکن است به دلیل افزایش تعرفه ویزیت پزشکان در بخش خصوصی باشد فروردین امسال تعرفه ویزیت پزشکان در ابتدای سال ۳۵ درصد افزایش یافته است.

پس از گروه بهداشت و درمان، گروه کالاها و خدمات متفرقه با تورم چهار ماهه ۱۴.۹ درصد در رتبه دوم قرار دارد. پس از آن گروه حمل و نقل با رشد قیمتی ۱۲.۳ درصدی قرار دارد که برآورد می شود دلیل اصلی افزایش کرایه تاکسی و بلیت مترو و اتوبوس در اواسط فصل بهار باشد.

بر اساس آخرین گزارش شاخص قیمت مرکز آمار، کمترین رشد قیمت متعلق به گروه آموزش و پرورش است که تورم ۳.۳ درصدی داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا