بانک و بیمه

افزایش سقف تسهیلات اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل بدون ارائه مفاصا حساب مالیاتی

به گزارش ایران تحلیل، وزارت امور اقتصادی به سوال ۱۸ پاسخ داد دی روزنامه عصر اختاز در ماه ۱۴۰۲ با عنوان «وام بانکی پشت دیوار مالیاتی» نوشت: طبق تبصره ۱ ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی زمانی که قصد معافیت دارند متضرر می شوند. از ب. بانک ها و مؤسسات مالی باید گواهینامه دریافت کنند. تایید پرداخت مالیات یا دریافت گواهی “توافق پرداخت مالیات ثابت”.

اتفاق جدیدی که در این زمینه رخ داده این است که بر اساس آخرین اصلاحیه ماده ۱ آیین نامه اجرایی تبصره ۱ ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم که به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی به بانک مرکزی ابلاغ شده است. به منظور دسترسی آسان اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل به امکانات. پیش بینی می شود سقف معافیت این افراد از اعطای اعتبارات مالیاتی افزایش یابد. یعنی اعطای هرگونه تسهیلات ارزی یا ریالی توسط بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی (صاحبان مشاغل) مشمول قانون مالیات های مستقیم برای اشخاص حقوقی از مبلغی معادل ۶۵ درصد. حداکثر میزان میانگین معاملات موضوع ماده ۲ قانون مناقصات سهام عدالت مصوب ۱۳۹۲ و برای اشخاص حقیقی مبلغ معادل ۳۵ درصد سقف سهمیه مذکور و بیشتر در بازه زمانی یک سال شمسی مشمول مبلغی خواهد بود. مفاد تبصره ۱ ماده ۱۸۶ قانون مذکور. پیش از این اشخاص حقوقی می توانستند تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان بدون کسر مالیات وام بگیرند اما با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی این سقف امسال به بیش از ۹۴۵ میلیون تومان افزایش یافت، یعنی یک شخص حقوقی می تواند تا سقف ۹۴۵ وام دریافت کند. میلیون تومان از شبکه بانکی بدون نیاز به اظهار مانده حساب طبق ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم.

برای اشخاص حقیقی و کارآفرین، سقف اخذ وام بدون تسویه حساب قبلاً ۲۰۰ میلیون تومان بود که به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی به ۵۷۵ میلیون تومان افزایش یافت و وام تا این سقف مشمول مالیات نمی باشد. تسویه حساب هدف از این اقدام دسترسی آسان اشخاص حقوقی و کارآفرینان به وام های کوچک بانکی است. ضمناً با هماهنگی سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی، گواهی معافیت مالیاتی به شرط پرداخت مالیات به صورت آنلاین ارائه می شود و اشخاص حقوقی با پرداخت مالیات به راحتی می توانند این گواهی ترخیص را دریافت کنند.

لازم به ذکر است که در سال گذشته حداکثر سقف برای شمول اشخاصی که نیاز به حساب مالیاتی ندارند برای افراد دارای شرکت ۲۰۰ میلیون تومان و برای شرکت ها و اشخاص حقوقی سقف ۵۰۰ میلیون تومان بوده است. میلیون ها تومان و در واقع دسترسی صاحبان مشاغل و شرکت ها به تسهیلات بانکی آسان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا