بانک و بیمه

افزایش سقف وام مسکن روستایی در انتظار دولت چهاردهم| طفره بانک ها در تسهیلات ۵۵۰ میلیونی مسکن ملی

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: سال گذشته سقف وام مسکن برای اولین بار از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان و از ۲۰۰ هزار به ۳۵۰ هزار افزایش یافت. اقدامی که باعث خوشحالی متقاضیان وام مسکن و اهالی روستاها شد. هرچند این اقدام بانک مرکزی به مذاق ۹ بانک خوش نیامد.

پرداخت تسهیلات مسکن روستایی از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و بر اساس قانون، بانک ها موظف به نوسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی برای مقابله با حوادث غیرمترقبه و زلزله از طریق پرداخت وام مسکن روستایی هستند.

کارشناسان معتقدند رونق ساخت و ساز در روستاها به دلیل مهاجرت معکوس باعث شده متقاضیان مسکن روستایی و روستاییان با مشکلات مربوط به وام مسکن دست و پنجه نرم کنند.

در پایان سال جاری بنیاد مسکن پیشنهادی را برای ارائه به دولت تنظیم کرد. بر اساس این پیشنهاد مقرر شد سقف وام مسکن روستایی برای سال ۱۴۰۳ با ۵۰ میلیون تومان افزایش به ۴۰۰ میلیون تومان برسد. اما اظهارات رئیس جمهور باعث شده تا این روزها کمی محتاطانه این موضوع مطرح شود.

هرچند گفته می شود بنیاد مسکن علاقه مند است خرداد این ۳۵۰ هزار فقره باید در طول ماه پرداخت و جذب شود تا راه ساده تری برای پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی طی شود، هرچند امسال نیز مانند سال های گذشته مانعی به نام محدودیت منابع مالی وجود دارد. بانک ها از بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی می خواهند این کار را انجام دهند. شرط گذاشتند سقف ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یابد و به همان سقف سال گذشته یعنی ۳۵۰ میلیون تومان پایبند بمانند.

ما به مرحوم علاقه مند بودیم خرداد در این ماه به دولت پیشنهاد می کنیم سقف وام مسکن روستایی را تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان افزایش دهد، اما خوب می دانید که در حال حاضر شرایط به گونه ای نیست که بتوان این پیشنهاد را به دولت ارائه کرد.

گفتگوی غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سوال که واقعاً باید در پایان باشد. خرداد آیا پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی قابل ارائه به دولت است؟ وی گفت: به نظر می رسد بر اساس اظهارات رئیس جمهور فقید، در حال حاضر شرایط برای ارائه پیشنهاد مناسب نیست. به هر حال ما به مرحوم علاقه مند بودیم خرداد در این ماه به دولت پیشنهاد می کنیم سقف وام مسکن روستایی را تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان افزایش دهد، اما خوب می دانید که در حال حاضر شرایط به گونه ای نیست که این پیشنهاد به دولت ارائه شود.

وی ادامه داد: منتظر تشکیل دولت چهاردهم هستیم و سپس پیشنهاد خود را به دولت جدید ارائه خواهیم کرد. ما معتقدیم پرداخت تسهیلات مسکن روستایی می تواند روند ساخت و ساز و نوسازی مسکن روستایی را تسریع کند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکید کرد: همانطور که می دانید سقف ساخت مسکن ملی در شورای عالی مسکن از ۵۵۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان تصویب شد، بنابراین طبیعی است که با افزایش سقف وام مسکن روستایی موافقت شود. .

برخی بانک ها به ویژه بانک های خصوصی از پرداخت تسهیلات مسکن ملی با سقف ۵۵۰ میلیون تومان اجتناب می کنند و آن را پرداخت نمی کنند. مگر اینکه بانک ها بخواهند در آینده روش خود را تغییر دهند و این مشکل برطرف شود

صالحی در پاسخ به این سوال که بانک ها تمایل چندانی به پرداخت وام مسکن دولت ندارند، پاسخ داد: این افزایش و حتی افزایش سقف وام مسکن روستایی احتمالا با مقاومت مواجه خواهد شد: به هر حال برخی بانک ها به ویژه بانک های خصوصی تمایلی ندارند. برای این کار حاضرند تسهیلات را با سقف ۵۵۰ میلیون تومان بپردازند و پرداخت نمی کنند. مگر اینکه بانک ها بخواهند در آینده روش خود را تغییر دهند و این مشکل برطرف شود.

وی در پاسخ به این سوال که به گفته کارشناسان، شورای عالی مسکن به جای افزایش نرخ سود وام مسکن ملی، باید نرخ سود وام مسکن ملی را کاهش می داد، پاسخ داد: شاید در این مدت در دو سال اول، نرخ ها پایین است، اما این نرخ سود می تواند در سال های بعد مشکلاتی را برای متقاضیان ایجاد کند. با این حال، او باید نرخ سود وام مسکن ملی را هم برای دو سال اول و هم برای سال های بعد بپردازد. بنابراین خیلی فرقی نمی کند.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال حاضر منتظر استقرار دولت جدید است زیرا در ۴۰ روز گذشته شرایط این امر فراهم نشده است.

صالحی در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به پیشنهاد خود مبنی بر افزایش سقف وام مسکن روستایی با تصور تغییر دولت پایبند مانده است؟ وی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال حاضر با مهیا نبودن شرایط در ۴۰ روز گذشته منتظر تشکیل دولت جدید است.

وی در پاسخ به این سوال که شاید ۹ بانک عامل بخواهند با وام ملی مسکن برای تسهیلات مسکن روستایی همین رفتار را انجام دهند؟ وی گفت: وام مسکن روستایی از سال ۱۳۸۳ پرداخت شده و رویکرد بانک ها نسبت به روستاها بسیار مناسب و بهتر است، بنابراین بعید است بانک ها در پرداخت وام مسکن روستایی دخالت کنند.

وی ادامه داد: آمار پرداخت وام مسکن روستایی نشان دهنده روند صحیح پرداخت است به طوری که در چهار ماهه نخست سال بیش از ۲۷۰ هزار متقاضی وام مسکن روستایی به بانک ها معرفی شدند.

صالحی افزود: آنچه مشخص است ساکنان و متقاضیان وام مسکن روستایی نباید انتظار افزایش سقف وام مسکن روستایی را داشته باشند. آنها نباید فرصت را از دست بدهند زیرا با گذشت زمان هزینه ساخت مسکن آنها افزایش می یابد. اگر متقاضی وام مسکن هستند و شرایط دریافت وام را دارند باید همین الان اقدام کنند و ۳۵۰ میلیون تومان وام دریافت کنند. از ابتدا دی در ماه ۱۴۰۲ پرداخت ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات آغاز شد و در این مدت ۵ ماهه بیش از ۲۷۰ هزار نفر برای وام مسکن روستایی به بانک ها معرفی شدند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیش از این گفته بود همانطور که می‌دانید این احتمال وجود دارد که سقف وام مسکن روستایی در سال جاری مانند سال گذشته باشد و با توجه به محدودیت منابع بانک‌ها افزایش نیابد. از ۲۳ درصد سود وام مسکن روستایی، ۵ درصد به شهروندان و متقاضیان تعلق می گیرد و مابقی را دولت به صورت یارانه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا