اقتصاد جهان

افزایش شدید کرایه حمل و نقل باری در دریای سرخ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایران تحلیل ، خبرگزاری های بین المللی اعلام کردند که نرخ حمل و نقل دریایی در روزهای اخیر و در نتیجه جنگ نابرابر رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در بسیاری از مسیرهای تجاری افزایش چشمگیری داشته است.

در همین رابطه رویترز و NBC گزارش داده اند که سقف قیمت حمل و نقل دریایی در روزهای اخیر به دلیل انحراف بسیاری از کشتی ها از دریای سرخ به طور ناگهانی افزایش یافته است.

نرخ حمل و نقل دریایی یک کانتینر ۴۰ فوتی از شانگهای چین به بنادر انگلیس به ۱۰۰۰۰ دلار آمریکا رسیده است. علاوه بر این، در نتیجه این افزایش، هزینه های حمل و نقل جاده ای در خاورمیانه بیش از دو برابر شده است.

در حال حاضر حمل و نقل محموله های بزرگ از خاور دور و شبه قاره هند به مقاصد بندر جده در عربستان و بندر سخنا در مصر متوقف شده و این محموله ها به سایر بنادر از جمله دمام و جبل علی در حال حمل و نقل هستند. امارات متحده عربی این امر منجر به افزایش تردد بار در خلیج فارس و افزایش حمل و نقل کانتینری از چین به خاورمیانه شده است.

بر این اساس پیش بینی می شود با افزایش تنش ها در منطقه، هزینه حمل و نقل کالا از طریق دریای سرخ افزایش یابد. منابع خبری جهانی تحلیل می کنند که ادامه این وضعیت می تواند منجر به اختلال در عرضه جهانی در منطقه شود.

این در حالی است که برخی نوسانات نرخ حمل و نقل دریایی در ایران نیز تحت تاثیر چنین فضایی است و انتظار می رود این روند بر نرخ حمل و نقل از ایران به سایر کشورهای جهان نیز تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا