اخبار اقتصاد ایران

افزایش شکاف ایران و کشورهای عرب در بخش دیجیتال

به گفته محمود سریع القلم، برخلاف تصور ایرانیان، سطح بالایی از زندگی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دیجیتالی شده و این کشورها حتی از اروپا و آمریکا نیز در این زمینه پیشی گرفته اند. در این شرایط اگر نگرش ایران نسبت به دیجیتالی شدن تغییر نکند، تا ۲۰ سال آینده شکاف بزرگی ایجاد خواهد شد و آینده با این کشورها خواهد بود.

افق میهن، محمود سریع القلم پژوهشگر حوزه توسعه و اقتصاد سیاسی در نشست فرصت ها و چالش های صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در اتاق بازرگانی ایران گفت: تعریف دولت در جهان به شدت تغییر کرده است، اما تعریف فعلی دولت در کشور ما این است که به دهه ۱۹۶۰ در آفریقا و کنترل شدیدی که بر جامعه، اقتصاد و فرهنگ این منطقه در آن زمان وجود داشت، برمی گردد.

وی افزود: روان ایرانی با بحث توسعه مشکل دارد، ایرانی ها علاقه شدیدی به کنترل یکدیگر دارند و این حتی در بنگاه های خصوصی نیز مشهود است. در حالی که امروزه حتی در هند و چین نیز این مدل مدیریتی تغییر کرده و این کنترل مانع بزرگی برای توسعه است. این کنترل از نهاد خانواده شروع می شود و در دولت و نهاد آموزشی نیز ادامه می یابد.

سریع القلم تصریح کرد: دولت در نظام بین الملل کنونی فقط تسهیل کننده است نه مالک، آمریکا، اروپا و ژاپن را نمی گویم، آفریقای جنوبی، هند، برزیل، چین، مکزیک و ویتنام را در این ها می گویم. كشورها دولت تسهيل كننده است، يك نهاد و جامعه خصوصي است و اساس حاكميت به شركت ها واگذار شده و به آنها مسئوليت و اختيارات داده شده است. اگر روسیه در اقتصاد جهانی عقب مانده است به این دلیل است که بنگاه ندارد، اما چینی ها با وجود بسته بودن در سیاست، بنگاه های قابل اعتمادی دارند که در سطح جهانی قابل ارائه است.

وی افزود: از سال ۱۸۵۰ به بعد انرژی توسعه در دنیا دیگر انرژی دولت ها نیست، بلکه انرژی بنگاه هاست و ۹۶ درصد نوآوری در دنیا توسط بنگاه ها انجام می شود و دولت نقش بسیار ضعیفی در آن ایفا می کند. نوآوری و تنها یک تسهیل کننده است و این شرکت ها موتور توسعه هستند. آنها حرکت می کنند و در دنیای امروز، شرکت ها با آزادی عمل و نوآوری ثبات ایجاد می کنند زیرا با اعداد کار می کنند.

سریع القلم در قسمت دوم سخنان خود به هوش مصنوعی پرداخت و اظهار داشت: حدود ۱۵۰ سال انسان در طول عمر خود در مجموع ۱۲۴ هزار ساعت کار کرده است که امروزه این تعداد به ۵۰ هزار ساعت کاهش یافته است و این نتیجه فناوری است. .

وی افزود: تراشه ها امروزه در همه جا کارایی خود را نشان داده اند. ۱۰۱۶ شغل در دنیا بررسی شده است که تنها ۳۶ شغل با هوش مصنوعی سروکار ندارند و آن ۳۶ شغل مربوط به فعالیت های بدنی و ورزشی است و حتی در حوزه آموزشی نیز هوش مصنوعی می تواند تا حد زیادی جایگزین معلم شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در امارات و عربستان سرمایه گذاری های زیادی در حوزه هوش مصنوعی انجام شده است، در منطقه عربی خلیج فارس ۴ تریلیون دلار صندوق ذخیره ارزی و منطقه عربی فارس وجود دارد. خلیج فارس در حال حاضر مهم‌ترین بانک جهان محسوب می‌شود و تمام شرکت‌های فناوری و انرژی دنیا در تلاش هستند تا سهمی از صندوق ارزی این منطقه داشته باشند.

ابوظبی ۹۶۸ میلیارد دلار، عربستان ۹۲۵ میلیارد دلار، قطر ۵۱۰ میلیارد دلار، دبی ۳۶۰ میلیارد دلار، کویت ۸۴۶ میلیارد دلار و مجموعه ای به نام مبدلله ۳۰۳ میلیارد دلار دارند. همچنین عربستان و امارات اعلام کرده اند که به تدریج به سمت متنوع سازی حرکت می کنند. دی در داخل کشور رو به جلو حرکت می کنند و عربستان سعودی پیش بینی می کند که تا سال ۲۰۳۰، ۱۲.۱۲ درصد از جی دی ۵۰۰ شرکت غربی و آسیایی به عربستان سعودی می آیند و برای سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری در زمینه تراشه ها سرمایه گذاری و آموزش می بینند.

وی یادآور شد: بر خلاف تصور ما سطح زیادی از زندگی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دیجیتالی شده و حتی در این زمینه از اروپا و آمریکا پیشی گرفته است. کشورها خواهند داشت

زاریل قلم گفت: تا زمانی که روابط خارجی ما با دنیا عادی نباشد نمی توانیم فعالیت اقتصادی داشته باشیم. انرژی پاک حدود ۳۶ درصد از مصرف انرژی در امارات را تشکیل می دهد و امارات تصمیم گرفته است تا مغزها، مهارت ها و استعدادها را جمع آوری کند.

وی گفت: کشورهایی که با هوش مصنوعی کار نکنند از تمدن بشری عقب خواهند ماند و جوامعی که انضباط فکری ندارند در به کارگیری هوش مصنوعی عقب خواهند ماند. با ۳۶ سال تدریس در دانشگاه به این نتیجه رسیدم که ایرانی ها تمرکز ذهنی کمی دارند.

این کارشناس افزود: با این حال هوش مصنوعی همچنان در برخی زمینه ها از جمله مسائل حقوقی و کپی رایت دارای مشکلاتی است.

سریع القلم تایوان، آمریکا، چین، ژاپن، اسرائیل، هلند، انگلیس و کره جنوبی را کشورهای پیشرو در هوش مصنوعی برشمرد و بقیه را مصرف کننده دانست و گفت: هوش مصنوعی اگرچه اتوماسیون ایجاد می کند اما در تولید کالا و کالا نیست. خدمات. جدید نیز پیشرو خواهد بود و تاثیر منفی بر تعداد استخدام ها نخواهد داشت و در ارتقای سلامت و بهداشت تاثیر جدی خواهد داشت. به عنوان مثال، می تواند سرطان را در چند دقیقه تشخیص دهد. با این حال، تا زمانی که ارتباطات نداشته باشیم، یاد نخواهیم گرفت و متوجه اشتباهات خود نخواهیم شد. امروزه چینی ها ۱۵ درصد گردشگری جهان را تشکیل می دهند زیرا چین حتی با یک سیاست بسته متوجه شده است که بدون ارتباط با دنیا و کاهش نقش دولت در اقتصاد ملی، آینده چین تضمین نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا