اقتصاد جهان

افزایش صادرات برنج پاکستان با عقب نشینی هند از بازار جهانی

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از فایننشال تایمز، محدودیت های تجاری اعمال شده توسط هند، بزرگترین صادرکننده برنج جهان، در سال گذشته منجر به رکوردشکنی صادرات برنج پاکستان به بازارهای جهانی شد.
بر اساس آمارهای رسمی، صادرات برنج پاکستان به عنوان چهارمین صادرکننده بزرگ جهان در ۱۱ ماه منتهی به ماه مه به ۵.۶ میلیون تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است.
ارزش صادرات برنج پاکستان در یازده ماه جولای ۲۰۲۳ تا می ۲۰۲۴ به ۳.۶ میلیارد دلار رسید، در حالی که در مدت مشابه در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ۲ میلیارد دلار رسید. رکورد قبلی صادرات برنج پاکستان در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ با ۴.۸ میلیون تن بود. و حدود ۲.۵ میلیارد دلار.
این افزایش به دلیل تصمیم هند در سال گذشته برای محدود کردن صادرات برخی از انواع برنج است. هدف هند از این محدودیت ها، مهار افزایش قیمت های داخلی در آستانه انتخابات عمومی پس از بارش های سیل آسا بود که تولید را مختل کرد و ترس از کمبود عرضه را تشدید کرد.

تحلیلگران بر این باورند که صادرات محدود برنج هند، پاکستان را به جایگزین ارزان تری تبدیل کرده است. بسیاری از مقاصد آفریقایی حساس به قیمت به برنج پاکستانی روی آورده اند.
دولت پاکستان در گزارش اقتصادی سالانه خود اعلام کرد که تولید برنج این کشور در ۹ ماه منتهی به مارس حدود ۱۰ میلیون تن بوده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۷.۳ میلیون تن تولید کرده است.
افزایش درآمد و تولید در پاکستان منبع خوبی برای تامین ارز این کشور بوده است که با تورم دو رقمی، رشد اقتصادی ضعیف و افزایش بدهی عمومی دست و پنجه نرم می کند.
ممنوعیت صادرات برنج هند در جولای سال گذشته قیمت جهانی این کالا را افزایش داد. کشورهای فقیرتر آفریقا که معمولاً مقادیر زیادی برنج هندی می خرند، به ویژه تحت تأثیر قرار گرفتند.
بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که تا زمانی که هند این ممنوعیت را لغو نکند، قیمت برنج در این سطوح بالا باقی خواهد ماند. با وجود این محدودیت، هند همچنان بزرگترین تامین کننده برنج در جهان است و پس از آن تایلند، ویتنام و پاکستان قرار دارند. سهم بازار پاکستان از ۷ درصد در سال گذشته به ۱۰ درصد افزایش یافته است.
انتهای پیام/۳۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا